Monday, 30 January 2017

40 χρόνια Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών | Γνωρίστε την Χαρακτική το Σάββατο

Δευτέρα  30 Ιανουαρίου 2017 - Το  Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών - Pandolfini & Σιατερλή, δρά στον ελληνικό εικαστικό χώρο από το καλοκαίρι του 1977 ως ένα εργαστήριο με πολλαπλές δραστηριότητες - χαρακτικών εκτυπώσεων, εκδοτικές, διοργανώσεις σεμιναρίων, εκθέσεων και διαλέξεων για τη χαρακτική.Έχει συνεργαστεί με καταξιωμένους  Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες κι έχει συμβάλλει με πολλούς τρόπους στη διάχυση της χαρακτικής έκφρασης στο κοινό, τόσο στην παραδοσιακή όσο και στη σύγχρονη διάστασή της.  Ένας από τους σημαντικούς τρόπους αυτής της λειτουργίας του Κέντρου είναι τα συστηματικά σεμιναριακά μαθήματα σε μαθητές μικρούς και μεγάλους. Φέτος, που γιορτάζει τα 40 χρόνια λειτουργίας του, μετά την εξαιρετικά επιτυχή πρόταση για τη χάραξη των φλουριών του 2017, ξεκινά το πρώτο πρόγραμμα της χρονιάς με μια σειρά 6 Σαββατιάτικων  μαθημάτων για όσους επιθυμούν να γνωρίσουν, από πρώτο χέρι, πώς χαράζονται υλικά σαν το μέταλλο το λινόλεουμ, το ξύλο, το πλαστικό, πώς η χαραγμένη μήτρα αφήνει το αποτύπωμά της στο χαρτί, δημιουργώντας μικρά αυθεντικά χαρακτικά έργα…Εξι συνεχόμενα πρωϊνά Σαββάτου από  11 Φεβρουαρίου ως 18 Μαρτίου, από  10.00- 14.00.
Kάθε εργαστήριο είναι αυτοτελές δηλαδή, σε κάθε συνάντηση θα ολοκληρώνεται όλη η διαδικασία δημιουργίας του χαρακτικού έργου. Ο αριθμός συμμετεχόντων είναι περιορισμένος. Το κόστος συμμετοχής είναι 200 ευρώ + φπα  για ολόκληρο τον κύκλο μαθημάτων και περιλαμβάνει όλα τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν. Η συμμετοχή  στο πρόγραμμα πιστοποιείται από το Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών. Αρχαία πράξη η χάραξη, παλαιότατη τέχνη η χαρακτική. Επιχειρούμε να την γνωρίσουμε δουλεύοντάς της και επαναπροτείνουμε παλιές και νέες μεθόδους. Σχεδιάζουμε και χαράζουμε σ’ ένα υλικό, παίρνουμε το ίχνος του σε ένα άλλο. Χαράζουμε το ίσιο, τυπώνεται   τ’ αντίστροφο. Ο νούς οξύνεται κι επινοεί νέες προτάσεις.

Δηλώσεις συμμετοχής & επικοινωνία: 6938 786 293, 6973 232 298, τηλ. 210 3303436,e mail: https://athens-printmaking.com.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ