Monday, 9 January 2017

Αλεξάνδρα Μάντζαρη “Στίγματα” στην Θεσσαλονίκη

Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2017 - H Myrό Gallery έχει την τιμή να σας προσκαλέσει  στα εγκαίνια της ατομικής έκθεσης ζωγραφικής της Αλεξάνδρα Μάντζαρη υπό τον τίτλο “Στίγματα” που θα λάβουν χώρα την Πέμπτη 19 Ιανουαρίου 2017 στις οκτώ το βράδυ (20.00), στον χώρο  Myrό Project Room (διεύθυνση: Νικηφόρου Φωκά 8, κέντρο Θεσσαλονίκης).  Την έκθεση επιμελείται ο Πάρης Καπράλος.

Η έκθεση της Αλεξάνδρας Μάντζαρη στην Myrό Gallery είναι η πρώτη ατομική παρουσίαση του πολύ ενδιαφέροντος έργου της νεαρής ανερχόμενης ζωγράφου. Αποτελείται από μια σειρά σχεδίων φτιαγμένα με κάρβουνο σε χαρτί. Τα στοιχεία του αφηρημένου εξπρεσσιονισμού που εφαρμόζει η εικαστικός στην φόρμα των προσώπων που διερευνά συλλαμβάνουν με μοναδικό τρόπο την κίνηση του σώματος και τις αναδεύσεις της ψυχικής διάθεσης. Ονειρικά και συνάμα με παρόν το στοιχείο του εφιάλτη, τα οραματικά έργα της Μάντζαρη είναι εγγραφές του χρόνου στον χώρο, οι οποίες αφήνουν το υλικό στίγμα για τις άυλες ιδιότητες της προσωπικότητας που απεικονίζουν.

Η εικαστικός δήλωσε για την έκθεση της: “Η συγκεκριμένη σειρά επικεντρώνεται σε δυο χαρακτηριστικά στοιχεία, στην κίνηση του σώματος και την αποδόμησή της, δομημένη με μια εξπρεσιονιστική διάθεση. Οι φόρμες των προσώπων που απεικονίζονται προδίδουν διαφορετικές ψυχικές διαθέσεις και αφήνουν το στίγμα τους στο χρόνο. Η κίνηση εδώ αντιπροσωπεύει την τάση φυγής και την αντίδραση μέσα από μια κατάσταση αδράνειας, η αποδόμηση αντίστοιχα το αποτέλεσμα της αυτοτιμωρίας. Θα έλεγα πως τα έργα είναι βιωματικά και πως με αυτήν την έκθεση μου δίνεται η ευκαιρία να αποτινάξω ένα κομμάτι του παρελθόντος, ώστε να προχωρήσω. Άλλωστε όταν εκτίθεσαι τίποτα πλέον δεν σου ανήκει”.



Σύντομο Βιογραφικό
Η Αλεξάνδρα Μάντζαρη γεννήθηκε το 1989, ζει και εργάζεται στην Λάρισα. Είναι απόφοιτος των ΤΕΙ Τεχνολογίας Γραφικών Τεχνών Αθηνών (2013), παρακολούθησε ένα χρόνο ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο (2007). Εργάζεται ως εκπαιδευτής στο 1ο δημόσιο ΙΕΚ Λάρισας και ως freelancer. Με την ζωγραφική και το σχέδιο ασχολείται εντατικά τα τελευταία οκτώ χρόνια χρησιμοποιώντας σαν βασικά υλικά το κάρβουνο, το μολύβι και τη γόμα. Έχει δείξει τα έργα της σε πέντε ομαδικές εκθέσεις σε όλη την Ελλάδα, ενώ κάποια από αυτά έχουν κοσμήσει τα εξώφυλλα καλλιτεχνικών περιοδικών όπως: “Λύκος”, “Fuctart”, Αθηνόραμα. Πρόσφατα της απονεμήθηκε το Πρώτο Βραβείο νέου καλλιτέχνη στην Μπιεννάλε Σχεδίου του Όστεν (Σκόπια, 2016), και παλαιότερα της έχει απονεμηθεί το 3ο Βραβείο του διαγωνισμού "Παραλληλοι δρομοι" που διοργάνωσε ο Σύλλογος Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βορείου Ελλάδας (ΣΚΕΤΒΕ) στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο (Θεσσαλονίκη, 2014). Έργα της ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές.

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι το Σάββατο 18 Φεβρουαρίου 2017, και θα είναι ανοικτή -με ελεύθερη είσοδο για το κοινό- Πέμπτη, Παρασκευή 11.00 - 14.00 & 17.00 - 21.00 και το Σάββατο 11.00 – 15.00.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ