Sunday, 29 January 2017

Τελλόγλειο | Κύκλος δράσεων για την ανάδειξη της κινηματογραφικής δημιουργίας

Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2017 - Ένας μεγάλος κύκλος δράσεων αφιερωμένος στον κινηματογράφο και τους κορυφαίους εκπροσώπους του στην Ελλάδα με προβολές, σεμινάρια, εργαστήρια, συζητήσεις και συναυλίες ξεκινά στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π. Θ.

Στο πλαίσιο της νέας αυτής δράσης, που διοργανώνεται σε συνεργασία   με τον καθηγητή Κινηματογράφου και Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ Γιάννη Χατζηγώγα, το Τελλόγλειο υποδέχεται το «Σινεμά του αρχιτέκτονα»  με προσκεκλημένους γνωστούς δημιουργούς από τον χώρο του σινεμά.

Η έναρξη θα γίνει  τη Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2017, στις 18.00, στο αμφιθέατρο του Τελλογλείου με αφιέρωμα στον Νίκο Κούνδουρο. Θα προβληθεί το αριστούργημά του «Δράκος» (1956) με παράλληλο σχολιασμό από τον ίδιο τον δημιουργό σε ζωντανή σύνδεση από την οικία του στην Αθήνα. Ο πρωτοπόρος σκηνοθέτης θα μιλήσει για  διάφορες σκηνές της ταινίας,  θα αναφερθεί στους πρωταγωνιστές, τα σκηνικά και τις γειτονιές της Αθήνας  όπου γυρίστηκε.

Στόχος της πρωτοβουλίας, που θα συνεχιστεί κάθε Δευτέρα, 18.00 με 21.00, είναι η ανάδειξη της κινηματογραφικής δημιουργίας και η συγκρότηση μιας βάσης για νέους, παράλληλα με διάφορες πρωτοβουλίες  για τον κινηματογράφο και την Θεσσαλονίκη. Για τον λόγο αυτό οι εκδηλώσεις θα εστιάσουν τόσο στην θεωρία όσο και την πρακτική του κινηματογράφου: οι συμμετέχοντες θα έχουν ενεργό ρόλο στις δράσεις, αναλαμβάνοντας να γυρίσουν μικρές ταινίες με το κινητό τους  και απλές μηχανές λήψης δίνοντας περισσότερο βάρος στη ματιά, το μοντάζ, το γύρισμα και λιγότερο στην υψηλή τεχνολογία.

Ο κύκλος θα περιλαμβάνει ακόμη αφιερώματα στον Κώστα Γαβρά («Ζ»), τον Θεόδωρο Αγγελόπουλο («Το λιβάδι που δακρύζει»), τον Φίλιππο Κουτσαφτή («Αγέλαστος πέτρα, Αρκαδία χαίρε») και πολλούς ακόμη σημαντικούς εκπροσώπους της έβδομης τέχνης.  Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην ανάδειξη της τοπικής κινηματογραφικής ιστορίας που μέχρι σήμερα παραμένει σχετικά άγνωστη στο ευρύ κοινό. Έτσι θα γίνουν προβολές και σεμινάρια με θέμα τους πρωτοπόρους αδελφούς Μανάκια, τον Τάκη Κανελλόπουλο, τον Φλώρο Φλωρίδη,   τον Παύλο Ζάννα, τον Νίκο Μπιλιλή, τον Σάκη Παπαδημητρίου, τον Τάσο Ψαρά, τον Μίλτο  Αρβανιτάκη   και  άλλους δημιουργούς που συνέδεσαν την  πορεία τους με το σινεμά: σκηνοθέτες, σεναριογράφους, μουσικούς. Επιχειρείται έτσι να συγκεντρωθεί και να κωδικοποιηθεί η πλούσια  ιστορία  της πόλης για το σινεμά, μέσα από σπάνιο υλικό (εκδόσεις και άλλα ντοκουμέντα). «Η Θεσσαλονίκη έχει έντονο αποτύπωμα στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου. Οι   ταινίες που γυρίστηκαν στην πόλη περιέχουν πολλά ιστορικά στοιχεία που πρέπει να συλλέξουμε και να αναδείξουμε», τονίζει ο κ. Χατζηγώγας. Στόχος είναι η δημιουργία ενός «φυτωρίου» νέων που ενδιαφέρονται για την παραγωγή ταινιών, παράλληλα με την «κατάδυση» στη θεωρία και τη μαγεία του κινηματογράφου και τη γνώση του πλούσιου υλικού για το σινεμά στην Θεσσαλονίκη.  Στο τέλος κάθε εξαμηνιαίου κύκλου θα απονέμεται δίπλωμα συμμετοχής.

Γενική είσοδος: 5 ευρώ.
Πληροφορίες, κρατήσεις θέσεων και εγγραφές στο τηλ. 2310 991610.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ