Friday, 2 December 2016

Πρόσκληση Ενδιαφέροντος προς Εικαστικούς καλλιτέχνες | Biennale:6

Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2016 - Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης διοργανώνει την 6η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης από τον Σεπτέμβριο 2017 μέχρι τον Ιανουάριο 2018. Υπό τον τίτλο «Φαντασιακές Εστίες», η επιμελητική ομάδα του ΚΜΣΤ αναλαμβάνει την 6η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, επιδιώκοντας να διερευνήσει πώς η ιδέα της εστίας διαμορφώνεται και μεταβάλλεται σήμερα. Το σπίτι, ως ο κύριος τόπος όπου κάποιος αισθάνεται ασφαλής και αποδεκτός, δεν αποτελεί πλέον μια βεβαιότητα, δεδομένου ότι χιλιάδες άνθρωποι υποχρεούνται σήμερα να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους για να βρεθούν σε έναν ασφαλέστερο τόπο. Επιπλέον, η 6η Μπιενάλε θα επιχειρήσει να ανιχνεύσει και να εντοπίσει την φαντασιακή κατασκευή και τη ρευστότητα της έννοιας του σπιτιού ως προβολή, ενσωματώνοντας τη βιωμένη εμπειρία του παρελθόντος, το τραύμα και την απώλεια, αλλά και ως μελλοντική προσδοκία. Ο εκτοπισμός, η υβριδικότητα, η ανάδυση νέων αισθήσεων οικειότητας, πρακτικές συμπερίληψης και εναλλακτικές θεωρήσεις του φύλου, των θρησκευτικών και οικογενειακών δεσμών, αποτελούν τα κυριότερα ζητήματα γύρω από τα οποία θα δομηθεί η αφήγηση της έκθεσης. Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης).

Στην ανοικτή πρόσκληση ενθαρρύνονται να συμμετέχουν εικαστικοί καλλιτέχνες που εργάζονται πάνω σε ανάλογες θεματικές και με κάθε σύγχρονο μέσο (ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική, φωτογραφία, βίντεο, εγκατάσταση, performance, νέα μέσα), οι οποίοι πρέπει  να υποβάλουν την πρότασή τους για συμμετοχή στην κεντρική έκθεση της διοργάνωσης, μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2017, στις 23:30.

Οι υποψήφιοι θα πρέπει να στείλουν με e-mail τις προτάσεις τους, που θα περιλαμβάνουν:
• σύντομη περιγραφή έως 200 λέξεις και πλήρη στοιχεία έργου (τίτλο, έτος παραγωγής, εκφραστικό μέσο)
• μέχρι 5 ψηφιακές φωτογραφίες, που θα παρουσιάζουν επαρκώς το έργο ή το project
• σύντομο CV (έως 200 λέξεις)
Όλο το υλικό θα πρέπει να σταλεί στα Ελληνικά ή στα Αγγλικά.
Ο κάθε υποψήφιος μπορεί να συμμετέχει μόνο με ένα έργο ή project.
Διεύθυνση e-mail για την υποβολή των προτάσεων ή/και σχετικές ερωτήσεις: opencallb6@gmail.com (δεν θα γίνουν δεκτές ερωτήσεις τηλεφωνικά).

Για περισσότερες πληροφορίες & λεπτομέρειες ανατρέξτε ΕΔΩ

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.