Sunday, 19 February 2017

Ιωάννινα: Αναδρομική έκθεση Χριστόδουλου Γκαλτέμη

Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2017 - Μια σημαντική έκθεση ζωγραφικής για την Ήπειρο με έργα του Χριστόδουλου Γκαλτέμη, σπουδαίου εικαστικού καλλιτέχνη και επίκουρο καθηγητή της Σχολής Καλών τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ενταγμένη στις εκδηλώσεις της επετείου απελευθέρωσης της πόλης των Ιωαννίνων. Ο καλλιτέχνης παρουσιάζει την έκθεσή του με θεματογραφία των έργων από την πόλη των Ιωαννίνων και την ευρύτερη περιοχή της Ηπείρου.

Ο Χριστόδουλος Γκαλτέμης γεννήθηκε στην Κωστάνιανη Ιωαννίνων το 1953. Πήρε τα πρώτα μαθήματα σχεδίου από τον Γιαννιώτη ζωγράφο Γιώργο Καζάκο. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας στο εργαστήρι χαρακτικής του Κωνσταντίνου Γραμματόπουλου με υποτροφία του Ιδρύματος Γιάννη Κεφαλληνού. Αποφοίτησε με βραβείο. Μετά τις σπουδές του εμβάθυνε στην τέχνη της λιθογραφίας σε γνωστά αθηναϊκά εργαστήρια και του χορηγήθηκε τριετής κρατική υποτροφία εσωτερικού για μεταπτυχιακές σπουδές. Είναι επίκουρος καθηγητής χαρακτικής στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και ασχολείται εξίσου με την ζωγραφική και την χαρακτική συνεχίζοντας μια μεγάλη παράδοση, που περιλαμβάνει καλλιτέχνες όπως οι: Δ. Γαλάνης, Σπ. Βασιλείου, Κ. Γραμματόπουλος, Ν. Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Γ. Βαρλάμος, Π. Τέτσης, Αλ. Φασιανός και η οποία στη ρίζα της έχει το μεγάλο όνομα του Ρέμπραντ.Διακονεί ισότιμα τη ζωγραφική και τη χαρακτική, συμπεριφερόμενος ως χαράκτης στη ζωγραφική του και ως ζωγράφος στη χαρακτική του. Γιατί, ελευθερωμένος από τις διαστάσεις του χαρακτικού που προοριζόταν για εικονογράφηση, περνά στις μεγαλύτερες επιφάνειες χαρτιού, που του επιτρέπουν και του επιβάλλον να εργαστεί σαν να έχει πίνακα ζωγραφικής απέναντί του. Στις διαστάσεις πάλι του καμβά των ζωγραφικών έργων του δουλεύει επίμονα σαν μικρογράφος χαράκτης, δεν παρακάμπτει τις λεπτομέρειες στις συνθέσεις του: μια γλάστρα ή ένα μπακίρι του απορροφούν την προσοχή το ίδιο, ίσως και πιο πολύ, με τη γενικότερη εικόνα του εκάστοτε θέματός του, δίνοντας θαυμαστές αυτόνομες νεκρές φύσεις. Mάλιστα, για να έχει τη δυνατότητα της ενδελεχούς εργασίας σε σημεία των ζωγραφικών έργων του, επανέρχεται, και πάνω στα ακρυλικά ολοκληρώνει τα ψιμύθια με ελαιοχρώματα.


O καλλιτέχνης δεν φοβάται τις ιστορικές αναδρομές, ζει άλλωστε στο δικό του χρόνο, το σταματημένο σε ανθρώπους και γειτονιές που αγάπησε και που τον συνοδεύουν σε κάθε πίνακα. H δωρική λιτότητα ισορροπεί τη σύνθεση και περιορίζει, στα απαραίτητα αισθητικά γνωρίσματα, τη ρητορική γοητεία των θεμάτων. O καλλιτέχνης χαρακτηρίζεται από «σαρακοστιανή» εκφραστική λακωνικότητα που έχουν οι κορυφαίοι χαράκτες και σχεδιαστές, αλλά επιπλέον, και από μια ποιότητα –διακριτικά ανιχνευόμενη– που μαρτυρά την ηπειρώτικη καταγωγή και τον αντίστοιχο ορίζοντα των πραγμάτων.O ρεαλισμός του έχει περιγραφική αφετηρία, ξεκινά ως ανάμνηση και μνήμη. Aλλά γίνεται λυρική, ανθρώπινη προσέγγιση του πόνου των ανθρώπων και των πραγμάτων, των συμβόλων που κρύβονται μέσα στα ταπεινά. H απτή επιφάνεια της όψης είναι η αφορμή, το ιδεαλιστικό και διαχρονικό βάθος, ο τελικός στόχος, που πετυχαίνει με τα έργα αυτάΗ Ακαδημία Αθηνών το 2008 του απένειμε το βραβείο της τάξης των γραμμάτων και των καλών τεχνών για το σύνολο της εικαστικής του δημιουργίας. Έργα του βρίσκονται στο Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τράπεζας, στην Τράπεζα Εργασίας, στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, στο Μουσείο Βορρέ, στην Πινακοθήκη Ευάγγελου Αβέρωφ στο Μέτσοβο, στο Δημαρχείο Ιωαννίνων, στην Πινακοθήκη Χαρακτικής που ίδρυσε ο Κώστας Μαλάμος στη Ζίτσα Ιωαννίνων. Επίσης στο Υπουργείο Εξωτερικών, στα ξενοδοχεία Hyatt Regency Θεσσαλονίκης και King George Αθηνών. Ακόμη σε τράπεζες, δημόσιους οργανισμούς και σε πολλέ ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα , Κύπρο, Η.Π.Α., Καναδά, Αγγλία, Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία. Έλαβε μέρος σε πολλές ομαδικές και ατομικές εκθέσεις.

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν την Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2017, ώρα 08:15 μ.μ. στη Δημοτική Πινακοθήκη Ιωαννίνων, Κοραή 1, και η διάρκειά της θα είναι μέχρι την Κυριακή 30 Απριλίου 2017. Οι ώρες λειτουργίας της Πινακοθήκης είναι: Δευτέρα έως Πέμπτη: 08:00-15:00, Παρασκευή: 08:00-21:00, Σάββατο: κλειστά, Κυριακή: 10:00- 13:00 & 18:00-21:00

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ