Thursday, 1 June 2017

Removment Athens

Πέμπτη 1 Ιουνίου 2017 - Τρεις στοές του κέντρου της Αθήνας ζωντανεύουν μέσα από εικαστικές παρεμβάσεις και διαδραστικές performances καταξιωμένων Ελλήνων καλλιτεχνών στο πλαίσιο της διοργάνωσης Removment Athens, από 1 μέχρι 30 Ιουνίου. Κεντρικός θεματικός άξονας του Removement Athens 2017 είναι η επανάχρηση και η αναβίωση των ιστοριών που συνοδεύουν τρεις Στοές των Αθηνών: Στοά Καίρη, Στοά Αρσάκη και Στοά Πραξιτέλους. Εικαστικά έργα δημιουργούνται για τις στοές με σκοπό να γίνουν πάλι οι χώροι: τόποι. Μέσω έρευνας και συλλογής υλικού από τους ιδιοκτήτες, ενοικιαστές και χρήστες των τριών στοών, συγκεντρώθηκε υλικό που αποτέλεσε την αφορμή και πηγή έμπνευσης των καλλιτεχνών, με επακόλουθο τα προτεινόμενα έργα και δράσεις να έχουν εννοιολογικούς συσχετισμούς με την ιστορία των κτιρίων και της κάθε γειτονιάς.

Στοά Πραξιτέλους: 1 Ιουνίου 2017
Μία performance που σκηνοθετεί και συνθέτει η χορογράφος-σκηνοθέτης Νατάσσα Ζούκα, εμπνεόμενη από την παρελθοντική χρήση των ορόφων της Στοάς ως ραφτάδικα, και του ισόγειου χώρου ως η κατάληξη των ενδυμάτων προς πώληση από τα προσόψια καταστήματα. Με μία 30μελή ομάδα ερμηνευτών – σπουδαστών της Δραματικής Σχολής Αρχή Ν. Καρρά, η πρώτη δράση έχει τίτλο DRESS UP" και είναι η πρώτη του Removement.
Πραξιτέλους 33, Αθήνα
Έναρξη: 19.30


Στοά Καΐρη: 2-30 Ιουνίου 2017
Η Στοά Καΐρη θα φιλοξενείπαρεμβάσεις, εγκαταστάσεις και video-art σε τέσσερα διαφορετικά επίπεδα, το υπόγειο, τον κυρίως χώρο της Στοάς, τον πρώτο και δεύτερο όροφο. Αφετηρία των έργων η ίδια ιστορία της Στοάς, από τα παλιά καλτσάδικα μέχρι τα σημερινά πωλητήρια ειδών περιτυλίγματος και το οπλοδιορθωτήριο της οικογένειας Παπαϊωάννου, οι καλλιτέχνες Τζένη Αργυρίου, Βασίλης Γεροδήμος, Πέγκυ Κλιάφα, Γιώργος Μαραζιώτης, Αντρέας Σάββα και Χρήστος Τόλης με ξεχωριστά μέσα και υλικά μετατρέπουν τους χώρους της Στοάς σε ένα ορμητήριο αλλαγών, χρωμάτων, συναισθημάτων που άλλοτε συντελούν στην αναβίωση της αστικής μνήμης κι άλλοτε προδιαθέτουν την ανάγκη νέων τρόπων επανάχρησης.
Καΐρη 6, Αθήνα
Ώρες/Μέρες Έκθεσης: Δευτέρα & Πέμπτη, 10.00-20.00
Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή & Σάββατο: 10.00-18.00

Στοά Αρσάκη: 9-10, 21 & 30 Ιουνίου 2017
Η Στοά Αρσάκη αποτελεί μία από τις πιο εντυπωσιακές Στοές της Αθήνας, με πλήθος περαστικών να τη χρησιμοποιούν ως «πέρασμα» καθημερινά. Παρ’ όλα αυτά, η αίσθηση της μη-χρήσης και του «κενού» κατακλύζουν την επιβλητική αυτή στοά με τη μακρόχρονη ιστορία της. Με την ευγενική παραχώρηση και συνεργασία της Στοάς του Βιβλίου και της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, η Στοά Αρσάκη θα φιλοξενήσει τρεις διαφορετικές performances που προτείνουν η κάθε μία από άλλη οπτική γωνία την επαναφορά της Στοάς όχι μόνο ως πέρασμα, αλλά ως χώρο συνάθροισης, ξεκούρασης και ανάπαυλας: μία όαση στο κέντρο της πόλης. Τις τρεις performances σκηνοθετούν και συνθέτουν η χορογράφος-performer Μαριάννα Καβαλλιεράτου (Παρασκευή 9 Ιουνίου στις 20.00 & Σάββατο 10 Ιουνίου 11.00 & 20.00), ο σκηνοθέτης-ηθοποιός Κωνσταντίνος Ντέλλας (21 Ιουνίου 2017 στις 15.30) και η χορογράφος-performer Μαριέλα Νέστορα (30 Ιουνίου 2017 στις 15:00).
 

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ