Sunday, 4 December 2016

Έργο της Elva Blacker σε δημοπρασία στην Θεσσαλονίκη!

Κυριακή 4 Δεκεμβρίου 2016 - Ένας πίνακας της θρυλικής αγγλίδας ζωγράφου του Surrey Elva Blacker βρήκε τον δρόμο της μέχρι την Ελλάδα και περιλαμβάνεται στην δημοπρασία της 18ης Δεκεμβρίου 2016 του Βορειοελλαδίτικου Οίκου Δημοπρασιών Myro Antiques House. O κορνιζομένος πίνακας απεικονίζει μία νεαρή κοπέλα, τιτλοφορείται "Suzanne" και έχει διαστάσεις 57 x 70 εκατοστά. H Joan Elva Blacker (1908 – 1984) ήταν ξεχωριστή αγγλίδα ζωγράφος που υπηρέτησε στον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. Η Elva Blacker γεννήθηκε το 1908 και έζησε στο Surrey, όπου, από το 1903, ο πατέρας είχε ένα φωτογραφικό στούντιο. Έχοντας δύο αδελφια που έρπεπε η οικογένεια να στηρίξει πριν από αυτή για να σπουδάσουν ως προτεραιότητα, και αμφιβάλλοντας για το κατά πόσο μία καριέρα στον χώρο της τέχνης θα της διασφάλιζε τα προς το ζην, ο πατέρας της την έστειλε στη Regent Street Polytechnic, μία τεχνική σχολή, για να μάθει φωτογραφία και μετά το θάνατό του το 1930 ανέλαβε την επιχείρηση. Παρά τα γεγονότα αυτά η ζωγραφική παρέμεινε το πρώτο ενδιαφέρον της και μαθήτευσε δίπλα σε καλλιτέχνες τα βράδια για να αναπτύξει την τεχνική της, ιδίως στον τομέα της μινιατούρας και των πορτραίτων. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1930 έργα της εκτίθενται στο Losford, το Παρίσι και το Εδιμβούργο, πριν τελικά αποφασίσει να φοιτήσει κανονικά στο Slade College of Art το 1936. Κατά την έναρξη του πολέμου η Blacker οδήγησε οχήματα για την υπηρεσία μετάγγισης αίματος, αλλά το 1942 επιστρατεύθηκε στην WAAF, προσλήφθηκε ως Driver Aircraft woman Motor Transport, Αποστρατεύτηκε από το WAAF στις 28η Μαΐου 1946 με το βαθμό του Λοχία, και ακολούθησε λαμπρή καριέρα με δεκάδες ατομικές εκθέσεις ως ζωγράφος σε όλο τον κόσμο. Τα χρόνια που πέρασε σε στρατιωτική υπηρεσία της έδωσαν άπλετη πρώτη ύλη σε πρόσωπα και θεωρείται ότι εκείνη την εποχή φιλοτέχνησε περισσότερα από χίλια πορτραίτα, κυρίως με μολύβια και λιγότερο σε καμβά με λάδια, καθώς τα ζωγραφικά υλικά, εξαιτίας του πολέμου, ήταν δυσεύρετα, δύσκολο να κατασκευαστούν ή/και να μεταφερούν. Χαρακτηριστικό είναι ότι η RAF έχει διαθέσει πτέρυγα στο Μουσείο της στο Colindale στο Βόρειο Λονδίνο στο οποίο εκθέτει έργα της.

-Αναλυτικές πληροφορίες και φωτογραφίες του δημοπρατούμενου έργου βρίσκετε ΕΔΩ.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ