Thursday, 18 May 2017

11ο Φεστιβάλ Οπτικοακουστικών Τεχνών

Πέμπτη 18 Μαΐου 2017 - Το Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας και το Εργαστήριο Ηλεκτροακουστικής Μουσικής Έρευνας και Εφαρμογών του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου (ΕΡΗΜΕΕ), παρουσιάζουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αυτό το σαββατοκύριακο 20 και 21 Μαΐου 2017, το 11ο Φεστιβάλ Οπτικοακουστικών Τεχνών. Το Φεστιβάλ πραγματοποιείται κάθε χρόνο, από το 2006 στην Κέρκυρα, και είναι ένας θεσμός-σημείο αναφοράς για τις ψηφιακές τέχνες του ήχου και της εικόνας.

Το πρόγραμμα αυτού του διημέρου, ΑΝΑΔΡΟΜΗ-ΣΤΟ-ΜΕΓΑΡΟ, περιλαμβάνει εκθέσεις, προβολές, συναυλίες, ειδικά εργαστήρια, εισηγήσεις και masterclasses. Το Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας παρουσιάζει σε μια αναδρομική έκθεση ψηφιακής τέχνης την πορεία του μέσα στο χρόνο, με επιλεγμένα έργα αποφοίτων, μεταπτυχιακών φοιτητών, υποψηφίων διδακτόρων και καθηγητών του. Παράλληλα με την έκθεση, προβολές έργων των διεθνούς φήμης καλλιτεχνών, Eija-Liisa Ahtila, Barry J. C. Purves και Theodore Ushev, δίνουν μια αντιπροσωπευτική εικόνα του έργου τους. Τα εργαστήρια, masterclasses και εισηγήσεις διακεκριμένων προσκεκλημένων προσεγγίζουν ζητήματα που αφορούν την τέχνη, τη σχέση της με την τεχνολογία, και την αισθητική της video art και του animation (Τέχνη & Ψηφιακός Πολιτισμός).

Η έκθεση περιλαμβάνει διαδραστικές οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις, έργα animation και video art, τρισδιάστατες χαρτο ρα ικές ροβολές (projection mapping), ηχητικά περιβάλλοντα, διαδραστικά και ηχητικά παιχνίδια (audiogames), εκθέσεις κόμικ και φωτογραφίας.

Tα εργαστήρια είναι ανοικτά ια το κοινό, και έχουν ως αντικεί ενο τη δισδιάστατη και τρισδιάστατη εμψύχωση (2D & 3D animation), τις διαδραστικές οπτικοακουστικές τεχνολογίες (interactive audiovisual platforms), τις χαρτογραφικές προβολές στο χώρο (projection mapping).

Στο πρόγραμμα masterclasses και ομιλιών, οι animators, Barry Purves και Theodore Ushev, που προσκλήθηκαν σε συνεργασία με το BE THERE! Corfu Animation Festival, παρουσιάζουν το έργο τους, την αισθητική, τις ιδέες και τις τεχνικές τους. O διευθυντής του BE THERE! και υποψήφιος διδάκτορας του Τμήματος Τεχνών Ήχου και Εικόνας, Βασίλης Κρουστάλλης, θα μιλήσει για τη σχέση του animation με την πολιτική.

Το Εργαστήριο Ηλεκτροακουστικής Μουσικής Έρευνας και Εφαρμογών (ΕΡΗΜΕΕ) παρουσιάζει έργα ηλεκτροακουστικής μουσικής σε ένα ειδικά σχεδιασμένο πολυκαναλικό σύστημα ηχητικής διάχυσης που προσφέρει στον ακροατή μια μοναδική ακροαματική εμπειρία. To πρόγραμμα, με γενικό τίτλο, ΑΚΟΥSΜΑΤΑ 2017, περιλαμβάνει πέντε συναυλίες με έργα συνθετών ηλεκτροακουστικής μουσικής. Προσκεκλημένοι για το διήμερο αυτό είναι οι Volkmar Klein και Τhomas Gorbach.

Tέλος, η performance The Glass Between της ομάδας Ον OFF που παρουσιάζεται στα πλαίσια του φεστιβάλ, μας καλεί να διακρίνουμε τη σχέση μεταξύ κίνησης και ήχου, μέσα από ένα απλό αντικείμενο: Το διαχωριστικό γυαλί. Εξελίσσοντας στοιχεία της διδακτορικής της διατριβής, η Νεφέλη Σταματογιαννοπούλου, εξερευνά τρόπους με τους οποίους το γυαλί, ένα εύθραυστο και ταυτόχρονα ισχυρό υλικό, είναι ικανό να χωρίσει δυο κόσμους και να ενώσει τις τεχνικές μουσικής και κίνησης σε έναν δημιουργικό διάλογο. Ηθοποιοί, χορευτές, μουσικοί και video artists αναδεικνύουν επί σκηνής μια συνεχή σχέση ορίων και ιδανικών, με κείμενα εμπνευσμένα από ημερολόγια και καταγραφές ανθρώπων, που βίωσαν τον εγκλεισμό στις φυλακές. Τα ανθρώπινα σώματα, σε συνδυασμό με την τεχνολογία και τα ηχοχρώματα των μουσικών οργάνων, χτίζουν λεπτό προς λεπτό μια ενιαία παρτιτούρα, με σκοπό την τελική μουσική σύνθεση του The Glass Between.

Η ομάδα Ον OFF δημιουργήθηκε το 2015 από την Νεφέλη Σταματογιαννοπούλου, με βασικά της μέλη την Αιμιλία Μουζακίτη, τον Στέλιο Κουπετώρη και την ίδια, ενώ οι ίδιοι έχουν συνεργαστεί με διαφόρων ειδών καλλιτέχνες. Βάση τους είναι η μουσική και από εκεί επικοινωνούν με τις υπόλοιπες τέχνες, με τις αρχές της σύνθεσης. Άξονας της δουλειάς τους είναι η έρευνα της κίνησης σε σχέση με τον ήχο και πώς αυτά τα δύο στοιχεία συνομιλούν πραγματικά μεταξύ τους. Η πρώτη τους performance, ‘’Καθόλου Κακή η Πόρτα Σας’’ ήταν βασισμένη σε κείμενο του Χαρούκι Μουρακάμι, παρουσιάστηκε το Μάιο του 2015. Σαν ομάδα συμμετείχαν στο 1ο Φεστιβάλ Παραστατικών Τεχνών στη Λήμνο και στο Handmade and Recycled Festival στο θέατρο Fabrica. Το Μάιο του 2016 παρουσίασαν σε μια σειρά παραστάσεων το ''QUINTET '84'' ''στο Θέατρο Φούρνος.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ