Monday, 6 March 2017

Μεταπτυχιακό Κοινωνιολογίας & Τέχνης από την Σχολή Καλών Τεχνών της Φλώρινας

Δευτέρα 6 Μαρτίου 2017 - Το Τμήμα Κοινωνιολογίας της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου με έδρα τη Μυτιλήνη σε συνεργασία με το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με έδρα τη Φλώρινα θα λειτουργήσει νέο Π.Μ.Σ. με θέμα και τίτλο: «Εφαρμοσμένη-Κλινική Κοινωνιολογία και Τέχνη» από το ακαδημαϊκό έτος 2017-2018.  Το Π.Μ.Σ. απευθύνεται σε κοινωνικούς ερευνητές και επαγγελματίες της ψυχικής υγείας, καλλιτέχνες, λειτουργούς της εκπαίδευσης και κοινωνικών υπηρεσιών, σε αποφοίτους/ες κοινωνικών, ανθρωπιστικών και άλλων σχολών που έχουν ένα ειδικό ενδιαφέρον στην κοινωνική διάσταση της τέχνης, σε θέματα κοινωνικού και καλλιτεχνικού σχεδιασμού, κοινωνικού αποκλεισμού και ένταξης.Η φιλοσοφία και το σκεπτικό του Π.Μ.Σ. βασίζεται στις αρχές της κοινωνικής δικαιοσύνης, της κοινωνικής ενδυνάμωσης, της χειραφέτησης και της συλλογικής δράσης. Σε μια εποχή, όπως η σημερινή, της αυξανόμενης αβεβαιότητας και των κοινωνικών συγκρούσεων εμφανίζονται νέες και επείγουσες ανάγκες  για δημιουργική κοινωνική και καλλιτεχνική παρέμβαση, για νέα συμμετοχικά εργαλεία έρευνας και σχεδιασμού.Το Π.Μ.Σ. «Εφαρμοσμένη-Κλινική Κοινωνιολογία και Τέχνη», μέσω της θεωρητικής και της εργαστηριακής εκπαίδευσης των φοιτητών/τριών, στοχεύει στην ανάπτυξη αυτών των νέων συμμετοχικών εργαλείων με προσανατολισμό στην κριτική προσέγγιση, τη δημιουργική αλληλεγγύη, και την καλλιτεχνική πρακτική. Η καλλιτεχνική πρακτική συλλαμβάνεται μέσα από την εφαρμοσμένη έρευνα και μια βιωματική διαδικασία που αναδεικνύει το εικαστικό αντικείμενο ως αντικείμενο συνάντησης ανθρώπων, και όχι ως απλή καλλιτεχνική δεξιοτεχνία.Οι απόφοιτοι/ες του Π.Μ.Σ. θα έχουν εκπαιδευτεί στην κοινωνική διαμεσολάβηση, την κοινωνική εμψύχωση, την εφαρμοσμένη κοινωνική έρευνα, την εφαρμογή καινοτόμων παιδαγωγικών μεθόδων, τον σχεδιασμό κοινωνικών και καλλιτεχνικών παρεμβάσεων κοινωνικής ένταξης. Οι απόφοιτοι/ες θα μπορούν να εργαστούν σε δομές και οργανισμούς, οργανώσεις και φορείς πρόληψης, κοινωνικής διαμεσολάβησης, θεραπείας και επανένταξης.Η εκπαιδευτική λειτουργία του Π.Μ.Σ. θα πραγματοποιηθεί στις δύο έδρες των Ιδρυμάτων (Μυτιλήνη, Φλώρινα), σε περιοχές αστικών συγκρούσεων, σε αγροτικές κοινότητες (Πρέσπες) και σε μουσεία της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας.Η πρόσκληση ενδιαφέροντος θα ανοίξει το μήνα Απρίλιο 2017.Οι πληροφορίες για τη δομή, το περιεχόμενο και τα κριτήρια εισαγωγής στο Π.Μ.Σ. θα ανακοινωθούν στο άμεσο χρονικό διάστημα στην ιστοσελίδα των δύο Τμημάτων.

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.