Sunday, 1 January 2017

Πολιτιστικές Πρωτεύουσες της Ευρώπης για το 2017: Aarhus και Πάφος

Κυριακή 1 Ιανουαρίου 2017 - Από σήμερα, οι πόλεις Aarhus και Πάφος θα φέρουν τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης. Η επίσημη έναρξη του πολιτιστικού προγράμματος θα γίνει στις 21 Ιανουαρίου στην πόλη Aarhus.

Η «επανεξέταση» είναι το κεντρικό θέμα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Aarhus 2017. Η δανική πόλη θα δείξει πώς οι τέχνες, ο πολιτισμός και ο δημιουργικός τομέας μπορούν να μας βοηθήσουν να επανεξετάσουμε και να διαμορφώσουμε τα βασικά πρότυπα κοινωνικής, αστικής, πολιτιστικής και οικονομικής συμπεριφοράς και να βρούμε νέες λύσεις στις κοινές προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε. Μια παράσταση στη στέγη μουσείου που εμπνέεται από την εποποιία των βίκινγκς, μια έκθεση έργων τέχνης στους δρόμους της πόλης Aarhus και στην ακτογραμμή και ένα διεθνές λογοτεχνικό φεστιβάλ για παιδιά, είναι κάποιες από τις πολλές εκδηλώσεις που θα συνδέσουν με δημιουργικές ιδέες παρελθόν, παρόν και μέλλον.

Οι εκδηλώσεις για την πολιτιστική πρωτεύουσα Aarhus 2017 θα ξεκινήσουν έχοντας στο επίκεντρο των εορτασμών τα παιδιά. Εκατοντάδες παιδιά από την περιφέρεια της κεντρικής Δανίας θα συγκεντρωθούν στην πόλη Aarhus για να φανταστούν το μέλλον σε μια σειρά εκδηλώσεων με τίτλο «Γη των ευχών». Στην τελετή έναρξης, καθώς θα πέφτει η νύχτα, ένα εντυπωσιακό θέαμα γεμάτο από το πνεύμα των βίκινγκς και των θεών τους θα σηματοδοτήσει την έναρξη του έτους της πόλης ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης.

«Συνδέοντας ηπείρους, γεφυρώνοντας πολιτισμούς» είναι το σύνθημα που διαπνέει εκατοντάδες εκδηλώσεις που διοργανώνονται από τον οργανισμό Πάφος 2017. Η πρώτη κυπριακή πόλη που φέρει τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης αξιοποιεί την πολυπολιτισμικότητά της και τη γεωγραφική της εγγύτητα με τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική για να τονώσει τις σχέσεις χωρών και πολιτισμών. Η Πάφος θα γίνει μια τεράστια υπαίθρια σκηνή, ένα «Ανοικτό Εργοστάσιο Πολιτισμού», όπου η παράδοση χιλιάδων ετών πολιτιστικής ζωής σε ανοικτούς χώρους θα συναντήσει σύγχρονους τρόπους δημιουργίας, σκέψης και ζωής.

Η τελετή έναρξης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Πάφος 2017 βασίζεται σ' ένα από τα θέματα του προγράμματος πολιτιστικών εκδηλώσεων του έτους: «Μύθος και θρησκεία». Νέα πνοή θα δοθεί στον μύθο του Πυγμαλίωνα και της Γαλάτειας, καθώς και άλλων αφηγήσεων από την ιστορία της Πάφου, σ' ένα μοναδικό θέαμα μουσικής και χορού. Κατά τη διάρκεια του σαββατοκύριακου των εναρκτήριων εκδηλώσεων, στις 28 και 29 Ιανουαρίου, η πόλη θα μετατραπεί σ' ένα Ανοικτό Εργοστάσιο Πολιτισμού με πολυάριθμα θεάματα και καλλιτεχνικές παραστάσεις.



Ιστορικό
Ο θεσμός της «Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης», ο οποίος ξεκίνησε το 1985 από την τότε Ελληνίδα υπουργό Πολιτισμού, Μελίνα Μερκούρη, είναι μία από τις πιο πετυχημένες και προβεβλημένες πολιτιστικές πρωτοβουλίες στην Ευρώπη. Οι πρωτεύουσες επιλέγονται με βάση το πολιτιστικό πρόγραμμα που υποβάλλουν, το οποίο πρέπει να έχει έντονη Ευρωπαϊκή διάσταση, να ενθαρρύνει την ενεργό συμμετοχή των κατοίκων της πόλης και να συμβάλλει στη γενικότερη ανάπτυξη της πόλης.

Αποτελεί επίσης μια εξαιρετική ευκαιρία για τις πόλεις να αλλάξουν την εικόνα τους, να προβληθούν, να προσελκύσουν περισσότερους τουρίστες και να επανεξετάσουν την ανάπτυξή τους μέσα από τον πολιτισμό.

Ο τίτλος αυτός έχει μακροπρόθεσμο αντίκτυπο, όχι μόνο στον πολιτισμό, αλλά και σε κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο, τόσο για την πόλη όσο και για τη γύρω περιοχή. Για παράδειγμα, σύμφωνα με μια μελέτη ο αριθμός των τουριστών που μένουν για μία τουλάχιστον διανυκτέρευση σε μια πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης αυξήθηκε κατά 12% περίπου σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά που η πόλη δεν κατείχε τον τίτλο.

Πολιτιστικές πρωτεύουσες της Ευρώπης το 2016 ήταν οι πόλεις Wroclaw της Πολωνίας και San Sebastian της Ισπανίας. Μετά τις πόλεις Aarhus και Πάφο το 2017, ακολουθούν οι Βαλέτα (Μάλτα) και Leeuwarden (Κάτω Χώρες) το 2018, Plovdiv (Βουλγαρία) και Matera (Ιταλία) το 2019 και Rijeka (Κροατία) και Galway (Ιρλανδία) το 2020. Οι πόλεις Timisoara (Ρουμανία), Ελευσίνα (Ελλάδα) και Novi Sad (Σερβία, υποψήφια χώρα) προτάθηκαν πρόσφατα για να γίνουν οι τρεις πολιτιστικές πρωτεύουσες της Ευρώπης το 2021 και αναμένουν την επίσημη ανακήρυξή τους από τις αρμόδιες αρχές.

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφτείτε  τους συνδέσμους:
- Aarhus 2017
- Πάφος 2017

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.