Saturday, 25 February 2017

7ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης και Τεχνών "Γυναικεία Κραυγή" στο ΜΜΣΤ

Σάββατο 25 Φεβρουαρίου 2017 - Ποιητικός λόγος, μουσική και εικαστικές τέχνες συνομιλούν στο 7ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης και Τεχνών "Γυναικεία Κραυγή". Συνεχίζοντας μια πορεία πέντε χρόνων, με σταθερή παρουσία και εκπροσώπηση στην Ελλάδα από το 2013, η ελληνική διοργάνωση του φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά φέτος στη Θεσσαλονίκη, την Κυριακή 5 Μαρτίου 2017, από τις 12.00 έως τις 13.30, στην Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.Το ετήσιο φεστιβάλ "Γυναικεία Κραυγή" ("Grito de Mujer") διοργανώνεται σε διάφορες χώρες του κόσμου κάθε Μάρτιο, εδώ και εφτά χρόνια, από το «Διεθνές Κίνημα Ποιητριών» ("Women Poets International"). Αυτή η μη κερδοσκοπική οργάνωση ιδρύθηκε το 2009 στη Δομινικανή Δημοκρατία από τη Χαέλ Ουρίμπε (Jael Uribe) για να προωθήσει το ποιητικό έργο των γυναικών της Λατινικής Αμερικής, αλλά και να προαγάγει κοινωνικά μηνύματα, όπως κατά της βίας που υφίστανται οι γυναίκες, υπέρ του αυτοσεβασμού και της καταπολέμησης της σιωπής (εξού και ο τίτλος του φεστιβάλ). Το 2015 το φεστιβάλ συμμετείχε στους παγκόσμιους εορτασμούς για το «2015: Έτος φωτός» της UNESCO. Φέτος, θα πραγματοποιηθεί ταυτόχρονα σε τριάντα χώρες παγκοσμίως. Εκπρόσωπος του κινήματος και κεντρική συντονίστρια του φεστιβάλ στην Ελλάδα είναι η μεταφράστρια Έλενα Σταγκουράκη.Με γνώμονα το φετινό μότο του φεστιβάλ "Μία κραυγή ελευθερίας για όλα τα κορίτσια του κόσμου|, ποιήτριες, μουσικοί και εικαστικοί θα παρουσιάσουν στη διοργάνωση στη Θεσσαλονίκη έργα που εστιάζουν στην προβολή μηνυμάτων για την τόνωση της αυτοπεποίθησης, της ασφάλειας και των αξιών των κοριτσιών παγκοσμίως.Η Δώρα Κασκάλη (πεζογράφος – ποιήτρια), η Δήμητρα Κατιώνη (μουσικός – ποιήτρια), η Μαρία Κενανίδου (ιστορικός τέχνης, επιμελήτρια εκθέσεων και συλλογών), η Γεωργία Τρούλη (ποιήτρια – εικαστικός) και η Αννίτα Χατζίκου (ποιήτρια) θα διαβάσουν ποιήματα των: Ζeina Hashem Beck (Λίβανος - Ντουμπάι), Θωμά Γκόρπα (Ελλάδα), Rachel McKibbens (Η.Π.Α.), Αudre Lorde (ΗΠΑ), Ατένα Φαρροχζάντ (Ιράν – Σουηδία), Linn Hansen (Σουηδία), Mohja Kahf (Συρία – ΗΠΑ), Γιανινά Ντεκουτίτε (Λιθουανία), Πέτια Σταΐκοβα Ντουμπάροβα (Βουλγαρία), Lucille Clifton (Η.Π.Α.), Suheir Hammad (Ιορδανία – ΗΠΑ), Ashe Vernon (ΗΠΑ).Η Αριάδνη Πεδιωτάκη, φοιτήτρια του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, θα εκτελέσει performance.Μουσική του συνθέτη Γιώργου Κυριακάκη θα παίξουν τα μέλη του συνόλου εγχόρδων Spira Minore Ναταλία Βλάχου, Λήδα Γραμμένου, Σωτηρία Εγινλόγλου, Ισμήνη Καλαϊτζή, Φιλιώ Καρφαρίδου, Μακρίνα Κετέογλου, Αθανασία Κοντογεώργου, Ιοκάστη Σιδηροπούλου, Κωνσταντίνα Τάνγκου, Χριστίνα Τέλι, με την καθοδήγηση της δασκάλας τους, Δήμητρας Κατιώνη.Μουσικές γέφυρες μεταξύ των ποιημάτων θα συνθέσει η Αναστασία Γιαμούζη, φοιτήτρια στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.Βιντεοπροβολές που θα επενδύουν τον λόγο και τη μουσική θα επιμεληθεί η video artist Χριστίνα Κατσάρη.Τη σκηνοθεσία της εκδήλωσης έχει αναλάβει η Σοφία Καρακάντζα.Σύντομο χαιρετισμό εκ μέρους της Γυναικείας Κραυγής θα απευθύνει η συγγραφέας Δώρα Κασκάλη.Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης παραχώρησε ευγενικά την αίθουσα όπου θα πραγματοποιηθεί η εκδήλωση και ανέλαβε την τεχνική υποστήριξή της.

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.