Tuesday, 18 July 2017

Ταξίδι στον Κυκλαδικό Πολιτισμό

Μαρμάρινο πινάκιο και μαρμάρινο γυναικείο ειδώλιο
Πρωτοκυκλαδική ΙΙ περίοδος
(περ. 2700-2400/2300 π.Χ.)
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, αρ. ευρ. ΝΓ 104α και ΝΓ 88α
Τριτη 18 Ιουλίου 2017 - Μετά από μια ιδιαίτερα επιτυχημένη συνεργασία το 2011 που περιελάμβανε την παρουσίαση τριών εκθέσεων, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης συνεργάζεται εκ νέου με τοΔιεθνή Αερολιμένα Αθηνών διοργανώνοντας την έκθεση με τίτλο «Ταξίδι στον Κυκλαδικό Πολιτισμό». Η έκθεση θα διαρκέσει από 27 Ιουλίου μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2017 και θα φιλοξενηθεί στον χώρο «Τέχνη & Πολιτισμός» στο επίπεδο Αφίξεων του Αεροδρομίου. Η έκθεση αποτελεί μια συνοπτική παρουσίαση της μεγάλης έκθεσης «Κυκλαδική Κοινωνία,5.000 χρόνια πριν» που διοργάνωσε φέτος το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης για τησυμπλήρωση 30 χρόνων λειτουργίας, υπό την επιμέλεια του Διευθυντή του, ΚαθηγητήΝικόλαου Σταμπολίδη. Καθώς έως σήμερα δεν υπάρχουν τεκμήρια γραφής τηςΠρωτοκυκλαδικής Περιόδου, η έκθεση επιχειρούσε να αναγνώσει με απλό και εύληπτοτρόπο τη δομή της κοινωνίας των Κυκλάδων κατά την Πρώιμη Εποχή του Χαλκού (3200 έως2000 π.Χ.), το φυσικό περιβάλλον στο οποίο ζούσαν οι άνθρωποι, τις ασχολίες τους, τιςκοινωνικές ή θρησκευτικές εκδηλώσεις, τις πίστεις και τις δοξασίες τους.Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης προσφέρει στους επισκέπτες του Αεροδρομίου μία συνοπτικήπαρουσίαση αυτής της έκθεσης για να γνωρίσουν τον Πρωτοκυκλαδικό Πολιτισμό μέσα απόφωτογραφίες αλλά κυρίως μέσα από μια ταινία- ποίημα 4 λεπτών σε σενάριο-αφήγηση τουΚαθηγητή Νικόλαου Σταμπολίδη, σκηνοθεσία Τζώρτζη Γρηγοράκη, μουσική ΜαριλέναςΟρφανού και παραγωγή του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης και της Haos Film (ΜαρίαΧατζάκου, Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη). Η ταινία προβάλλει αντιπροσωπευτικά δείγματα τουπολιτισμού αυτού, συμπυκνώνοντας τη ζωή και τη δημιουργία της Κυκλαδικής Κοινωνίας,5.000 χρόνια πριν.Το απόκρημνο γεωγραφικό ανάγλυφο, ο θαλάσσιος περιορισμός και η ανάγκη ώθησαν τηδημιουργία ενός ανθρωποκεντρικού πολιτισμού, όπου η ανθρώπινη μορφή (γυναικεία &ανδρική) σε ειδώλια κυριαρχεί, μιλώντας εύγλωττα για την κοινωνική ιεραρχία, τις ασχολίες,τις πίστεις και τις δοξασίες των προϊστορικών Κυκλαδιτών. Mέσα από την έκθεση, οιεπισκέπτες του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών θα πάρουν μια πρώτη εικόνα για το πώς ήτανοι Κυκλάδες το 3000 π.Χ., πριν επισκεφθούν σήμερα τα νησιά του Αιγαίου.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ