Friday, 23 March 2018

Ο φόβος φυλάει τα έρημα



Ο χώρος τέχνης ArteVisione έχει την τιμή να παρουσιάζει την ζωγραφική του εικαστικού Νίκου Νέσκε.  "Τέχνη του χρώματος, η δουλειά του Νίκου Νέσκε, κινείται μεταξύ σουρεαλισμού και ακατέργαστης τέχνης (Art Brut) προσθέτοντας όμως στο τυχαίο και στην παρορμητικότητά τους τη δική του καλλιτεχνική σκοπιμότητα. Τους προσδίδει έτσι και ένα μέρος αντικειμενικότητας, αυτήν της παραμυθένιας αφήγησης. Με πρώτη ύλη το χρώμα, ο Νέσκες χτίζει έναν κόσμο παραληρηματικό που έχει να κάνει με την αθέατη πλευρά της ύπαρξης, έναν κόσμο ταυτόχρονα σκοτεινό (διότι αποκρύπτει) και φωτεινό (διότι φανερώνει). Πρόκειται για έναν ιδιαίτερο προσωπικό κόσμο, πολύ κοντά στο χώρο του ασυνείδητου, ατομικού και συλλογικού, ο οποίος δε υπακούει στον συμβατικό ευθύγραμμο χρόνο ούτε στον οικείο ευκλείδειο χώρο ενώ ακολουθεί ιδιότητες στενά δεμένες με τη ρευστή υλικότητα του χρώματος που τόσο άφθονα χρησιμοποιεί ο Νέσκες. Διότι το χρώμα είναι ένα υλικό φορτισμένο -γι αυτό και τρομακτικό- στο δυτικό πολιτισμό, με τις ιδιότητες της σάρκας, της συγκίνησης, του συναισθήματος, της θηλυκής διάστασης της ύπαρξης. Κόσμος ταυτόχρονα σκοτεινός και φωτεινός, τρομακτικός και λυτρωτικός, αρκεί να τον αποδεχθεί κανείς στο σύνολό του" διαβάζουμε στο κείμενο επιμέλειας της έκθεσης που υπογράφει ο κ. Ανδρέας Ιωαννίδη.

Ο Νίκος Νέσκες γεννήθηκε στην Αθήνα το 1991.Εισήχθηκε πρώτος το 2012 στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Σπούδασε ζωγραφική με καθηγητές τον Αριστοτέλη Τζάκο και τον Γιώργο Χαρβαλιά. Αποφοίτησε με άριστα από την ΑΣΚΤ το 2017.

Η ArteVisione Gallery ιδρύθηκε από τον Nίκο Χιωτίνη τον Ιανουάριο του 2018.Ξεκίνησε την λειτουργία της ως χώρος σύγχρονης τέχνης , όπως και για υπηρεσίες στέγασης άλλων καλλιτεχνικών εκδηλώσεων. Η γκαλερί βρίσκεται στην διεύθυνση Πηλίου 5, κοντά στην πλατεία Κολιάτσου, στην Αθήνα. Περισσότερες πληροφορίες για τον χώρο και την έκθεση βρίσκετε ΕΔΩ
 
Η έκθεση διαρκεί 18 Απριλίου -  16 Μαΐου  2018.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ