Saturday, 25 March 2017

Η εργασία ως επινόηση -η Τέχνη για την κοινωνική αλλαγή

Read this in English HERE

Σάββατο 25 Μαρτίου 2017 - Στις 31 Μαρτίου και την 1η Απριλίου θα λάβει χώρα Συνέδριο με αυτό τον τίτλο και τις ανάλογες θεματικές στο Ινστιτούτο Γκαίτε της Θεσσαλονίκης. Σκοπός του συνεδρίου είναι να αναδείξει την αλληλεξάρτηση εργασίας και τέχνης στον οραματισμό μιας νέας κοινωνίας, μέσω της αλληλεπίδρασης τέχνης, εκπαίδευσης, δημιουργικής βιομηχανίας, τεχνολογίας, πολιτικής, οικονομίας και έρευνας. Στο συνέδριο θα συμμετέχουν διακεκριμένοι ακαδημαϊκοί και επαγγελματίες από τους τομείς αυτούς, οι οποίοι θα καταθέσουν τις σκέψεις και τις προτάσεις τους για την δημιουργία εναλλακτικών μοντέλων αστικής δημιουργικότητας, κοινωνικής επιχειρηματικότητας, βιώσιμης οικονομίας και συμμετοχικής πρακτικής, που μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της μελλοντικής εργασιακής πραγματικότητας.

Το συνέδριο χωρίζεται σε πέντε ενότητες:
1. Τέχνη για την κοινωνική αλλαγή - θεωρία και πρακτικές
2. Πολιτικές στρατηγικές στην Τέχνη
3. Κοινότητα, Αστική Μεταμόρφωση, Ψηφιακές Πρακτικές
4. Οικονομία, η Εργασία ως Επινόηση, τα Kοινά στον ψηφιακό χώρο, το Κίνημα των Δημιουργών-Κατασκευαστών (Maker Movement)
5. Πολιτικές του Μέλλοντος


Ζωντανή μετάδοση στο διαδίκτυο - Συμμετοχή του κοινού
Οργανωμένο ως δημιουργικό εργαστήριο, το Συνέδριο θα δώσει ιδιαίτερη έμφαση στη συμμετοχή του κοινού, λειτουργώντας το ίδιο ως παράδειγμα και μοντέλο ορθών πρακτικών, που συνδέονται άμεσα με το θέμα προς διερεύνηση. Κοινό από ολόκληρο τον κόσμο θα έχει την δυνατότητα να παρακολουθήσει το συνέδριο και να συμμετέχει στη συζήτηση που θα μεταδίδεται ζωντανά στο διαδίκτυο, μέσω youtube. Διεθνή ιδρύματα καλούνται να φιλοξενήσουν τη ζωντανή μετάδοση της εκδήλωσης και να οργανώσουν παράλληλες συζητήσεις.

Δυνατότητες εκπαίδευσης
Η ζωντανή μετάδοση θα πραγματοποιηθεί με τη χρήση ενός μηχανισμού (media lab), που έχει σχεδιαστεί ειδικά για την περίσταση, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο HyperWerk. Νέοι δημιουργοί από τη Θεσσαλονίκη θα εκπαιδευθούν στον σχεδιασμό και την χρήση του μηχανισμού αυτού. Απώτερος στόχος είναι να αποκτήσουν μοναδικές επαγγελματικές δεξιότητες, τις οποίες θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν μελλοντικά, προκειμένου να καθιερωθούν επαγγελματικά. Το Artecitya σκοπεύει να δημιουργήσει ευκαιρίες περαιτέρω εξέλιξης της ομάδας νέων επαγγελματιών που θα προκύψει από την εκπαίδευση αυτή, μέσα από το δίκτυό του στην Θεσσαλονίκη και αλλού, όπως έχει ήδη κάνει για την ομάδα Practise(in)Cognition.

Η σκηνογραφία του Συνεδρίου είναι έργο των Practise(in)Cognition, μιας ομάδας καλλιτεχνών, αρχιτεκτόνων και designers, που αναδείχθηκε μέσα από το project Perceiving Academy του Eric Ellingsen, στο πλαίσιο του residency του καλλιτέχνη για το Artecitya του Goethe-Institut Thessaloniki το περασμένο καλοκαίρι. Το Agency του Artecitya του Goethe-Institut Thessaloniki υποστηρίζει την ομάδα Practise(in)Cognition, στα πρώτα της βήματα, προσφέροντάς της ευκαιρίες να αποκτήσει νέα γνώση και εμπειρία μέσα από την πρακτική.

Περισσότερες πληροφορίες και Πρόγραμμα ΕΔΩ.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ