Saturday, 3 June 2017

Η οδύσσεια ενός Αγίου στο Διαχρονικό Μουσείο Λάρισας

Σάββατο 3 Ιουνίου 2017 - Η δημιουργία της εκκλησίας του Αγίου Αχιλλείου στην Πρέσπα, είναι τομή στην ιστορία και τοποθετείται στα χρόνια μετά το 986 μ.Χ. όταν ο Τσάρος Σαμουήλ της Βουλγαρίας αποφάσισε να δημιουργήσει έναν κεντρικό μητροπολιτικό ναό στο νησί του Αγίου Αχιλλείου, μεταφέροντας εκεί τα λείψανα του αγίου της Λάρισας. Σήμερα η εκκλησία είναι ερείπια, ενώ διάφορες πηγές αναφέρουν εικασίες ή και γεγονότα που συνέβαλαν στην καταστροφή του ναού. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες εκκλησίες ρυθμού βασιλικής στην Ελλάδα.Δύο παροπλισμένα ιερά συνδέονται μέσω μιας τρισδιάστατης αρχιτεκτονικής μελέτης, μιας υποστασιακής μορφής του Αγίου και ενός υπερρεαλιστικού πολυμεσικού τοπίου. Η οδύσσεια διαμεσολαβητικών τοπίων και τόπων καταγράφεται από την ιστορία ενός Τσάρου και του διακονιστή Αγίου. Η ποιητική του Πρεσπιώτικου τοπίου αναστηλώνεται μέσα από την προβολή της Σοφίας Αντωνακάκη πάνω στην αρχιτεκτονική πρόταση διάσωσης της μνήμης της βασιλικής του Αγίου Αχιλλείου από τον αρχιτέκτονα Γιάννη Δέδε. Η Μαρία Λαγού εξαϋλώνει τη μορφή του Αγίου μέσα στον χώρο του μουσείου. Η εικαστική συνεργατική έκθεση ενώνει τους δυο τόπους που φιλοξένησαν για αιώνες τον Άγιο Αχίλλειο. Δύο τόποι, δύο ναοί, δύο πρόσωπα σε έναν χώρο.

Περισσότερες πληροφορίες ΕΔΩ.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ