Saturday, 17 December 2016

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Ιωάννης Αστερίου: Τα ανθρώπινα πάθη στο μέταλλο

Σάββατο 17 Δεκεμβρίου 2016 - Η γνωριμία μου με τον Γιάννη Αστερίου έγινε στο Meet the Artist του 2014 που οργανώσαμε στην Myrό Gallery. Δεν θα ξεχάσω ποτέ την άρνηση την έκπληξη του όταν προσέγγισα κριτικά τα έργα του: δεν μπορούσε να πιστέψει ότι μπορούσα να δω αυτά τα πράγματα που εκστόμιζα σε αυτά. Όταν η ομαδική έκθεση εγκαινιάστηκε, με την παρουσία πολλών ακόμα αξιόλογων καλλιτεχνών,  ο Αστερίου συγκέντρωσε σχεδόν όλα τα βλέμματα πάνω του, άκουσε δεκάδες απόψεις για την δουλειά του και άκουσε φιλοφρονήσεις, συμβουλές, και σχόλια από τους επισκέπτες και άλλους καλλιτέχνες. Πέρασε χρόνος, κάτι παραπάνω από δύο χρόνια από την τοτινή συγκυρία, και ο Αστερίου μπορεί να συνήθισε να ακούει ενδιαφέροντα σχόλια για την δουλειά του, αλλά σίγουρα ο γράφων, όπως και πολλοί ακόμη άνθρωποι που έρχονται σε επαφή με αυτή, δεν κουραζόμαστε να τα εκφέρουμε. Με φρέσκια ματιά, αλλά και με την πατίνα του παλιού που δεν χάνει ποτέ την αξία του, με βελτιωμένη φορμαλιστικά προσέγγιση και με μιαν αξιοθαύμαστη αίσθηση πλαστικότητας, οι “άνθρωποι από μέταλλο” του Αστερίου εκτίθενται στην  Myrό Gallery* για δεύτερη φορά. Πρόκειται για την νεότερη γενιά δημιουργημάτων του νέου γλύπτη, που προκαλεί επιφωνήματα θαυμασμού και συγκίνηση σε όποιον την αντικρύζει. Στην συνέντευξη μας προσπαθούμε να ιχνεύσουμε μια πορεία για το πως  ξεκίνησαν όλα αυτά.

Συνέντευξη στον Πάρη Καπράλο


- Πότε και πως αποφάσισες να στραφείς στην τέχνη;
Πάντοτε είχα μια τάση να ξαναχρησιμοποιήσω υλικά που άλλοι πετούσαν για κατεστραμμένα ή άχρηστα. Με αυτά κατασκεύαζα ή επισκεύαζα έπιπλα, διακοσμώντας τα ή αλλάζοντας την χρήση τους. Έπαιρνα αντικείμενα και τα μετέτρεπα σε έπιπλα και διακοσμητικά. Η εργασία που απαιτείτο με οδήγησε βήμα βήμα προς την δημιουργία αντικειμένων, είτε εξαρχής, είτε με επανάχρηση, για την δημιουργία μη λειτουργικών ή χρηστικών αντικειμένων. Έτσι κάπως ξεκινήσα πριν από 10 χρόνια να κατασκευάζω διακοσμητικά, και, σύντομα να στραφώ σε έναν εντελώς καινούργιο για μένα τρόπο έκφρασης. Στις νέες φόρμες με οδηγούσαν τα υλικά που εύρισκα, αλλά στην συνέχεια εγώ οδηγούσα τα υλικά στην υλοποίηση των έργων. Αναζητούσα σίδερα παντού.



- Εξ αρχής δούλεψες με το μέταλλο; Τα πρώτα σου έργα σε τι θέματα επικεντρώνονταν; 
Τα μέταλα πλέον τα σφυρηλατώ και τα συγκολώ. Παλαιότερα δούλευα περισσότερο με κολλήσεις.

- Πως άλλαξε η τεχνική και η θεματογραφία σου;
Πλέον τα έργα είναι πιο ανθρωποκεντρικά. Η δουλειά μου είναι βιωματική, οι φιγούρες “παθαίνουν” κα ζουν καταστάσεις.

- Τι ρόλο έπαιξε στην εξέλιξη της τέχνης σου η έκθεση σου τόσο φυσικά, με την συμμετοχή στο Meet the Artist, όσο και μέσω Facebook;
Για μένα η έκθεση Meet the Artist  που οργάνωσε η Myro Gallery ήταν καθοριστικής σημασίας εμπειρία. Δέχτηκα για πρώτη φορά κριτικές επισκοπήσεις του έργου μου. Ήρθαν και με βρήκαν άνθρωποι με διάθεση να μιλήσουν μαζί μου για την δουλειά μου, να την κατανοησουν αλλά και να την κριτικάρουν καλόβουλα. Οι αντιδράσεις τόσο των κοινών επισκεπτών όσο και ανθρώπων της Τέχνης με προκάλεσαν να δω το έργο μου από μία άλλη πτική γωνία. Θα έλεγα ότι ήταν η πρώτη επαφή, η πρώτη ουσιαστική επικοινωνία με τον κόσμο της Τέχνης. Δέχτηκα ερωτήσεις για τα υλικά, την μέθοδο, και τον τρόπο της δημιουργίας μου, και συζητήσα με άλλους καλλιτέχνες. Παρόμοια είναι η χρησιμότητα των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης για μένα, αλλά και για κάθε καλλιτέχνη, νομίζω. Βλέπω άλλους καλλιτέχνες, τεχνικές, φορμαλιστικές και άλλες προσεγγίσεις στα θέματα που απασχολούν και την δική μου τέχνη.

- Από ποιούς ζωγράφους και άλλους καλλιτεχνικούς δημιουργούς σε κάθε μορφή και έκφανση των Τεχνών θα έλεγες ότι έχεις επιρροές;
Ίσως ακουστεί περίεργο αλλά θεωρώ ότι με έχει επηρεάσει καίρια η Brut art, η τέχνη των ψυχοπαθών. Απαντώντας σε αυτή την ερώτηση δεν θα μπορούσα να μην αναφέρω τα ονόματα των γλυπτών  Johan Honsson, Regardt Van Der Meuler, και Antony Gormley.



- Ποιά είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχεις θέσει στον εαυτό σου ως καλλιτέχνης;
Μεγαλύτερη κλίμακα, σύνθεση ανθρωπόμορφων γλυπτών και περισσότερη κίνηση με την έννοια της πλαστικότητας, είναι τρεις στόχοι που φροντίζω να υπηρετώ καθημερινά στην προσπάθεια βελτίωσης του έργου μου.

- Αν ένας έφηβος σου πει ότι θέλει να γίνει εικαστικός, τι θα τον συμβούλευες να προσέξει/κάνει;
Να κυνηγήσει το όνειρο του. Να ξέρει ότι θα αντιμετωπίσει δυσκολίες, αλλά αν πραγματικά το αγαπάει θα βρει την  δύναμη να τι ξεπεράσει. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη κινητήριος δύναμης από την ροπή του ανθρώπου στην δημιουργία.

Σύντομο Βιογραφικό
O Ιωάννης Αστερίου γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη το 1974. Ξεκίνησε την γλυπτική μετάλλων ερασιτεχνικά πριν από 10 χρόνια περίπου, αλλά μέσα από τη διαρκή ενασχόληση του με αυτή έλαβε ώθηση στην έκφραση ιδεών με έμπνευση από την καθημερινότητα, έμφαση στην αποτύπωση ανθρώπινων μορφών και όχι μόνο, με υλικά των οποίων η δυναμική αναδεικνύεται μέσα από τη δημιουργία και την συνοχή μεταξύ τους.

*Η Greek Marble Initiative παρουσιάζει στον χώρο (showroom) της που διατηρεί μόνιμα στην Myrό Gallery (Νικηφόρου Φωκά 8, περιοχή Λευκού Πύργου) την δουλειά του φιλοξενούμενου καλλιτέχνη της γλύπτη Ιωάννη Αστερίου. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι το Σάββατο 31 Δεκεμβρίου 2016, και θα είναι ανοικτή -με ελεύθερη είσοδο για το κοινό- Πέμπτη, Παρασκευή 11.00 - 14.00 & 17.00 - 21.00 και το Σάββατο 11.00 – 15.00.
Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση θα βρείτε ΕΔΩ

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ