Wednesday, 24 May 2017

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Βαλεντίνη Μαυροδόγλου: Η τέχνη είναι μια μάχη ενάντια στην στασιμότητα

Τετάρτη 24 Μαΐου 2017 - Τα έργα της Βαλεντίνης Μαυρόδογλου παρουσιάζουν έντονα ψυχογραφικό χαρακτήρα, είναι ανθρωποκεντρικά, εστιάζουν σε εσωτερικές αναζητήσεις και κινούνται στην γραμμή των αναμνήσεων και του συναισθήματος. Η ίδια φέτος θα αποφοιτήσει από την τρίτη σχολή, την Σχολή Καλών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, με έδρα την Φλώρινα. Αν και προηγήθηκαν σπουδές στο Σχέδιο Μόδας και τις Γραφικές Τέχνες, η μεγάλη της αγάπη ήταν πάντοτε η Τέχνη, και από την Τέχνη η Χαρακτική και η Ζωγραφική. Στα μέσα του Μαΐου 2017 εγκαινιάστηκε η δεύτερη ατομική έκθεση ζωγραφικής της στην Myrό Gallery στην Θεσσαλονίκη. Αυτό τον καιρό ετοιμάζει την πτυχιακή της, η οποία ακροβατεί μεταξύ της Εγκατάστασης και της Χαρακτικής με πρωτότυπο τρόπο. Σήμερα, εδώ, διαβάζοντας αυτό το κείμενο θα γνωρίσετε τον άνθρωπο πίσω από το χάραγμα, την προσωπικότητα πίσω από τον χρωστήρα.

Συνέντευξη στον Πάρη Καπράλο



Πότε και με ποια αφορμή συνειδητοποίησες ότι θέλεις να γίνεις καλλιτέχνης;
Ηθελα να γίνω καλλιτέχνης από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου! Φυσικά, η αντίστροφη μέτρηση για την συνειδητοποίηση ξεκίνησε από την εγγραφή μου στους εικαστκούς κύκλους στο Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης. Αυτή ήταν η αρχή για να καρφιτσωθεί η ιδέα του καλλιτέχνη στο κεφάλι μου και η πορεία προς το στόχο ήταν σχετικά μονόδρομος.

Θεματογραφικά που κινούνται τα έργα σου;
Ως παιδί, και καθώς μεγάλωνα ανακάλυψα τη μεγαλύτερη εμμονή μου, καθώς ήταν και ο μεγαλύτερός μου φόβος: την μνήμη και ως υπόλογο αυτής, την ανάμνηση. Ενας αχαλίνωτος φόβος μη φθαρεί, μην εξαλειφθεί, μην εξαφανιστεί. Είμαι δεμένη με τις αναμνήσεις μου σε υπερβολικό βαθμό. Έτσι λοιπόν, όλη μου η θεματολογία κινείται γύρω από τη μνήμη, την ανάμνηση και την ανάπλαση-επαναδημιουργία αυτών, με κύριο στόχο υπόδειξης της απώλειας.

Ως προς τα μέσα/υλικά αποτύπωσης, τόσο στην χαρακτική όσο και στην ζωγραφική εχεις πειραματιστεί/πειραματίζεσαι; Τα δύο είδη τέχνης που κατά κύριο λόγο υπηρετείς εξυπηρετούν ως αποτέλεσμα διαφορετικές επιδιώξεις σου ως προς την αποτύπωση της κάθε επινόησης που είναι ένα έργο; Τι επιλέγεις να αποτυπώνες με την χαρακτική και τι με τη ζωγραφική;
Ο πειραματισμός για κάθε καλλιτέχνη είναι η "πηγή των ιδεών του". Είναι κάτι αναπόφευκτο στην πορεία, καθώς και αυτό που δίνει κίνητρο για τα πάντα. Ένας ατέρμονος κύκλος θα έλεγα. Υπάρχει βέβαια πάντα το μονοπάτι που έχεις κατακτήσει, αλλά πάντα θα υπάρχουν διασταυρώσεις και μικρά - άλλοτε κρυφά και άλλοτε φανερά - νέα μονοπάτια. Έτσι λειτουργώ, ο πειραματισμός είναι κομμάτι της δουλειάς μου. Το μέσο και ο τρόπος δεν με επηρεάζουν. Δεν διαχωρίζω έτσι τα έργα μου, η αλήθεια είναι. Σαφώς και η κάθε τέχνη έχει τη χάρη της και τις διαφορές της. Η χαρακτική έχει τη σοβαρότητα του μετάλλου, του σχεδόν απόλυτου, που σε κάνει να την θαυμάζεις αφού και το λάθος που θα κάνεις μπορεί να είναι μία νέα πνοή. Εξίσου και η ζωγραφική, προσφέρει την ελευθερία των χρωμάτων. Και οι δύο όμως αυτές τέχνες, είναι το ίδιο ελεύθερες για εμένα καθώς μου προσφέρουν το ίδιο επιθυμητό αποτέλεσμα αποτύπωσης ιδεών. Η θεματολογία μου είναι η ίδια και όπως προείπα. Για μένα χαρακτική και ζωγραφική ίσον το ίδιο και το αυτό. Με αλληλοσυμπληρώνουν για έναν και μόνο σκοπό, να αποτυπώσω ακριβώς αυτό που έχω στο νου μου μέσω και των δύο.

Ποιά είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχεις θέσει στον εαυτό σου ως ζωγράφος;
Καθετί που κάνω ως καλλιτέχνης είναι μία πρόκληση, αλλά νομίζω πως η μεγαλύτερη είναι η υπόσχεση που έχω δώσει στον εαυτό μου, να μη σταματήσω ποτέ να εξελίσσομαι και να μη μείνω στάσιμη ούτε μία ημέρα.

Πως ήταν η υποδοχή του κόσμου στην έκθεση σου στην Myrό Gallery; Είχες κάποιο feedback;
Η υποδοχή μου ήταν πολυ θέρμη και γεμάτη θα έλεγα. Βίωσα μια πρωτόγνωρη εμπειρία ακούγωντας σχόλια ουσιαστικά και ακιρβώς μέσα στην θεματόλογια της έκρασης μου κατι που με γέμισε απεριόριστα και ουσιαστικά.

Από ποιούς ζωγράφους και άλλους καλλιτεχνικούς δημιουργούς σε κάθε μορφή και έκφανση των Τεχνών θα έλεγες ότι έχεις επιρροές;
Οι επιρροές μου ποικίλουν και είναι συχνά πολύ διαφορετικές μεταξύ τους. Οι πλούσιες χρωματικά φόρμες του Γκωγκέν, η μαύρη θεατρικότητα-ονειρικότητα στο σχεδιασμό του Μακουήν, η ζεστή αλλά συνάμα σκοτεινή ατμόσφαιρα του Τιμ Μπάρτον, η απλότηταπου διέπει τα ιαπωνικά μελάνια αλλά και η αυστηρότητα των χαρακτικών της Κατράκη , αποτελούν μερικά οπτικά ερεθίσματα που   μεταξύ άλλων   ενσωματώνονται και αφομιώνονται στο έργο μου.

Επιδιώκεις συνέργειες με άλλους εικαστικούς καλλιτέχνες, και την αλληλεπίδραση που μπορούν αυτές να επιφέρουν;
Δεν αποκλείω ποτέ μια συνεργασία από κοινούσε ένα έργο με άλλους καλλιτέχνες. Απλά θα έλεγα πως περνάω μία περίοδο προσωπικού επαναπροσδιορισμού με τεράστια εικαστική απομόνωση ιδεών και εκτέλεση αυτών.

Υπάρχουν άλλα είδη τέχνης ή παραγωγής πολιτιστικού περιεχομένου (κινηματογράφος, πεζογραφία, ποίηση, θέατρο, μουσική, κλπ) που σε επηρεάζουν ή/και σε προκαλούν να συνδιαλεχθείς μαζί τους στο έργο σου;
Τείνω προς την ποίηση, την πεζογραφία και τη μουσική. Η μουσική είναι θα έλεγα ένα καθημερινό κομμάτι στη δημιουργία μου. Ωστόσο δε μπορώ να μην αναφέρω τη μεγάλη μου αγάπη για τη μόδα. Πέρα από το ότι για μένα είναι μια πολύ ξεχωριστή τέχνη, η οποία με έχει επιρρεάσει και στο εικαστικό μου έργο, αποτελεί ανέκαθεν για μένα βίωμα.

Συχνά διαχωρίζεται από ορισμένους καλλιτέχνες η εμπορικότητα, η πώληση των έργων τους, από την αποδοχή του κοινού, σα να ήταν δύο ξέχωρα και διαφορετικά πράγματα. Θεωρείς την εμπορικότητα ως μέτρο επιτυχίας και αποδοχής της δουλειάς σου ή απλώς είναι μία αναγκαία παράμετρος βιοπορισμού;
Σαφέστατα, το να πουλήσει ένας καλλιτέχνης έργο του έχει να κάνει και με τα δύο. Το να είσαι εικαστικός είναι επάγγελμα και όχι χόμπυ. Επομένως, σίγουρα είναι αναγκαία παράμετρος βιοπορισμού. Ταυτόχρονα όμως, αυτό αλληλοσυμπληρώνεται με την αποδοχή της δουλειάς του καλλιτέχνη. Για να επιλέξει κάποιος να αγοράσει ένα κομμάτι της δουλειάς σου συνεπάγεται πως κάτι του λέει, κάτι τον γεμίζει σε αυτό. Και ας τονίσουμε ότι ζούμε σε οικονομικά δύσκολους καιρούς και είμαι κατά του στερεοτύπου ´τέχνη για την τέχνη´. Η τέχνη είναι για όλους, είναι έκφραση και το να έχει κάποιος ένα δικό μου κομμάτι είναι σίγουρα αποδοχή.

Αν ένας έφηβος σου πει ότι θέλει να γίνει εικαστικός, τι θα τον συμβούλευες να προσέξει/κάνει;
Πρώτο πράγμα που θα του ζητούσα να σκεφτεί σοβαρά είναι το πόσο συνειδητοποιημένος είναι προς την επιλογή του. Η Τέχνη απαιτεί συχνά θυσίες που αν δεν είναι έτοιμος να καλοδεχτεί κάποιος, είναι καλύτερα να κάνει μιαν άλλη επιλογή. Πρέπει κάποιος να είναι εφοδιασμένος με πείσμα, θέληση, αυθεντικότητα και δυναμισμό για να ανταπεξέλθει στο δύσκολο αυτό χώρο. Εκτός όλων αυτών, η ίδια η τέχνη είναι η ψυχική τροφή και η συνεχής επαγρύπνιση αυτού που την ασκεί.

 
Σύντομο Βιογραφικό
Η  Βαλεντίνη Μαυρόδογλου είναι χαράκτρια και ζωγράφος που γεννήθηκε στην Αθήνα το 1989, σπούδασε ενδυματολογία στην σχολή μόδας Pan-Sik και Γραφικές Τέχνες στο ΙΙΕΚ “Πράξις”. Σήμερα είναι προπτυχιακή φοιτήτρια στην Σχολή Καλών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με έδρα την Φλώρινα. Ως προς τα μέσα αποτύπωσης, στην χαρακτική είναι η οξυγραφία και στην ζωγραφική είναι τα μελάνια και η ακουαρέλλα.  Έχει εκθέσει ζωγραφικά και χαρακτικά έργα της σε ομαδικές εκθέσεις και σε μία ατομική. Έργα της ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ