Tuesday, 7 February 2017

Ίδρυμα Βούρου Ευταξία | Renate Gier-Francke


Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2017 - Το Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου Ευταξία παρουσιάζει το έργο της εικαστικού Renate Gier-Francke από τις 8 έως τις 20 Φεβρουαρίου  2017. Η κ. Renate Gier-Francke απεικονίζει τις περιπλανήσεις του Οδυσσέα σε 18 εικόνες χρησιμοποιώντας μία ιδιαίτερη τεχνική, κολάζ με κερί πάνω σε πολύ λεπτά ιαπωνέζικα χαρτιά. Η Οδύσσεια συγκίνησε και συγκινεί την ψυχή των ανθρώπων διαμέσου των αιώνων καθοδηγώντας το χέρι των εικαστικών και το μυαλό των ποιητών. Η Γλυπτοθήκη του Μονάχου η οποία φιλοξένησε τα έργα τοποθετώντας τις περιπέτειες του Οδυσσέα ανάμεσα στα γλυπτά της κλασικής αρχαιότητας έδωσε τη σκυτάλη στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών. Η εικαστικός Renate Gier-Francke επέλεξε το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών ως επόμενο σταθμό και μόνιμη κατοικία των έργων της εκφράζοντας την αγάπη της για την Ελλάδα και την κλασική αρχαιότητα. Το νέο απόκτημα του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών (το σύνολο των έργων της Οδύσσειας) εμπλουτίζουν τις συλλογές του με έργα εμπνευσμένα από τη βαθειά αρχαιότητα και αποδοσμένα με νεωτερικές τεχνικές.Τα εγκαίνια της έκθεσης, θα πραγματοποιηθούν την Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2017 και ώρα 18:30, στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών (Ι. Παπαρρηγοπούλου 7 - Πλατεία Κλαυθμώνος).

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ