Friday, 24 March 2017

Open House Athens 2017

Παρασκευή 24 Μαρτίου 2017 - Το Open House μετρά ήδη 4 χρόνια στην Αθήνα. Πρόκειται για έναν από τους σημαντικότερους διεθνείς θεσμούς για την ανάδειξη και προώθηση της αρχιτεκτονικής. Η ιδέα ξεκίνησε από το Λονδίνο το 1992 και μέχρι σήμερα έχει διαδοθεί σε περισσότερες από 35 πόλεις ανά την υφήλιο. Η δράση Open House προσκαλεί το ευρύ κοινό να εξερευνήσει και να κατανοήσει την αξία της αρχιτεκτονικής και του δομημένου περιβάλλοντος.Κάθε χρόνο, για ένα διήμερο, δημόσια και ιδιωτικά κτίρια με αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον ανοίγουν τις πύλες τους στο κοινό δωρεάν, και η πόλη μετατρέπεται σε ένα ανοιχτό μουσείο, με εκθέματα τα ίδια της τα κτίρια και την αρχιτεκτονική τους.Στο φετινό ανανεωμένο πρόγραμμα του OPEN HOUSE Athens οι συμμετέχοντες θα εχουν την ευκαιρία να ξεναγηθούν σε πάνω από 100 ΚΤΙΡΙΑ και χώρους από τους 450 ΕΘΕΛΟΝΤΕΣ μας!! Μεταξύ άλλων το πρόγραμμα του OPEN HOUSE Athens έχει διευρυνθεί με ένα σύνολο παράλληλων δράσεων με στόχο να απευθυνθεί σε ακόμα ευρύτερο κοινό. Από την Τετάρτη 29 Μαρτίου στο βιβλιοπωλείο IANOS,Σταδίου 24 θα βρίσκεται και το ενημερωτικό περίπτερο της εκδήλωσης (Open Box). Από την Παρασκευή 31 Μαρτίου θα ξεκινήσει το Made in Athens powered by jamjar.gr το οποίο περιλαμβάνει ξεναγήσεις σε χώρους όπου δραστηριοποιούνται άνθρωποι τη δημιουργικής και παραγωγικής κοινότητα της Αθήνας. Επίσης, την Παρασκευή 31 Μαρτίου θα πραγματοποιηθεί το Open School το οποίο απευθύνεται σε ομάδες ειδικού ενδιαφέροντος, όπως τμήματα μαθητών και σπουδαστών και περιλαμβάνει οργανωμένες ξεναγήσεις σε συγκεκριμένα κτίρια καθώς και junior αρχιτεκτονικά workshops για παιδιά Δημοτικού. Φέτος για πρώτη χρονιά, σε συνεργασία με την Αμερικάνικη και τη Νορβηγική Πρεσβεία, δυο σημαντικά κτίρια Πρεσβειών ανοίγουν τις πόρτες τους σε επίτιμους προσκεκλημένους του OPEN HOUSE Athens 2017, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν από κοντά την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική τους (Open Embassy). Η Σχολή Βακαλό Art & Design στο πλαίσιο του ΟΗΑ 2017 διεξάγει τον διαγωνισμό Open your portfolio με βραβείο μια υποτροφία Μεταπτυχιακών Σπουδών. Καθ’ όλη την διάρκεια του σαββατοκύριακου οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν την αρχιτεκτονική της πόλης μέσω οργανωμένων ποδηλατικών ξεναγήσεων (Open Bike), να συμμετάσχουν στον διαγωνισμο φωτογραφίας στο instagram Open Photo και τέλος να γιορτάσουν την λήξη των μαραθώνιων ξεναγήσεων στο Time to Close Party. Με το πέρας τη εκδήλωσης το κοινό φέτος θα έχει την ευκαιρία να ψηφίσει στην ιστοσελίδα του OPEN HOUSE Athens το αγαπημένο του κτίριο για το ΟΗΑ 2017 (Papastratos Open Vote). Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα, τις παράλληλες δράσεις και τους διαγωνισμούς του ΟΗΑ 2017 θα βρείτε στο openhouseathens.gr.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ