Wednesday, 25 January 2017

Η Χριστίνα Φυτιλή μας ξεναγεί στην “Sette”


Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2017 - Το Σάββατο 28 Ιανουαρίου στη μία το μεσημέρι η Χριστίνα Φυτιλή θα μας ξεναγήσει στην έκθεση της με τίτλο “Sette”. Η έκθεση εγκαινιάστηκε την Τετάρτη 11 Ιανουαρίου 2017 και θα διαρκέσει μέχρι και το Σάββατο 4 Φεβρουαρίου. Τα έργα που παρουσιάζονται αποτυπώνουν την εμπειρία, τις στιγμές, και τα γεγονότα – σταθμούς στη ζωή της καλλιτέχνιδος τα οποία διαμόρφωσαν την εικαστική και προσωπική της διαδρομή. Το «7» συμβολίζει τις πόλεις που έζησε και είναι ο αριθμός που ορίζει τον δρόμο και τη μνήμη της, το παρόν και το παρελθόν της. Η Χριστίνα Φυτιλή ζωντανεύει μπροστά στα μάτια μας 7 πόλεις, 7 ξεχωριστούς κόσμους και δημιουργεί ένα μωσαϊκό εικόνων και συναισθημάτων. Τα έργα της, γεμάτα χρώμα και διαφορετικούς τρόπους επεξεργασίας της ύλης, δημιουργούν με την ανάγλυφη υφή τους μία ρεαλιστική και χειροπιαστή αίσθηση του χώρου και μας συστήνουν (εκ νέου) μέρη γνωστά και οικεία, προφέροντάς μας πρωτότυπα οπτικά και απτικά ερεθίσματα.

Ο ζωγράφος και παράλληλα καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Γιώργος Τσακίρης, ο οποίος επιμελείται την έκθεση, αναφέρει σχετικά με το έργο της Χριστίνας Φυτιλή: «Παίγνιο μέχρι τέλους, ρυθμός τολμηρός, χρώματα ζωντανά. Το αποτέλεσμα, σχεδόν πολλές φορές ένα βίαιο θέαμα, κίτρινα, κόκκινα, φωτεινά χρώματα ντύνουν τον σαρκασμό. Ένας σαρκασμός που θέλει να προκαλέσει, να αμυνθεί. Η Χριστίνα κρατά ένα μυτερό κεντρί που δεν χαρίζεται ούτε και στο χέρι που το κρατάει. Ίσως εκεί να βυθίζεται περισσότερο. Η πόρτα ανοίγει σε ένα τεράστιο δωμάτιο όπου κυριαρχούν έντονα χρώματα στο πάτωμα, στους τοίχους, στο ταβάνι, γλιστράει και ακτινοβολεί μια άγρια επιθετικότητα, μια προβολή που κολλάει πάνω σου, γίνεται όμορη, σε προκαλεί. Όμως τα χρώματα δε χαϊδεύουν το βλέμμα, αντίθετα, θέλουν να εισχωρήσουν στα μέσα σου. Τραγουδάει η Χριστίνα με τα δικά της χρώματα, κεντάει με ένα δικό της βελόνι τα νήματα της ζωγραφικής. Η Χριστίνα είναι μια γνήσια ζωγράφος η οποία καταφέρνει να παρεκκλίνει από τον κανόνα. Μέσα από τους πίνακες της, προβάλλουν ανάγλυφα τα υλικά της όπως γύψος, κόλλες πλακιδίων, σκόνες αγιογραφίας, άμμος, ξύλα, αλουμίνιο, πέτρες, καθρέφτες, κορμοί δέντρων».

Η Χριστίνα Φυτιλή (Christef) γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Λάρισα. Σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών του τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Α.Π.Θ. Θεσσαλονίκης, ζωγραφική με καθηγητές τους Γιώργο Τσακίρη και Κυριάκο Μορταράκο και χαρακτική με καθηγητή τον Μανόλη Γιανναδάκη. Κατά τη διάρκεια των σπουδών της εξειδικεύτηκε στην τοιχογραφία (fresco), στο Universidad Complutense de Madrid (U.C.M) μέσω του προγράμματος Erasmus. Αποφοίτησε το 2010 από την κατεύθυνση της ζωγραφικής. Ακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές στην Ιταλία και συγκεκριμένα στην Accademia di Belle Arti di Macerata, με ειδίκευση στην Art Therapy (2010-2011). Κατά το ακαδημαϊκό έτος 2012-2013 φοίτησε ως μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο Università degli Studi di Roma Tre από όπου και έλαβε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών με ειδίκευση στη “Metodologia e Didattica Speciale per l` Integrazione degli Allievi con Disabilità” («Μεθοδολογία και Ειδική Διδακτική για την Ένταξη των Μαθητών με Ειδικές Ανάγκες»).
Από το 2012 μέχρι σήμερα εργάζεται ως Εικαστική Παιδαγωγός σε δημόσια σχολεία ειδικής και γενικής αγωγής. Ταυτόχρονα, έχει εθελοντική δράση ως Art Therapist στο Σύλλογο Φίλων Παιδιών με Καρκίνο «ΕΛΠΙΔΑ». Έργα της έχουν εκτεθεί στην Ευρώπη και συγκεκριμένα σε Γερμανία, Μ. Βρετανία, Ιταλία, Βέλγιο και Ελλάδα και βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ξενάγηση έκθεσης: Σάββατο 28 Ιανουαρίου 2017, 13:00

Διάρκεια Έκθεσης: 11 Ιανουαρίου – 4 Φεβρουαρίου 2017
Ημέρες και ώρες λειτουργίας:
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11:00 – 14:30 & 17:30 – 20:30
Τετάρτη, Σάββατο: 11:00 – 16:00
Κυριακή, Δευτέρα: Ανοικτά κατόπιν τηλεφωνικού ραντεβού

Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
Λεμπέση 4 & Μακρυγιάννη, Αθήνα | metro Ακρόπολη
Τηλέφωνο 211 182 38 18
www.technohoros.org | info@technohoros.org

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ