Thursday, 25 January 2018

Αστέριος Τόρης: Άπλετος χώρος στην Dépôt Art gallery

Η Dépôt Art gallery (Νεοφύτου Βάμβα 5, Κολωνάκι) εγκαινιάζει την Τρίτη, 30 Ιανουαρίου 2018, ώρα 20:00 – 23:30 την ατομική έκθεση του Αστέριου Τόρη με το θέμα : ΑΠΛΕΤΟΣ ΧΩΡΟΣ.

Η έκθεση διαρκεί από 30 Ιανουαρίου έως 3 Φεβρουαρίου 2018.
Στο κείμενο της έκθεσης η Ευριδίκη Τρισόν - Μιλσανή σημειώνει: "Ο Αστέριος Τόρης από τα τρία στάδια της καλλιτεχνικής πορείας- τη δημιουργία στο ατελιέ και την διακίνηση των έργων χάρη στην επιχειρηματική νοοτροπία του καλλιτέχνη, προτιμάει τη στιγμή της έκθεσης: τη χαρά της συνομιλίας του με τον θεατή. Είναι μια χαρισματική στιγμή έντονης εσωτερικής επικοινωνίας".


Όταν μιλά για τη ζωγραφική του αναφέρεται σε « τομές ακτινογραφίας, σε νευρώνες, σε αιφνιδιασμούς.» Η έκφραση γι αυτόν είναι «το σύνολο των εντολών του DNA». Η δομημένη σκέψη του, οι χαρακτηρισμοί του, η ευαίσθητη στάση του στη σφαίρα των αισθήσεων αποκαλύπτουν ένα πνεύμα εναργές, κινητικό και μοντέρνο.

Οι πίνακες του υπογραμμίζουν τούτη την ιδιαιτερότητα. Έντονα χρώματα, παχιά υλικά, φόρμες υπαινικτικές, ευρηματικές… Στιγμές παραγωγικότητας, δονήσεις, κατολισθήσεις, εκρήξεις. Ένας κόσμος σε αέναη κίνηση που γοητεύει με τις έντονες αντιθέσεις, τις υφές, την αίσθηση υγρασίας και ρευστότητας. Εικόνες που τραβούν ακατανίκητα το βλέμμα και προβληματίζουν τη νόηση.
Αν έπρεπε κανείς να τις κατατάξει σε κάποια Σχολή θα έπρεπε ίσως να αναφερθεί στον αφηρημένο αμερικανικό εξπρεσιονισμό ο οποίος κατάκτησε την διεθνή καλλιτεχνική σκηνή μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, μια εποχή που η τέχνη όφειλε να δημιουργήσει κάτι το απόλυτα νεωτεριστικό που θα διοχέτευε στην οικουμένη ελπίδα και θρίαμβο. Ο Τόρης χρωστά σίγουρα πολλά στους τενόρους αυτής της καθαρτήριας τάσης, τον Πόλλοκ, τον Ντε Κούνιγκ, τον Κλίφορντ Στιλ: μια τέχνη χειρονομιακή με πρωτόγονα υλικά παρμένα από τον βιομηχανικό κόσμο. Φόρμες που παρήχθησαν από μια αυτόματη γραφή στην απόλυτη κορύφωσή της.

Σήμερα, σε μια εποχή που η τέχνη, συχνά ανερμάτιστη, στρέφεται νοσταλγικά στο παρελθόν προσπαθώντας να αυτοπροσδιοριστεί, τα έργα του Τόρη μέσα στην ευοίωνη και αισιόδοξη έκρηξή τους μας βεβαιώνουν πως δεν είναι μόνο η παράσταση και ο ακαδημαϊσμός που μπορούν να εκφράσουν το ελληνικό ταμπεραμέντο. Ένα ιδίωμα σαν το δικό του, πολύ πιο ελεύθερο, που ερεθίζει τη φαντασία, βάζει σε κίνηση αντιστάσεις και προβληματισμούς, διοχετεύει αισιοδοξία, μπορεί να καλύψει θαυμάσια τις ανάγκες μας.

Στο κείμενο του ο καλλιτέχνης αναφέρει για την έκθεση:
......κάθε συμβάν διασταυρώνεται με την αιτία του και παράλληλα είναι από μόνο του αιτία για ένα άλλο συμβάν.
Τα συμβάντα λειτουργούν σε ανεξάρτητο χρόνο το ένα πάνω στο άλλο και μοιάζουν με πολυκατοικία.
Διαφορετικά γεγονότα σε όμοια διαμερίσματα.
Το κατεστημένο σύστημα ισχύει για όλα το ίδιο και τα θέματα προκύπτουν από την ομοιότητα στην αντιμετώπιση.
Κάθε επεκτασιμότητα είναι επιθυμητή όταν αντιλαμβάνομαι ότι από μόνη της έχει παραγωγικές τάσεις.
Σε κάθε περίπτωση και σε οποιαδήποτε πυκνότητα....υπάρχει ΑΠΛΕΤΟΣ ΧΩΡΟΣ.
Δεν υπάρχει αίσθηση στην καταγραφή, παρά μόνον η ανάγκη αντιμετώπισης χωρίς έλεγχο. Ουσιαστικά όμως φαίνεται πως είναι απολύτως υπό έλεγχο, διότι το αποτέλεσμα είναι επαγγελματικών προδιαγραφών, όπως.....’’ένα έγκλημα εν βρασμό’’.
Σχετικά με τον Αστέριο Τόρη:
Ο Αστέριος Τόρης γεννήθηκε στο Μόναχο της Γερμανίας
Μουσικές σπουδές στο Απολλώνιο Ωδείο Γεωργουδάκη και ζωγραφική στο εργαστήριο ζωγραφικής του Morriche Schule στη Stuttgart.
Είναι ιδρυτικό μέλος του πολιτιστικού φορέα Hellenic Art Vioma και art director στο Ελληνικό Πανόραμα Εικαστικών Καλλιτεχνών ARTVIOMA.
Με παρουσίες στις Art Athina 2015 & 2016 με την ArtZone 42 Gallery, Art Thessaloniki 2017 με την Hellenic Art Vioma, Ellines in Emirates 2016 και συμμετοχές σε πολλές ομαδικές εκθέσεις.
Συνεργάστηκε για τηλεοπτικές και θεατρικές παραγωγές και συνεχίζει με νέες παραγωγές για την προβολή εικαστικών καλλιτεχνών.
Ατομικές εκθέσεις:
2017 Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή, Κηφισιά
2017 ArtZone 42 Gallery
2015 Κέντρο Φωνής και Λόγου, Αθήνα
2015 Paschalis Art House, Πήλιο
2014 Kastela Art Center, Πειραιάς
2005 Ιωνικό Κέντρο, Πλάκα, Αθήνα
2004 Πινακοθήκη Ψυχάρη 36, Αθήνα
2003 Gallery Emphasis, Θεσσαλονίκη

Dépôt Art gallery
Νεοφύτου Βάμβα 5
106 74 Κολωνάκι Αθήνα
Τηλ επικοινωνίας: 210 3648174
e-mail:info@depotgallery.gr
Facebook:depotgallery.gr
Web site:www.depotgallery.gr

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη έως Παρασκευή 14:00 – 20:00
Σάββατο 11:00 –15:00
Κυριακή κλειστά
Δευτέρα κατόπιν ραντεβού

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ