Saturday, 17 June 2017

Αναζητώντας το φως των έργων Mokuhanga: Η παγκοσμιοποίηση της ιαπωνικής ξυλογραφίας

Σάββατο 17 Ιουνίου 2017 -  Δύο εκθέσεις αφιερωμένες στην ιαπωνική χαρακτική οργανώνει το Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή στην Πύλη Αμμοχώστου, στη Λευκωσία: Έκθεση έργων σύγχρονων χαρακτών της Ιαπωνίας και έκθεση παραδοσιακής ξυλογραφίας Mokuhanga, με τίτλο “Αναζητώντας το φως των έργων Mokuhanga: Η παγκοσμιοποίηση της ιαπωνικής ξυλογραφίας”. Οι εκθέσεις εγκαινιάζονται την Τετάρτη 21 Ιουνίου, στις 19:30 και θα διαρκέσουν μέχρι την 1η Ιουλίου 2017.

ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΧΑΡΑΚΤΕΣ ΤΗΣ ΙΑΠΩΝΙΑΣ
Την έκθεση - αφιέρωμα στη σύγχρονη Ιαπωνική Χαρακτική διοργανώνουν σε συνεργασία το Διεθνές Φεστιβάλ Animation Κύπρου - Όψεις του Κόσμου, το Μουσείον Χαρακτικής Χαμπή, ο Ιαπωνικός Οργανισμός EU Japan Fest και ο Οργανισμός της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης Πάφος 2017 του οποίου και το αφιέρωμα εντάσσεται στο επίσημο πρόγραμμα. Την έκθεση στηρίζουν οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού και τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Λευκωσίας.Με τη συμβολή της Οργάνωσης PRINTSAURUS International Print Exchange Association of Japan, είκοσι σύγχρονοι Ιάπωνες χαράκτες ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του Μουσείου Χαρακτικής Χαμπή και μας τιμούν με τα έργα τους.


Οι δημιουργίες τους εντυπωσιάζουν και γοητεύουν, και μας θυμίζουν την εξαιρετική σχέση της Ιαπωνίας με τη χαρακτική. Πρόκειται για σπουδαία έργα με πολύ ποικίλη έμπνευση.Τα έργα είναι φιλοτεχνημένα με πολύ διαφορετικές τεχνικές. Μερικοί καλλιτέχνες παραμένουν πιστοί στην παραδοσιακή έγχρωμη ξυλογραφία, καθώς και σε παγκόσμια πολύ παλιές τεχνικές εκτύπωσης (εκτύπωση στο χαρτί μιας σκουριασμένης με αλάτι και ξύδι μεταλλικής πλάκας, τρίψιμο ενός αναγλύφου με χρώματα). Πολλοί άλλοι καλλιτέχνες υιοθέτησαν τεχνικές από τη Δύση, και παραδοσιακές και νέες. Έτσι εκτίθενται έργα με τις τεχνικές της βελονογραφίας, οξυγραφίας, ακουατίντας, χαλκογραφίας «μελάνι και ζάχαρη», ξεστής χαλκογραφίας, λιθογραφίας, μεταξοτυπίας, μέχρι και της «πιεζογραφίας», που ανήκει στην τεχνική της ψηφιακής χαρακτικής.Η θεματογραφία τους παρουσιάζει την ίδια ποικιλία. Εικονιστική ή ανεικονική χαρακτική, αντικαθρεφτίζουν τον κόσμο και τους προβληματισμούς των νέων καλλιτεχνών. Αρκετά έργα συνεχίζουν την παραδοσιακή στενή σχέση των Ιαπώνων χαρακτών με τη φύση ή φαίνονται άμεσα δεμένα με τις σύγχρονες αναζητήσεις της κοινωνίας και του ανθρώπου. Άλλα υιοθετούν τον μινιμαλισμό ή μια αφθονία των λεπτομερειών. Τα μεν δείχνουν εξαιρετική χρήση της μονόχρωμης χαρακτικής (με το μαύρο μελάνι), τα δε μας προτείνουν μια έκρηξη χρωμάτων. Όλα τα έργα χαρακτηρίζονται από την ίδια ποιότητα της εκτύπωσης και την επιλογή χαρτιών υπέροχης ποιότητας από τους χαράκτες.

Εκθέτουν έργα τους: οι Ayashi ASUMI, Haruko CHO, Tomomi FURUKAWA / Eiichi HASEGAWA, Toshiko HISHIDA, Manami ITO, Ryo KAJITANI, Yuki KASHIWAGI, Yuki NAGASHIMA, Misaki OGURO, Yusuke OKAMURA, Miyuki OKAWA, Tomiyuki SAKUTA, Takumi SATO, Fumiko SUZUKI, Chihiro TAKI, Kayoko TATSUBORI-SAKAMOTO, Yoshie UCHIDA, Sanae YAMAMOTO, Tokida YASUYOSHI και Katsutoshi YUASA. Είναι εντυπωσιακές οι καλλιτεχνικές λύσεις που βρίσκουν, η ευαισθησία τους, η ζωντάνια των τεχνικών μέσα από τις οποίες εκφράζονται. Τα έργα τους χαρακτηρίζονται από μια ποιητική διάθεση!Με τους χαράκτες αυτούς συναντήθηκαν στο Τόκυο, τον Αύγουστο 2016, οι εκπρόσωποι του Φεστιβάλ Animation Κύπρου - Όψεις του Κόσμου και του Μουσείου Χαρακτικής Χαμπή, Γιώργος Τσαγγάρης και Χαμπής.

ΕΚΘΕΣΗ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΞΥΛΟΓΡΑΦΙΑΣ MOKUHANGAΣ
την Πύλη Αμμοχώστου παρουσιάζεται παράλληλα από το Μουσείον Χαρακτικής Χαμπή και η έκθεση με τίτλο “Αναζητώντας το φως των έργων Mokuhanga: Η παγκοσμιοποίηση της ιαπωνικής ξυλογραφίας”. Πρόκειται για έργα της παραδοσιακής ξυλογραφίας Mokuhanga του Οργανισμού MI-LAB Ιαπωνίας.Το Κέντρο MI-LAB (Mokuhanga Innovation Laboratory) της Ιαπωνίας προσφέρει σε καλλιτέχνες όλου του κόσμου τη δυνατότητα να μάθουν την παραδοσιακή τεχνική της ξυλογραφίας Mokuhanga. Η ευκαιρία αυτή δόθηκε και στην Κύπρια χαράκτρια Ελένη Παναγίδου, η οποία φιλοξενήθηκε στην Ιαπωνία για περισσότερο από έναν μήνα.Έγραψε, μεταξύ άλλων, η Ελένη Παναγίδου, μετά την επιστροφή της από την Ιαπωνία στην Κύπρο: Ήταν τιμή και μεγάλη ευκαιρία το ότι έλαβα μέρος στο εργαστήρι Mokuhanga για μια περίοδο 5 εβδομάδων. Η ευκαιρία αυτή μου δόθηκε στο πλαίσιο της συνεργασίας που αναπτύχθηκε ανάμεσα στο Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή και το MI- LAB (Mokuhanga Innovation Lab).Παρόλη την εμπειρία που έχω γύρω από τις τεχνικές της χαρακτικής, η τεχνική Mokuhanga αποτέλεσε κάτι καινούργιο για μένα. Κατά την περίοδο την οποία βρισκόμουν εκεί, δούλεψα την τεχνική και προσπάθησα να τη γνωρίσω όσο το δυνατό περισσότερο.Ήταν επίσης πολύ σημαντικό για μένα ότι έμαθα την τεχνική από πολύ πεπειραμένους δασκάλους, όπως τον Takuji Hamanaka και τον Tetsuo Soyama.Ήταν μια εμπειρία, την οποία θα θυμάμαι για όλη μου τη ζωή.Με την ευκαιρία αυτής της έκθεσης, το Μουσείον Χαρακτικής Χαμπή φιλοξενεί στην Κύπρο τους Ιάπωνες χαράκτες Chihiro Taki και Kazuki Sakai από το MI-LAB, οι οποίοι εκθέτουν έργα τους και συμμετέχουν σε εργαστήρι ξυλογραφίας Mokuhanga στην Λευκωσία.

Οι εκθέσεις, από 21μέχρι 27 θα είναι ανοικτές στις ώρες λειτουργίας της Πύλης Αμμοχώστου και 28-30 ανοικτές και απόγευμα.Παράλληλα με τις δύο αυτές εκθέσεις, θα είναι ανοικτή στο Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή στα Πλατανίστεια, η έκθεση χαρακτικής UKIYO-E με έργα φημισμένων Ιαπώνων καλλιτεχνών του 18ου και 19ου αιώνα, από τη συλλογή του Μουσείου. Η έκθεση Ukiyo-e θα είναι ανοικτή από 24 Ιούνη μέχρι 30 Ιούλη 2017. Ώρες λειτουργίας έκθεσης 10:00 - 13:00 / 16:00 - 18:00 (Τετάρτη μέχρι Κυριακή).

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.