Tuesday, 19 December 2017

Αχιλλέας Γουάστωρ: The Bach Project

O Αχιλλέας Γουάστωρ παρουσιάζει την Παρασκευή 29 Δεκεμβρίου 2017 στις 21.00 το βράδυ  στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης το Bach Project. Η μουσική του Bach αποτελεί ένα τεράστιο μέρος του μουσικού ρεπερτορίου της δυτικής μουσικής κι έχει επηρεάσει σημαντικά ακόμη και είδη όπως η ροκ και η τζαζ. Τα έργα του στάθηκαν πηγή έμπνευσης για ρομαντικούς συνθέτες όπως ο Chopin, ο οποίος βάσισε κι αυτός την “πιανιστική” μουσική του στον αυτοσχεδιασμό. Η αυτοσχεδιαστική φύση των έργων του Bach, ταυτόχρονα με τη συμμετρία και την οργάνωσή τους, ενέπνευσε γενιές μουσικών που εξελίσσοντάς την, την εισήγαγαν μέχρι και στην ποπ κουλτούρα. Το πρώτο μέρος της συναυλίας περιλαμβάνει την Παρτίτα για πιάνο Αρ. 4 σε Ρε μείζονα και τη Chaconne σε Ρε ελάσσονα, σε μεταγραφή του F. Busoni, ένα από τα πιο εμβληματικά έργα του πιανιστικού ρεπερτορίου, καθώς φτάνει το πιάνο στα όρια της εκφραστικής και δεξιοτεχνικής του δυνατότητας. Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας ο Αχιλλέας Γουάστωρ αυτοσχεδιάζει πάνω σε θέματα και δομές έργων του Bach από τη συλλογή Καλώς Συγκερασμένο Κλειδοκύμβαλο, εξερευνώντας μια άλλη οπτική, με αφετηρία τη σύγχρονη τζαζ, φτάνοντας έως και τη λαϊκή μουσική. Κράτηση θέσεων ΕΔΩ.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ