6η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης | Πρώτη Ανακοίνωση

Παρασκευή  14 Ιουλίου 2017 - Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την έναρξη της 6ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης. Σε τρεις μήνες από τώρα -από τις 30 Σεπτεμβρίου 2017 έως τις 14 Ιανουαρίου 2018- η κεντρική έκθεση της διοργάνωσης που φέτος ετοιμάζεται να γιορτάσει τα δέκα της χρόνια θα υποδεχθεί σε τέσσερις χώρους της πόλης περισσότερους από 75 καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο.
Θεματικό πλαίσιο της 6ης Μπιενάλε είναι «Ιmagined Homes- Φαντασιακές Εστίες», το οποίο εκκινώντας από την παρούσα συγκυρία της έξαρσης του μεταναστευτικού προβλήματος, επικεντρώνεται στη ρευστότητα και το συνεχή επαναπροσδιορισμό του σπιτιού.

Πέντε άξονες συνθέτουν το πρόσωπο της διοργάνωσης:
1. Στηρίζεται στις δυνάμεις της
● Επιλέγει ένα ομαδικό επιμελητικό σχήμα που αποτελείται από τους ιστορικούς τέχνης του ΚΜΣΤ και δεν απευθύνεται, ως είθισται, σε έναν προσκεκλημένο επιμελητή.
● Διαχέεται στην πόλη αξιοποιώντας τον πλούτο της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της Θεσσαλονίκης.
● Αξιοποιώντας την δεκάχρονη εμπειρία της προχωρά σε συνέργειες εντός κι εκτός συνόρων με θεσμούς και ιδρύματα που μοιράζονται τις ίδιες αγωνίες και καταβάλλουν ουσιαστικές προσπάθειες για την υποστήριξη της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας σε καιρούς κρίσης.

2. Είναι παρούσα, παρά τη ραγδαία συρρίκνωση των διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων
Αν και διαθέσιμο για τη φετινή διοργάνωση είναι μόλις το 20% της χρηματοδότησης που αντιστοιχούσε για καθεμία εκ των τριών προηγούμενων Μπιενάλε Θεσσαλονίκης (περί το ένα εκατ. ευρώ ανά διετία)οι επιμελητές αποφάσισαν οι περιορισμένοι οικονομικοί πόροι να μην αναδειχθούν σε εμπόδιο για την εξέλιξη του θεσμού. Κι αυτό διότι η διοργάνωση έχει καταστεί πόλος συσπείρωσης των καλλιτεχνικών δυνάμεων της πόλης σε επίπεδο μουσείων, εκπαιδευτικών οργανισμών, δημιουργικών ομάδων και κοινοτήτων, ενώ ταυτόχρονα συμβάλλει σημαντικά στη διεθνοποίηση της ελληνικής εικαστικής σκηνής.

3. Υιοθετεί την πρακτική της ανοικτής πρόσκλησης προς τους καλλιτέχνες
Για πρώτη φορά σε τόσο μεγάλη έκταση (σχεδόν 50%) η επιλογή των καλλιτεχνών που συμμετέχουν στην 6η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης έγινε κατόπιν ανοικτής πρόσκλησης εκ μέρους της επιμελητικής ομάδας. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατατέθηκαν 1.352 προτάσεις από την Ελλάδα και το εξωτερικό, γεγονός που αποδεικνύει ότι η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης έχει καθιερωθεί στη συνείδηση του εικαστικού κόσμου με θετικό πρόσημο.

4. Δημιουργεί πρόγραμμα δημιουργικής διαμονής καλλιτεχνών
Εγκαινιάζεται φέτος πρόγραμμα δημιουργικής διαμονής καλλιτεχνών (artists’ residency program). Οκτώ εικαστικοί που επελέγησαν από τους επιμελητές φιλοξενούνται στη Θεσσαλονίκη με την υποστήριξη συνεργαζόμενων φορέων και παράγουν έργα ειδικά για την 6η Μπιενάλε, τα οποία θα ενταχθούν στην κεντρική έκθεση. Το πρόγραμμα που ξεκίνησε στις 25 Μαΐου βρίσκεται σε εξέλιξη.

5. Ενσωματώνει μια ακυρωμένη Μπιενάλε

Ενσωμάτωση εκδηλώσεων της ακυρωθείσας Μπιενάλε του Τσανάκαλε
Τον Σεπτέμβριο του 2016 και λίγο πριν τα εγκαίνιά της, η 5η Μπιενάλε του Τσανάκαλε στην Τουρκία ακυρώθηκε λόγω της ταραγμένης πολιτικής κατάστασης στη χώρα. Η 6η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης επέλεξε να ενσωματώσει στην κεντρική της έκθεση ένα μέρος της διοργάνωσης που δεν υλοποιήθηκε ως ένδειξη υποστήριξης και αλληλεγγύης, δεδομένου μάλιστα ότι η θεματική της Μπιενάλε του Τσανάκαλε –“Ηοmeland” (Πατρίδα) - ήταν παραπλήσια με αυτή της Θεσσαλονίκης.

Το πρόγραμμα της 6ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης διαχωρίζεται σε κεντρικό και παράλληλο. Στο κεντρικό πρόγραμμα περιλαμβάνονται η κεντρική έκθεση, το φεστιβάλ περφόρμανς, το πρόγραµµα δηµιουργικής διαµονής καλλιτεχνών, το πρόγραμμα δράσεων, εκθέσεις της Κίνησης των 5 Μουσείων Θεσσαλονίκης, κι εκπαιδευτικές δράσεις για παιδιά και ενήλικες.
Στο παράλληλο πρόγραμμα εντάσσονται αυτοχρηµατοδοτούµενες εκθέσεις-δράσεις που παρουσιάζονται υπό την αιγίδα της Μπιενάλε.

Χώροι διεξαγωγής: Η κεντρική έκθεση θα διαρθρωθεί σε ενότητες, οι οποίες θα αναπτυχθούν στην έδρα του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Μονή Λαζαριστών, στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στην Αποθήκη Β1 στο λιμάνι Θεσσαλονίκης, σε χώρους του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και στην Αγιορειτική Εστία.
Για τις δράσεις της 6ης Μπιενάλε θα αξιοποιηθούν μουσειακοί και δημόσιοι χώροι της Θεσσαλονίκης, αρχιτεκτονικά μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι, όπως και στις προηγούμενες διοργανώσεις.

Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης).

Οργανωτικό Πλαίσιο 6ης Μπιενάλε Θεσσαλονίκης Σύγχρονης Τέχνης
Οργανωτικός φορέας: Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Διοικητικό Συμβούλιο
Πρόεδρος: Ανδρέας Τάκης
Αντιπρόεδρος: Σοφία Καϊτατζή – Γουίτλοκ
Μέλη: Γiώργιος Διβάρης, Αλίκη Κωστάκη, Αλέξανδρος Μπαλτζής, Γιώτα Μυρτσιώτη, Αναστάσιος Νικάκης, Λόης Παπαδόπουλος, Γιώργος Τσακίρης
Διεύθυνση ΚΜΣΤ: Μαρία Τσαντσάνογλου
Διεύθυνση 6ης Μπιενάλε Θεσσαλονίκης Σύγχρονης Τέχνης: Συραγώ Τσιάρα, διευθύντρια του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης του ΚΜΣΤ.
Διαχείριση έργου: Αθηνά Ιωάννου, προϊσταμένη διοικητικών υπηρεσιών ΚΜΣΤ
Επιμελητική ομάδα: Δόμνα Γούναρη, Αρετή Λεοπούλου, Θοδωρής Μάρκογλου, Γιάννης Μπόλης, Ειρήνη Παπακωνσταντίνου, Μαρία Τσαντσάνογλου, Συραγώ Τσιάρα, Αγγελική Χαριστού, ιστορικοί τέχνης-επιμελητές ΚΜΣΤ. Εύη Παπαβέργου, Κατερίνα Παρασκευά, μουσειοπαιδαγωγοί ΚΜΣΤ
Συμβουλευτική Επιτροπή: Γιώργος Διβάρης, Θούλη Μισιρλόγλου, Μαρία Τσαντσάνογλου, Συραγώ Τσιάρα, Έλλη Χρυσίδου

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.