Monday, 27 March 2017

O Δημήτρης Ξόνογλου στην Οικία Τέλλογλου

Δευτέρα 27 Μαρτίου 2017 - Με τον εικαστικό καλλιτέχνη, καθηγητή της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Α.Π.Θ. Δημήτρη Ξόνογλου συνεχίζονται την Τετάρτη 29 Μαρτίου 2017, στις 19.00, τα Ραντεβού με καλλιτέχνες των εικαστικών στην Οικία Τέλλογλου, στην οδό Αριστοτέλους 2.Ο Δημήτρης Ξόνογλου γεννήθηκε στην Πρώτη Σερρών το 1949. Σπούδασε ζωγραφική και χαρακτική στην Accademia di Belle Arti της Ρώμης (1972-76) και κεραμική στη Scuola delle Arti Ornamentali di San Giacomo (1972-75) της ίδιας πόλης. Για εννέα χρόνια δίδαξε στην Παιδαγωγική Ακαδημία του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Από το 1982 έχει πραγματοποιήσει δεκαπέντε ατομικές εκθέσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Σκόπια κ.ά. Συμμετείχε σε ομαδικές εκθέσεις εντός και εκτός Ελλάδας. Αξίζει να αναφερθεί η παρουσία του στη Biennale Νέων Καλλιτεχνών Ευρωπαϊκών Χωρών της Μεσογείου (Μασσαλία, 1985), στα Λ΄ Δημήτρια (Θεσσαλονίκη, 1995) στην Athens by art (2004), στη 16η Διεθνής Biennale Αθλητισμού στη Σύγχρονη Τέχνη (Θεσσαλονίκη, 2005) και ως εκπρόσωπος της Θεσσαλονίκης στην έκθεση Container '96 της Κοπεγχάγης Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 1996.Η καλλιτεχνική του πορεία περιλαμβάνει έργα ζωγραφικής, κατασκευές από ποικίλα υλικά, εγκαταστάσεις και περιβάλλοντα. Στα πρώτα ζωγραφικά του βήματα προτιμά τα έντονα χρώματα και την εξπρεσιονιστική παραμόρφωση. Για τις κατασκευές του χρησιμοποιεί καμένες σελίδες βιβλίων «ορθού λόγου» (φυσικής, μαθηματικών, μαρξιστικής φιλοσοφίας κ.ά.), κερί, αλεύρι κ.ά. Το αποτέλεσμα είναι έργα με παράξενη υφή, έντονη μυρωδιά και απροσδόκητη όψη. Την πληρέστερη έκφραση των επιδιώξεών του αποτελούν οι εγκαταστάσεις και τα περιβάλλοντα, στα οποία προβάλλονται οι έννοιες του λόγου, της γνώσης, της τέχνης. Κοινός παρονομαστής στο σύνολο της δουλειάς του είναι η έντονη εννοιολογική και συμβολική φόρτιση.Στο πλαίσιο των «Ραντεβού με καλλιτέχνες» στην Οικία Τέλλογλου, κάθε Τετάρτη, στις 19.00-21.00, δημιουργοί που εκπροσωπούν ολόκληρο το φάσμα των εικαστικών τεχνών (ζωγραφική, χαρακτική, σκηνογραφία, φωτογραφία, γλυπτική) παρουσιάζουν το έργο τους και συζητούν με το κοινό.Περιορισμένος αριθμός θέσεων. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Κόστος συμμετοχής ανά παρουσίαση: 10 ευρώ. Πληροφορίες στο τηλ. 2310 991116, Νατάσα Πάκα, ιστορικός της Τέχνης.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ