Friday, 2 December 2016

Πρόσκληση Ενδιαφέροντος προς Εικαστικούς καλλιτέχνες | Biennale:6

Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2016 - Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης διοργανώνει την 6η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης από τον Σεπτέμβριο 2017 μέχρι τον Ιανουάριο 2018. Υπό τον τίτλο «Φαντασιακές Εστίες», η επιμελητική ομάδα του ΚΜΣΤ αναλαμβάνει την 6η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, επιδιώκοντας να διερευνήσει πώς η ιδέα της εστίας διαμορφώνεται και μεταβάλλεται σήμερα. Το σπίτι, ως ο κύριος τόπος όπου κάποιος αισθάνεται ασφαλής και αποδεκτός, δεν αποτελεί πλέον μια βεβαιότητα, δεδομένου ότι χιλιάδες άνθρωποι υποχρεούνται σήμερα να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους για να βρεθούν σε έναν ασφαλέστερο τόπο. Επιπλέον, η 6η Μπιενάλε θα επιχειρήσει να ανιχνεύσει και να εντοπίσει την φαντασιακή κατασκευή και τη ρευστότητα της έννοιας του σπιτιού ως προβολή, ενσωματώνοντας τη βιωμένη εμπειρία του παρελθόντος, το τραύμα και την απώλεια, αλλά και ως μελλοντική προσδοκία. Ο εκτοπισμός, η υβριδικότητα, η ανάδυση νέων αισθήσεων οικειότητας, πρακτικές συμπερίληψης και εναλλακτικές θεωρήσεις του φύλου, των θρησκευτικών και οικογενειακών δεσμών, αποτελούν τα κυριότερα ζητήματα γύρω από τα οποία θα δομηθεί η αφήγηση της έκθεσης. Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης).

Στην ανοικτή πρόσκληση ενθαρρύνονται να συμμετέχουν εικαστικοί καλλιτέχνες που εργάζονται πάνω σε ανάλογες θεματικές και με κάθε σύγχρονο μέσο (ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική, φωτογραφία, βίντεο, εγκατάσταση, performance, νέα μέσα), οι οποίοι πρέπει  να υποβάλουν την πρότασή τους για συμμετοχή στην κεντρική έκθεση της διοργάνωσης, μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2017, στις 23:30.

Οι υποψήφιοι θα πρέπει να στείλουν με e-mail τις προτάσεις τους, που θα περιλαμβάνουν:
• σύντομη περιγραφή έως 200 λέξεις και πλήρη στοιχεία έργου (τίτλο, έτος παραγωγής, εκφραστικό μέσο)
• μέχρι 5 ψηφιακές φωτογραφίες, που θα παρουσιάζουν επαρκώς το έργο ή το project
• σύντομο CV (έως 200 λέξεις)
Όλο το υλικό θα πρέπει να σταλεί στα Ελληνικά ή στα Αγγλικά.
Ο κάθε υποψήφιος μπορεί να συμμετέχει μόνο με ένα έργο ή project.
Διεύθυνση e-mail για την υποβολή των προτάσεων ή/και σχετικές ερωτήσεις: opencallb6@gmail.com (δεν θα γίνουν δεκτές ερωτήσεις τηλεφωνικά).

Για περισσότερες πληροφορίες & λεπτομέρειες ανατρέξτε ΕΔΩ

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ