Friday, 10 November 2017

Έκθεση κεραμικών γλυπτών της Χρυσούλας Βογιατζή

Η Myrό Gallery φιλοξενεί για μία παρουσίαση των πρωτότυπων κεραμικών γλυπτών της Χρυσούλας Βογιατζή στον  χώρο της Myro Showroom (Νικηφόρου Φωκά 8, περιοχή Λευκού Πύργου, κέντρο Θεσσαλονίκης) και σας προσκαλεί στα εγκαίνια της τα οποία θα λάβουν χώρα την Τρίτη 14 Νοεμβρίου 2017 στις 19.00.

Η Ιστορικός της Τέχνης κα. Δήμητρα Τσιαουσκογλου γράφει για το έργο της ενδιαφέρουσας εικαστικού: “Τα κεραμικά της συνδυάζουν την λειτουργικότητα με τις αρετές της διακόσμησης, ενώ δημιουργούνται με την βοήθεια ποικίλλων τεχνοτροπιών, όπως raku, paperkiln, pit fire, naked raku. Τα χρώματα προκύπτουν μετά από πειράματα πάνω στα οξείδια του χαλκού, υαλώματος cracelle, πυροχρωμάτων, teracigillata, naked raku κ.ά.    Στην τελευταία της σειρά γλυπτών από πηλό, συναντούμε οργανικές φόρμες, κυρίως το κοίλο και το κυρτό, που αναπτύσσονται δυναμικά και αλληλοπλέκονται σε μια προσπάθεια αφομοίωσης του φυσικού χώρου μεταξύ τους. Ο κύκλος, ο κύλινδρος, η σφαίρα, η καμπύλη και τα μαλακά περιγράμματα κυριαρχούν σε έναν διάλογο που αφορά κυρίως το πλήρες και το κενό.   Σύμβολα  γραφής, εγχάρακτα ή ζωγραφισμένα, γράμματα μιας αλφαβήτου άλλοτε οικείας και άλλοτε άγνωστης, τα οποία βρίσκονται σε συνεχή αλληλεπίδραση και εξαντλούνται σε σπειροειδείς φόρμες, δημιουργώντας σχέσεις απόκρυψης και αποκάλυψης. Υποδηλώνουν την ανάγκη μιας λεκτικής επικοινωνίας, συχνά δαιδαλώδους και αυτοαναφορικής, καθώς ξεκινούν και καταλήγουν με κυλινδρική τροχιά στο ίδιο σημείο. Μέσα από το μοτίβο της επανάληψης, εκφράζουν ακόμη μια αδιέξοδη, ερμητικά κλειστή επικοινωνία. Στην εξέλιξη τους τα έργα αυτά αποβάλλουν σταδιακά τα λεκτικά σύμβολα, εως ότου η ίδια η φόρμα καταλήγει να σχηματοποιείται στο ίδιο το σύμβολο γραφής”.

Βιογραφικό
Η Χρύσα Βογιατζή γεννήθηκε και ζει στη Θεσσαλονίκη. Η ενασχόληση της με την κεραμική και τη γλυπτική ξεκίνησε 12 χρόνια πριν, μαθητεύοντας κοντά σε σημαντικούς δασκάλους, στο εργαστήριο του Έκτορα Μαυρίδη (κεραμική), της Όλιας Δελλατόλα και του Sanjay Mittal (γλυπτική).    Η δουλειά της έχει παρουσιαστεί σε αρκετές εκθέσεις, μεταξύ άλλων στο Μουσείο Νεώτερης Κεραμικής Τέχνης (Αθήνα), στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στη Γκαλερί Myro, στη γκαλερί του Βαφοπουλείου Πνευματικού Κέντρου, καθώς και στην έκθεση Παράλληλοι Δρόμοι του ΣΚΕΤΒΕ (Θεσσαλονίκη).   Το 2017 πήρε το πρώτο βραβείο κεραμικής στην έκθεση Παράλληλοι Δρόμοι του ΣΚΕΤΒΕ.   Γοητευμένη από τις πλαστικές ιδιότητες του πηλού και τις πολλαπλές δυνατότητές του, στη γλυπτική της έχει πειραματιστεί με φόρμες από το πεδίο της φύσης και της ανθρώπινης μορφής, ενώ τα τελευταία χρόνια αποκλίνουν από την αναπαράσταση και γίνονται πιο αφηρημένες.   

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι και το Σάββατο 18  Νοεμβρίου. Η έκθεση είναι επισκέψιμη με ελεύθερη είσοδο για το κοινό Τρίτη – Παρασκευή 17.00 – 21.00 και Σάββατο 11.00 – 14.00 στην διάρκεια της έκθεσης της κας. Βογιατζή.

Σχετικά με τις Αδιαμεσολάβητες  Εκθέσεις της  Myrό Gallery
Η Myrό Gallery  λειτουργεί ως πολυχώρος σύγχρονης τέχνης από το 2011 με πρόγραμμα σε ετήσια βάση φιλοξενώντας εκθέσεις και εικαστικές δράσεις δεκάδων καλλιτεχνών. Την συναποτελούν 3 διακριτοί χώροι, σε ένα ακίνητο μεγαλύτερο από 250 τ.μ., με κοινή κεντρική είσοδο στην διεύθυνση: Νικηφόρου Φωκά 8, περιοχή Λευκού Πύργου, Κέντρο Θεσσαλονίκης. Αυτόνομα ο καθένας φιλοξενεί εκθέσεις  με κοινές ημερομηνίες εγκαινίων.  Ανεξάρτητα από το κύριο εκθεσιακό πρόγραμμα της, η  Myrό Gallery έχει την δυνατότητα να διαθέσει τους χώρους της, αποσπασματικά ή συνολικά, σε ενδιάμεσες ημερομηνίες των κανονικών εκθέσεων της, διαθέτει τους χώρους της σε ομάδες ή ανεξάρτητους δημιουργούς τους για την έκθεση/διεξαγωγή αδιαμεσολάβητων projects. Η  Myrό Gallery ιδρύθηκε από τον Σταύρο Μυρωνίδη στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του στον χώρο του Πολιτισμού και των εικαστικών τεχνών (Myrό Antiques House, Greek Marble Initiative, κ.α.)Διευθυντής Gallery: Θάνος Λούδος. Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Πάρης Καπράλος, Εικαστικός Επιμελητής, Διευθυντής του τομέα Τέχνης του Myro Antiques House. Περισσότερες πληροφορίες: www.myro.gr

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ