Sunday, 12 November 2017

Γιώργος Πανταζής & Γαβριήλ Φτελκόπουλος: A T R O P O S

"Οι εικαστικοί, Γιώργος Πανταζής και Γαβριήλ Φτελκόπουλος, ηλιο-βατούν  ανάμεσα σε έννοιες που εγείρουν τον προβληματισμό αλλά και προσφέρουν ερμηνείες. Σε μια εικαστική συνομιλία, ανταλλάσσουν και αλληλοσυμπληρώνουν συμβολισμούς για το αναπόφευκτο που φέρει μέσα της η εξέλιξη της φύσης κατά τον διαρκή κύκλο της ανανέωσης.  Οι καλλιτέχνες εστιάζουν σε μια διαδικασία η οποία ενέχει το τυχαίο και το φθαρτό, αφηγούμενοι μέσα από εγκαταστάσεις που συνδυάζουν έργα ζωγραφικά και γλυπτά μικτών τεχνικών, το αναπόφευκτο της μοίρας και ταυτόχρονα το πνευματικό που τείνει να χαθεί. Προσπαθούν να αναδημιουργήσουν  την απωλέσασα  εικόνα της πρώτης χαραυγής του κόσμου. Μια εικόνα που κάποτε προκαλούσε το θαυμασμό και την έκπληξη, πλέον λειτουργεί σαν υπενθύμιση της ανικανότητας εντοπισμού της ομορφιάς. Ο ηλίανθος, η ανατολή του ηλίου, και το διαχωριστικό παραβάν, σύμβολα που κουβαλούν το νόημα της ανθρώπινης κατάστασης, συνθέτουν μια νέα  ιδέα του κόσμου, όπου εικονικά τοπία, γεωγραφικοί διαχωρισμοί,  και η μετάλλαξη της μοναδικότητας, προκαλούν την αμφισβήτηση.  Με σκοπό να φέρουν στο επίκεντρο την ιερότητα της ομορφιάς και την μοιρολατρικότητα που μπορεί να κρύβει μέσα της,  παρομοιάζουν το χώρο της γκαλερί με έναν ιδιότυπο ναό, ο οποίος σαν ιδιότητα έρχεται πιο κοντά στην αρχική του λειτουργία, εκείνη που αφορούσε την παρατήρηση των φυσικών φαινομένων και την θεώρηση, τον στοχασμό. Οι δύο νέοι καλλιτέχνες μέσα από το βίωμα που έχουν σχεδιάσει, καλούν τους επισκέπτες μέσω του ήλιο-τροπισμού να εξασκήσουν το δικό τους εσωτερικό βλέμμα", γράφει στο κείμενο επιμέλειας της έκθεσης των καλλιτεχνών στην Θεσσαλονίκη η κα. Γεωργία Δαμιανού.

Η έκθεση φιλοξενείται στην γκαλερί της Λόλας Νικολάου η οποία βρίσκεται στην διεύθυνση Τσιμισκή 52, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Οι καλλιτέχνες θα εγκαινιάσουν την έκθεση τους την Τρίτη 14 Νοεμβρίου 2017, 19.00 – 22.00, και αυτή θα διαρκέσει 14.11 –09.12.2017. Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πε., Πα.: 12.00 – 20.00 / Τε., Σα.: 12.00 -15.00

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ