Wednesday, 13 December 2017

Με ξεναγήσεις & θεατρική δράση πλαισιώνεται η έκθεση "Πάρις Πρέκας και Μερόπη Πρέκα"

Με ανοιχτές ξεναγήσεις και θεατρική δράση από το ΚΘΒΕ πλαισιώνεται η μεγάλη  έκθεση «Πάρις Πρέκας και Μερόπη Πρέκα. Δύο δημιουργοί, δύο κόσμοι», που εγκαινιάστηκε πριν από μερικές ημέρες στο Τελλόγλειο Ίδρυμα. Οι ξεναγήσεις θα γίνουν την Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου 2017 στις 18.00 και την Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2017, στις 12.00 το μεσημέρι από την επιμελήτρια της έκθεσης Χριστίνα Τσαγκάλια.  Ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει περισσότερα από εκατό έργα του Πάρι Πρέκα, από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της μεταπολεμικής γενιάς Ελλήνων ζωγράφων (ελαιογραφίες, ακουαρέλες, γλυπτά, κοσμήματα και έπιπλα), αντιπροσωπευτικά των βασικών σταθμών της καλλιτεχνικής του διαδρομής (Ίκαροι, Άλογα, Ήρωες του Ριάτσε, τάνκερ, αιγαιοπελαγίτικα νησιά).  Κάποια από αυτά παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό: έργα εμπνευσμένα από το Τείχος του Βερολίνου, καθώς και τα γεγονότα της 17ης Νοεμβρίου 1973, που απεικονίζουν την είσοδο του τανκ στο Πολυτεχνείο. Παράλληλα, στον πρώτο όροφο του Τελλογλείου παρουσιάζεται η  πορεία της συζύγου του, ζωγράφου Μερόπης Πρέκα με περισσότερες από 40 δημιουργίες της:  υαλογραφίες (βιτρό) και ζωγραφικά έργα.   Για τη συμμετοχή στην ξενάγηση αρκεί το εισιτήριο (5 ευρώ). Πληροφορίες στα τηλ. 2310247111, 2310 991610.



«Πίσω από τους Πίνακες. Μία συνομιλία με τη ζωγραφική του Πάρι Πρέκα» είναι ο τίτλος της θεατρικής δράσης που θα παρουσιαστεί από το ΚΘΒΕ σε σκηνοθετική επιμέλεια Μάρας Τσικάρα, την Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου και την Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου, στις 19.30, στο Τελλόγλειο Ίδρυμα. 
Με αφορμή τα άλογα, τα τάνκερ, το φως και το σκοτάδι του Πάρι Πρέκα, τέσσερις ηθοποιοί συνειρμικά  οδηγούν τους θεατές σε κείμενα και τραγούδια του Νίκου Καββαδία, στίχους των Γιώργου Σεφέρη, Νικηφόρου Βρεττάκου, Τάσου Λειβαδίτη, Νίκου Γκάτσου καθώς και κείμενα από τον κατάλογο της έκθεσης του Τελλογλείου. Ιστορίες για αγκυροβόλια, «φευγιά» και μακρινούς ορίζοντες.
Σκηνοθετική επιμέλεια: Μάρα Tσικάρα
Επιλογή κειμένων και τραγουδιών: Μάρα Τσικάρα
Οργάνωση παραγωγής: Εύα Κουμανδράκη
Παίρνουν μέρος οι ηθοποιοί: Χρήστος Μαστρογιαννίδης, Μαριάννα Πουρέγκα, Μάρα Τσικάρα, Πολύκαρπος Φιλιππίδης
Τετάρτη 13 & Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου, 19:30
Γενική είσοδος: 5 ευρώ.
Προπώληση εισιτηρίων: Τελλόγλειο Ίδρυμα, Αγίου Δημητρίου 159Α, τηλ.: 2310-247111

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ