Thursday, 2 November 2017

Be there! Ζαχαρίας Παπαντωνίου: No Land's Beast


Εγκαινιάζεται απόψε η ατομική έκθεση του Ζαχαρία Παπαντωνίου με τίτλο "No Land's Beast" φιλοξενεί η Alma Athens (Υψηλάντου 24, Αθήνα) σε επιμέλεια Γιάννη Μπόλη.  Ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου υπερασπίζεται με θέρμη τις ανανεωμένες δυνατότητες της ζωγραφικής και του σχεδίου με μια γραφή σύγχρονη, πρωτότυπη και μεστή σε αναφορές και συνδηλώσεις. Στα έργα του ανιχνεύονται επιρροές από τα πιο σημαντικά ρεύματα και κινήματα του μοντερνισμού: από τον κυβισμό και τον φουτουρισμό μέχρι την αφαίρεση, τον εξπρεσιονισμό και τον σουρεαλισμό. Επιρροές, οι οποίες, τις περισσότερες φορές, είναι επεξεργασμένες, αφομοιωμένες και ενσωματωμένες οργανικά στην τέχνη του. Τα σχέδια του –μια μεγάλη ενότητα δουλειάς– με την εκρηκτική ένταση, του μαύρου, την πυκνότητα και την οξύτητα των γραμμικών στοιχείων, προτείνουν μια κατάδυση σε άγνωστες και αχαρτογράφητες περιοχές, απεικονίζοντας ένα σύμπαν κατοικημένο από κάθε είδους φανταστικά, τερατώδη όντα που αναπτύσσονται μνημειακά και κυριαρχικά, αναδύονται ως θραύσματα από την επικράτεια του ονείρου και της φαντασίας, τις παρυφές ενός σκοτεινού εφιάλτη, με συμβολικές προεκτάσεις και πολλαπλές προσεγγίσεις και αναγνώσεις. Η ίδια αίσθηση, επιβάλλεται και στις ζωγραφικές του συνθέσεις, οι οποίες φανερώνουν την πλήρη κατοχή των εκφραστικών του μέσων, την κατακτημένη γνώση των προβλημάτων της φόρμας και του σχεδίου, της οργάνωσης του χώρου, της επεξεργασίας και της λειτουργίας του χρώματος.



Σε πιο πρόσφατες προσπάθειες του, οδηγείται σ’ έναν μεγαλύτερο βαθμό αφαίρεσης, χωρίς, ωστόσο, να απουσιάζουν οι υπόνοιες μορφών. Κατορθώνει να υποβάλλει δραματική αίσθηση και, άλλοτε, μια περισσότερο λυρική διάθεση, σε κάθε περίπτωση, όμως, μια ιδιότυπη και υπαινικτική ατμόσφαιρα. Η απομάκρυνση από κάθε παραστατική δέσμευση του παρέχει τη δυνατότητα να επενδύσει, να πειραματιστεί και να διερευνήσει την καθαρά πλαστική συγκρότηση της δημιουργίας του: τον ρυθμό, την κίνηση, τη ματιέρα, την άμεση συγκινησιακή μετάδοση. Παλλόμενες χρωματικές φόρμες, θερμοί και ψυχροί τόνοι αντιπαρατίθενται και συνδυάζονται, επικαλύπτονται ή εισχωρούν ο ένας μέσα στον άλλο, δημιουργούν ένα ανοιχτό πεδίο μεταμορφώσεων και μεταπλάσεων, εκλύουν ενέργεια, οργανώνουν αυτοσημαινόμενους χώρους, μεταγράφουν εικόνες μιας άλλης πραγματικότητας, ενισχύουν την εντύπωση της ενστικτώδους χειρονομίας, της αυτόματης καταγραφής, της αυθόρμητης έκρηξης, της αέναης κίνησης και της διαρκούς επέκτασης. Ταυτόχρονα, επιβεβαιώνουν την ύπαρξη ενός εσωτερικού ρυθμού, μιας προσεκτικά μελετημένης δομής που συνέχει, ισορροπεί και εντατικοποιεί το σύνολο. Οι αφηρημένες συνθέσεις μοιάζουν να πηγάζουν απευθείας από το υποσυνείδητο, τα βιώματα και τις καταβολές του ζωγράφου, απεικάζοντας τη ζωτική του σχέση με τον κόσμο, σε ευθεία αντιστοιχία με ψυχικές και συναισθηματικές καταστάσεις, στην πορεία αποκάλυψης και μετάδοσης ενός κρυμμένου νοήματος.

Εγκαίνια Έκθεσης: 2 Νοεμβρίου, 20:00
Διάρκεια Έκθεσης: 2 Νοεμβρίου - 2 Δεκεμβρίου 2017

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ