Thursday, 16 February 2017

Τελευταίες μέρες για τρεις ενιδαφέρουσες εικαστικές εκθέσεις στην Θεσσαλονίκη

Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου 2017 - Το προσεχές Σάββατο είναι η τελευταία ημέρα των εκθέσεων που εγκαινιάστηκαν τον τελευταίο μήνα στην Myrό Gallery (Διεύθυνση: Νικηφόρου Φωκά 8, περιοχή Λευκού Πύργου, ΤΚ 54621, Κέντρο Θεσσαλονίκης). Πρόκειται για τρεις εκθέσεις με μεγάλο ενδιαφέρον: τις εκθέσεις ζωγραφικής του Γιώργου Καραφωτιά (Κεντρική Αίθουσα) και της Αλεξάνδρας Μάντζαρη (Myrό Project Room), και την έκθεση γλυπτικής σε μάρμαρο του νεαρού Θεσσαλονικιού Στράτου Πάλλα (Greek Marble Initiative Showroom). Οι εκθέσεις τελούν υπό την επιμέλεια του Πάρη Καπράλου, διευθυντή του τομέα τέχνης του Myrό Antiques House στο οικοσύστημα του οποίου ανήκει η Gallery.  Ώρες/μέρες λειτουργίας Πέμπτη, Παρασκευή (11.00 – 14.00 & 17.00 – 21.00) και Σάββατο (11.00 - 15.00).

Στην έκθεση, που είναι η πρώτη ατομική του Γιώργου Καραφωτιά στην Θεσσαλονίκη, παρουσιάζεται νέα σειρά έργων του που δημιουργήθηκε  ως επί το πλείστον κατά τα έτη 2015 και 2016. Πρακτικά θα ήταν άστοχο να μιλήσουμε για μία ενιαία σειρά με ένα ενιαίο θέμα. Ο Γιώργος Καραφωτιάς συνδιαλέγεται με μια ποικιλία εννοιολογικών πλαισίων που αποτελούν το σώμα της δουλειάς του περισσότερο από 20 χρόνια. Τα έργα της έκθεσης διερευνούν θέματα όπως το ταξίδι -τόσο με την αλληγορική έννοια της πορείας της ζωής, όσο και κατά την αντικειμενικότερη έννοια της μετάβασης, και τις ανθρώπινες σχέσεις. Μορφολογικά και υφολογικά περισσότερα έργα του Καραφωτιά δανείζονται τα φτερά του ονείρου, αναπτύσσουν την ατμόσφαιρα του και υπερθεματίζουν μια ιδιαίτερη και χαρακτηριστική στα έργα του εξπρεσσιονιστική προσέγγιση που δίνει την δυνατότητα στον θεατή να τα ξεχωρίσει.

Η έκθεση της Αλεξάνδρας Μάντζαρη στην Myrό Gallery είναι η πρώτη ατομική παρουσίαση του πολύ ενδιαφέροντος έργου της νεαρής ανερχόμενης ζωγράφου. Αποτελείται από μια σειρά σχεδίων φτιαγμένα με κάρβουνο σε χαρτί. Τα στοιχεία του αφηρημένου εξπρεσσιονισμού που εφαρμόζει η εικαστικός στην φόρμα των προσώπων που διερευνά συλλαμβάνουν με μοναδικό τρόπο την κίνηση του σώματος και τις αναδεύσεις της ψυχικής διάθεσης. Ονειρικά και συνάμα με παρόν το στοιχείο του εφιάλτη, τα οραματικά έργα της Μάντζαρη είναι εγγραφές του χρόνου στον χώρο, οι οποίες αφήνουν το υλικό στίγμα για τις άυλες ιδιότητες της προσωπικότητας που απεικονίζουν.

Η έκθεση του νεαρού γλύπτη Στράτου Πάλλα έχει ως θέμα το πολύπλοκο των σχέσεων όπως αυτό βιώνεται από όλους μας καθημερινά, ενώ τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι απλούστερα. Τα γλυπτά αποτυπώνουν διάφορα στάδια των ανθρώπινων σχέσεων, και ιδίως όσων φέρουν βεβαρυμένο παρελθόν, τις πληγές τους που δεν θα φύγουν ποτέ.  Η παρουσίαση της σειράς έχει αφηγηματικό χαρακτήρα και σε αυτή προβάλλεται ως λύση η ερωτική ένωση. Τα γλυπτά είναι μαρμάρινα, κάποια αποτελούνται από περισσότερα του ενός διακριτά μέρη, με τις διαφορετικές ποιότητες και υφές του υλικού να υπερθεματίζουν στα συναισθήματα και τον ιδιαίτερο ψυχισμό της μορφής που ενσαρκώνουν. Η σειρά έργων του γλύπτη είναι ανθρωποκεντρική, όπως άλλωστε όλη η δουλειά του γλύπτη μέχρι σήμερα, τόσο στην γλυπτική όσο και στις εγκαταστάσεις. Εκλεκτός αναπαραστατικός γλύπτης, παρά το νεαρό της ηλικίας του, έχει κερδίσει, με την σκληρή δουλειά και το εξαιρετικό έργο του, την προσοχή, τον θαυμασμό και την εκτίμηση για το έργο του.


EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ