Monday, 14 November 2016

Hotel REX: Μια έκθεση ζωγραφικής & γλυπτικής του Γιώργου Μπούτλα

Δευτέρα 14  Νοεμβρίου 2016 - Την Τετάρτη 16 Νοεμβρίου στις 20:00, στο Παλαιό Δημαρχείο της Γλυφάδας εγκαινιάζεται η ατομική έκθεση ζωγραφικής-γλυπτικής του Γιώργου Μπούτλα με τίτλο “Hotel Rex".  Η έκθεση διοργανώνεται από την αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος στο πλαίσιο του προγράμματος «Εκτός των τειχών» και θα διαρκέσει μέχρι και την Κυριακή 27 Νοεμβρίου. Με έργα ζωγραφικά και εγκαταστάσεις, ο Γιώργος Μπούτλας μας μυεί σε έναν κόσμο υπαρκτό και αληθινό και συγχρόνως απόκρυφο και μυστηριακό. Όπως μας «εκμυστηρεύεται» ο ίδιος, «το Hotel Rex είναι ένα επαρχιακό ξενοδοχείο, στο κέντρο της πόλης, δίπλα στο κατάστημα του πατέρα μου, εκεί που σαν παιδί περνάω πολλές ώρες βοηθώντας και χαζεύοντας την κίνηση της γειτονιάς. Στα μάτια μου γίνεται η κιβωτός του αινιγματικού κόσμου των ενηλίκων, ένα μεγάλο κουτί που μέσα του μπαινόβγαιναν περίεργες γυναίκες με έντονο βάψιμο και προκλητικό ντύσιμο, βιαστικοί εμπορικοί αντιπρόσωποι με τσαντάκια δειγματισμού, πατεράδες φίλων που εξαφανίζονταν στο σκοτεινό κλιμακοστάσιο κλείνοντας το μάτι στον ξενοδόχο». Από την απόσταση της ηλικίας βλέπει σε αυτό «τα ξενοδοχεία που όλοι πέρασαν για μια βραδιά, την απελπισία της έρημης σκάλας, την ξινίλα του καπνού, το κουρασμένο βλέμμα της καθαρίστριας, κι απ’ την άλλη μια προσωρινή φωλιά, καθενός που κουβάλαγε μαζί του το σύμπαν του, κάνοντας έτσι το φτηνό ξενοδοχείο μια συλλογική μνήμη».

Η συγγραφέας, Έλενα Μαρούτσου, μεταξύ άλλων αναφέρει «…τo Hotel Rex είναι ένα επαρχιακό ξενοδοχείο. Είναι ορθάνοιχτο και μυστικό. Νόμιμο και ύποπτο. Συμβατικό αλλά περιπαθές. Το Hotel Rex είναι μια γυναίκα ξαπλωμένη στα λευκά σεντόνια. Φοράει ένα ημιδιάφανο νυχτικό και ποζάρει αισθησιακά και λυπημένα. Πίσω από τον φακό βρίσκεται ο Γιώργος Μπούτλας. Στέκεται εκεί από παιδί με ανοιχτό το διάφραγμα της φωτογραφικής του μηχανής, με ανοιχτό το διάφραγμα της αναπνοής, και εισπνέει εικόνες. Το Hotel Rex βρίκεται στη Λαμία, στο κέντρο της πόλης, δίπλα στο ποτοποιείο του πατέρα του. Οι εικόνες που εισπνέει το παιδί μπερδεύονται με τις αναθυμιάσεις του αλκοόλ, γονιμοποιούνται από μια φαντασία αχαλίνωτη κι αφήνουν τα αυγά τους να εκκολαφθούν στον καμβά του τωρινού ενήλικα…



…Το Hotel Rex είναι μια κιβωτός σε τρικυμία. Οι πίνακες του Μπούτλα μοιάζουν να κλυδωνίζονται από ταραχώδη εσωτερικά κύματα που σπρώχνουν τα σώματα στα όρια της επιθυμίας και της αντοχής τους. Μέλη διογκωμένα και παραμορφωμένα, πρόσωπα πρησμένα από τη μοναχική πιεστική τους αλήθεια και κορμιά που κομματιάζονται για να συγκολληθούν παράφορα σε εφήμερες κι ανυπόφορες ενώσεις. Υπό αυτές τις συνθήκες, το υποσυνείδητο, αντί να λουφάζει στα βάθη σαν αιχμάλωτο ζώο, ανεβαίνει στην επιφάνεια του καμβά, και κραυγάζει στη γλώσσα των ονείρων, κάθε άρρητο φόβο, κάθε ανήκουστη λαχτάρα...».

Στο πλαίσιο των εγκαταστάσεων έχουν χρησιμοποιηθεί και εκτίθενται φωτογραφίες της φωτογράφου Αθηνάς Γκριτζάλα.

Το Σάββατο 19 Νοεμβρίου στις 19:00, ο καρδιολόγος, μουσικός και συγγραφέας, Θανάσης Δρίτσας, μας προσκαλεί σε μία μοναδική μουσική βραδιά στον χώρο της έκθεσης, όπου θα παρουσιάσει την συλλογή τραγουδιών του με τίτλο «Τραγούδια και Εύθραυστοι Ήχοι για φωνή και πιάνο» πάνω σε στίχους σύγχρονων ελλήνων ποιητών. Τραγουδούν οι: Αθηνά Δημητρακοπούλου και ο Κύριλλος Παπαδόπουλος, στο πιάνο συνοδεύει ο συνθέτης.

Ο Γιώργος Μπούτλας γεννήθηκε το 1959 στη Λαμία, ενώ ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Σπούδασε Ιατρική και Φιλοσοφία της Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας και συνεχίζει τις σπουδές του στην φιλοσοφία ως υποψήφιος διδάκτορας στην Βιοηθική. Από νέος ασχολείται με τη ζωγραφική και είναι αυτοδίδακτος. Το 2010 πραγματοποίησε την πρώτη του ατομική έκθεση στην Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά με τίτλο «Αρμολογήματα» με έργα από όλη την εικαστική του διαδρομή. Έργα του έχουν εκτεθεί σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και έχουν δημοσιευτεί σε ιατρικά περιοδικά. Έχει εικονογραφήσει τις παραμυθένιες ιστορίες του Θανάση Δρίτσα με τίτλο «Το όνειρο της Αθηνούλας», εκδόσεις Μπαρτζουλιάνος. Το 2011 κυκλοφόρησε η συλλογή διηγημάτων του «Το Διπλανό Σκοτάδι» από τις εκδόσεις Μπαρτζουλιάνος εικονογραφημένη με δικά του χαρακτικά.

Η έκθεση πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Δήμου Γλυφάδας.
Τη βραδιά των εγκαινίων θα συνοδέψουν τα εξαιρετικά κρασιά χορηγίας του Κτήματος Παλυβού.
Χορηγοί επικοινωνίας είναι οι culture now, art22 και globalview.

Εγκαίνια Έκθεσης: Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2016, 20:00 Παλαιό Δημαρχείο Γλυφάδας

Διάρκεια Έκθεσης: 16 – 27 Νοεμβρίου 2016
Ημέρες και ώρες λειτουργίας:
Δευτέρα – Παρασκευή: 11:00 – 13:00 και 17:00 – 20:00
Σάββατο: 11:00 – 14:00 και 17:00 – 20:00

Παλαιό Δημαρχείο Γλυφάδας
Λεωφόρος Ποσειδώνος και Σάκη Καράγιωργα 2, Γλυφάδα

Διοργάνωση : Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος | info@technohoros.org

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ