Θεσσαλονίκη | Βιολί-Άρπα-Θέρεμιν στο Βυζαντινό Λουτρό

Δευτέρα 10 Ιουλίου 2017 - Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης παρουσιάζει απόψε στο Βυζαντινό Λουτρό Θεσσαλονίκης, την Δευτέρα 10 Ιουλίου 2017 και ώρα 21:00, συναυλία των Γκρέτα Παπά (βιολί), Μαρία-Χριστίνα / ΜC & the 7 pedals (άρπα) και May Roosevelt (θέρεμιν).Το Βυζαντινό Λουτρό (τέλη 12ου – αρχές 13ου αι.) βρίσκεται στις παρυφές του παραδοσιακού οικισμού της Άνω Πόλης. Το βυζαντινό κτίσμα με πολυάριθμες διαχρονικά επεμβάσεις για την προσαρμογή του στις λουτρικές συνήθειες των κοινωνιών διαφορετικών περιόδων λειτουργούσε ως λουτρό έως το 1940. Παρά τις επεμβάσεις που υπέστη κατά τη διάρκεια των έξι και πλέον αιώνων λειτουργίας του, το μνημείο, διατηρεί την τριμερή διάταξη των βυζαντινών λουτρών, με ένα προθάλαμο που θα λειτουργούσε ως αποδυτήριο, δύο διμερείς υπόκαυστους χώρους, τον χλιαρό και τον θερμό, και υδατοδεξαμενή. Το μνημείο αποτελεί το μεγαλύτερο και πληρέστερα σωζόμενο βυζαντινό λουτρό από τα λιγοστά που διατηρήθηκαν στον Ελλαδικό χώρο, και το μοναδικό που διασώθηκε από τα πολυάριθμα λουτρά της Θεσσαλονίκης που αναφέρονται σε βυζαντινά κείμενα. Τρεις γυναικείες, καταξιωμένες μουσικά, παρουσίες θα γεμίσουν το Βυζαντινό λουτρό με ευαίσθητους, αιθέριους ήχους που προκύπτουν από τη συνήχηση τριών ιδιαίτερων μουσικών οργάνων — μιας άρπας, ενός βιολιού και ενός θέρεμιν. Η συναυλία θα ξεκινήσει με μια πρώτη γνωριμία των τριών οργάνων μαζί. Στη συνέχεια η αρπίστα Μαρία-Χριστίνα (MC & the 7 Pedals) θα παρουσιάσει δικές της συνθέσεις και η βιολονίστα Γκρέτα Παπά θα ερμηνεύσει Μπαχ. Η συναυλία θα ολοκληρωθεί με τις τρεις ερμηνεύτριες να παίζουν μαζί χαρίζοντας στο ακροατήριο την πληθώρα ηχοχρωμάτων των τριών οργάνων. Η αρχιτεκτονική του μνημείου και η ιδιαίτερη ακουστική του θα συμβάλει σε ένα ηχητικό αποτέλεσμα, καθώς οι συνηχήσεις που δημιουργούνται μεταξύ των οργάνων ενισχύονται και μετουσιώνονται μέσω των επιπλέον αντηχήσεων που προκύπτουν από τους θόλους του χώρου.



Η Γκρέτα Παπά είναι μόνιμο μέλος της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης με θέση στα πρώτα βιολιά. Ξεκίνησε τις σπουδές της στο βιολί με καθηγήτρια τη Hilda Skendi,και στα θεωρητικά στο μουσικό Σχολείο "Tefta,Tashko, Koco" της Κορυτσάς και αποφοίτησε με άριστα παμψηφεί και διάκριση στη μουσική εκτέλεση. Συνέχισε σπουδάζοντας στο Σύγχρονο Ωδείο Θεσσαλονίκης με καθηγητή τον Μίκη Μιχαηλίδη από όπου πήρε το "Δίπλωμα Βιολιού" με Άριστα παμψηφεί και Α' Βραβείο και στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας στη τάξη βιολιού του καθηγητή Δημήτρη Χανδράκη και αποφοίτησε με βαθμό Άριστα. Έχει λάβει διακρίσεις στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Βιολιού «Τέχνη» στην Θεσσαλονίκη και στο Διεθνή Διαγωνισμό Βιολιού «L. Petrela» στα Τίρανα. Εδώ και πάνω από μία δεκαετία η Γκρέτα Παπά έχει έντονη παρουσία στη μουσική ζωή της Ελλάδας και του εξωτερικού. Ως σολίστ έχει συμπράξει με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο Μεγαρο Μουσικής Αθηνών και με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και έχει πραγματοποιήσει ρεσιτάλ βιολιού σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας. Το ενδιαφέρον της για τις διαφορετικές πλευρές της μουσικής συνύπαρξης την ώθησε στη δημιουργία των συνόλων μουσικής δωματίου TrioFor, GRASP τρίο και κουαρτέτο εγχόρδων Lynx με τα οποία έχει συχνή παρουσία στη μουσική ζωή της χώρας. Ταυτόχρονα είναι μέλος  του συνόλου σύγχρονης μουσικής dissonArt ensemble, παρουσιάζοντας σε συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό έργα σύγχρονης μουσικής σε πρώτες εκτελέσεις.

Η Μαρία-Χριστίνα είναι avant garde αρπίστα με επιρροές από την ελληνική παραδοσιακή μουσική, την πειραματική σκηνή και τη και τη “world music”. Σπούδασε με υποτροφία στη Βασιλική Ακαδημίας του Λονδίνου. Συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές μουσικοθεραπείας στο Λονδίνο. Σήμερα κάνει διδακτορικό στην σύγχρονη άρπα. Ίδρυσε το σχήμα MC & the 7 Pedals και κέρδισε το πρώτο βραβείο στο Διεθνή διαγωνισμό άρπας στην Ουαλία.  Έχει εμφανιστεί στο Λονδίνο (The  Royal festival Hall, The Roundhouse, Hackney Empire, Νational Portrait Gallery) και στο Μόντρεαλ του Καναδά (Montreal Jazz Festival). Έχει ηχογραφήσει στο ραδιόφωνο του BBC κι έχει παρουσιαστεί στην τηλεοπτική μουσική εκπομπή «Later with Jools Holland» (BBC). Στην Ελλάδα εκεί εμφανιστεί στα Half Note jazz club, ΜΜΑ, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και ΕΛΣ. Διδάσκει άρπα και μουσικοθεραπεία σε πανεπιστήμια του Λονδίνου, καθώς έχει κάνει διαλέξεις στην άρπα στο τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Παράλληλα εργάζεται και ως μουσικοθεραπεύτρια σε νοσοκομεία και φυλακές και σε προγράμματα κοινωνικής επανένταξης πρώην φυλακισμένων.

Η συνθέτις, παραγωγός και θερεμινίστρια May Roosevelt γεννήθηκε και ζει στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε βιολί σε νεαρή ηλικία και στη συνέχεια ασχολήθηκε με το θέρεμιν και τη σύνθεση και παραγωγή ηλεκτρονικής μουσικής. Έχει συνεργαστεί δισκογραφικά με Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες και έχει κυκλοφορήσει τρεις προσωπικούς δίσκους: "Μουσική σε ποίηση Ντίνου Χριστιανόπουλου" (2013), "Haunted" (2011), και "Panda a story about love and fear" (2009). Το 2010 συμμετείχε στο Red Bull Music Academy στο Λονδίνο και έχει παρουσιάσει τη μουσική της σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις (Λονδίνο, Βερολίνο, Βαρκελώνη, Αμβούργο, Λωζάνη, Κωνσταντινούπολη). Παράλληλα, έχει γράψει μουσική για θεατρικές παραστάσεις και ντοκιμαντέρ.


Βυζαντινό Λουτρό
Θεοτοκοπούλου 13,  Άνω Πόλη Θεσσαλονίκης
Δευτέρα 10 Ιουλίου 2017 / 21.00

Είσοδος ελεύθερη / Περιορισμένες θέσεις με σειρά προτεραιότητας / Τηλέφωνο κρατήσεων 6972007453 (Πέμπτη 6 και Παρασκευή 7 Ιουλίου, 9:00-14:00).

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.