Friday, 27 January 2017

Στάθης Βατανίδης | Στιγμιότυπα στον Τεχνοχώρο

Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2017 - Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος παρουσιάζει τον Φεβρουάριο την έκθεση ζωγραφικής του Στάθη Βατανίδη με τίτλο «Στιγμιότυπα», που εγκαινιάζεται την Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου στις 20:00 και θα διαρκέσει μέχρι και το Σάββατο 4 Μαρτίου. Ο Στάθης Βατανίδης, έχοντας ως κεντρικό άξονα της δουλειάς του τον ίδιο τον άνθρωπο, επεξεργάζεται την εικόνα του για να εξετάσει και να εμβαθύνει στις ανθρώπινες συναναστροφές, αλλά και να εντρυφήσει στην προσωπική και μοναδική σχέση του καθενός με τον ίδιο του τον εαυτό. Παρουσιάζοντας απλές καθημερινές στιγμές, υπονοεί τη σκοτεινή πτυχή της ανθρώπινης ύπαρξης και υπαινίσσεται το συναισθηματικό βάρος που επωμίζεται το ανθρώπινο πλάσμα κάθε λεπτό της ζωής του.

Όπως αναφέρει ο Μάνος Στεφανίδης, καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, ο οποίος προλογίζει και τον κατάλογο της έκθεσης: «Μαύρο βαθύ, σε φόντο που φωτίζει ελάχιστα, είναι με μια σύντομη διατύπωση το κλίμα των νέων πινάκων του Στάθη Βατανίδη. Πρόκειται για ζωγραφικά στιγμιότυπα που ενώ αντανακλούν το γνωστό, τρυφερό όσο και οικείο κόσμο του δημιουργού, εν τούτοις αποχτούν τώρα μια νέα διάσταση πιο ζοφερή, πιο υποβλητική. Το μαύρο χρώμα – ή μη χρώμα κατά τους θεωρητικούς – γίνεται εδώ ο υποδοχέας μιας συγκίνησης και ενός προβληματισμού άλλου τύπου. Η ασφαλής, τρυφερή ανθρωπότητα της μνήμης και των προσωπικών σχέσεων που χρόνια τώρα υπερασπίζεται ο Βατανίδης, μοιάζει πλέον να απειλείται υπαρξιακά. Τα μαύρα νερά της θάλασσας, τα κύματα της βίας και του φόβου κλυδωνίζουν τους αθώους και τους απροστάτευτους που ζητούν άσυλο και ασφάλεια. Θύματα και θύτες βυθίζονται στον ίδιο ατέρμονα ζόφο. Όμως μη φοβάστε, πρόκειται για ζωγραφισμένους ανθρώπους κι αυτοί δεν πνίγονται ποτέ. Απλώς, παριστάνουν συμβολικά και παιδαγωγικά το δράμα, την κοινή μας μοίρα σε αυτό το σύγχρονο, άνυδρο τοπίο. Όχι, η ζωγραφική του Στάθη Βατανίδη δεν έγινε αιφνιδίως πολιτική. Παραμένει ό,τι ήταν πάντα: ανθρώπινη και στοχαστική. Μόνο που τώρα η ανθρωπιά δοκιμάζεται από τις μαύρες αποχρώσεις ενός μέλλοντος που διαγράφεται δυσοίωνο.
-Πού πάμε; Ή καλύτερα πού μας πάνε; Η τέχνη δεν μπορεί εν προκειμένω να δώσει τη λύση. Ποτέ δεν μπορούσε. Ας δώσει τουλάχιστον παρηγοριά. Πώς δηλαδή θα παραμείνουμε ακόμη άνθρωποι, αντίθετα με τη βαρβαρότητα που μας απειλεί. Αδύναμοι, ματαιόδοξοι, αξιοθρήνητοι ίσως. Πάντα όμως άνθρωποι…».

Ο Στάθης Βατανίδης γεννήθηκε στη Αθήνα. Έχει πραγματοποιήσει πολλές ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος – Αθήνα, Αίθουσα Gloria - Λευκωσία, K Gallery - Λονδίνο, Nuovo Aleph - Μιλάνο) και έχει συμμετάσχει σε δεκάδες ομαδικές μεταξύ των οποίων στην Art Thessaloniki - Gallery Armos – Θεσσαλονίκη, Κρήδεμνον - Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο – Αθήνα, Το Μεσολόγγι του Λόρδου Βύρωνα - Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία – Αθήνα, Lost Heritage - Gallery K – Λονδίνο, World Fine Arts / 15 Greek Artists - 233 Broadway - Ν. Υόρκη, Art Quake - Μουσείο Μπενάκη – Αθήνα. Έργα του υπάρχουν σε γνωστές συλλογές (Μουσείο Βορρέ, Μουσείο Πιερίδη, Συλλογή Χατζηιωάννου, Συλλογή Ν. Παπαγεωργίου και σε άλλες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό). Είναι μέλος του επιμελητηρίου εικαστικών τεχνών Ελλάδος.

Τη βραδιά των εγκαινίων θα συνοδέψουν τα εξαιρετικά κρασιά, χορηγία του Κτήματος Παλυβού.

Διάρκεια Έκθεσης: 9 Φεβρουαρίου – 4 Μαρτίου 2017
Ημέρες και ώρες λειτουργίας:
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11:00 – 14:30 & 17:30 – 20:30
Τετάρτη, Σάββατο: 11:00 – 16:00
Κυριακή, Δευτέρα: Ανοικτά κατόπιν τηλεφωνικού ραντεβού

Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
Λεμπέση 4 & Μακρυγιάννη, Αθήνα | metro Ακρόπολη
Τηλέφωνο 211 182 38 18
www.technohoros.org | info@technohoros.org

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.