Sunday, 30 October 2016

Nicolas Calas | Restructuring the Mirrors of the Mind

Sunday, October 30, 2016 - Zoumboulakis Galleries presents the exhibition Restructuring the Mirrors of the Mind by Nicolas Calas. The exhibition is a re-staging of the iconic Mirrors of the Mind exhibition which was initially curated by Nicolas Calas in Athens in 1977. Parallel to the main exhibition, the gallery also presents artworks that ‘mirror’ the concept of reflection. The exhibition will be open from October 20 to November 19, 2016.

Nicolas Calas (1907-1988) was a poet, art historian, critic and curator. He spent the longest part of his life in New York where he published a great number of influential essays in various prominent art magazines and curated many pivotal exhibitions. Calas was also a key figure in the development and dissemination of surrealist thought and collaborated with theorists and artists such as André Breton, Marcel Duchamp, Jasper Johns, Robert Rauschenberg, Takis amongst many others.

In 1975, Nicolas Calas curated the portfolio Mirrors of the Mind in collaboration with Marian Goodman (Multiples Inc.) The portfolio includes prints and objects by Vincenzo Agnetti, Arakawa, Joseph Beuys, Marcel Broodthaers, Richard Hamilton, Roy Lichtenstein, Bruce Nauman, Meret Oppenheim, Robert Rauschenberg, Man Ray and James Rosenquist, and was presented in a number of international exhibitions (USA, Ιtaly, Mexico, Greece) organised by Calas.

In Athens Mirrors of the Mind (Καθρέφτες του Νου) was held at Zoumboulakis Gallery, in May 1977, since Calas was a friend and collaborator of Tassos and Peggy Zoumboulakis.



On the occasion of almost 40 years since its original display, Zoumboulakis Gallery presents Restructuring the Mirrors of the Mind by Nicolas Calas, a restaging of the portfolio Mirrors of the Mind, along with precious material from the gallery’s archive and the Nicolas and Elena Calas Archive with the kind permission of the Nordic Library at Athens and the Louisiana Museum of Modern Art Copenhagen.

Along with the main historic exhibition the gallery also presents a series of works that conceptually deal with the phenomenon of reflection and the mirror.

The restaging of the portfolio Mirrors of the Mind and the archival material is curated by Irini Marinaki, Kyrillos Sarris and Konstantinos Stefanis in collaboration with Daphne Zoumboulaki and the kind administrative assistance of Niki Papaspirou.

Artists of Mirrors of the Mind: Vincenzo Agnetti, Arakawa, Joseph Beuys, Marcel Broodthaers, Richard Hamilton, Roy Lichtenstein, Bruce Nauman, Meret Oppenheim, Robert Rauschenberg, Man Ray και James Rosenquist.

Participating artists: Diamadis Aidinis, Nicolas Calas, Charis Kontosfiris, Yiannis Michailidis, Michelangelo Pistoletto, Kyrillos Sarris, Takis, Nikos Tranos, Kostas Varotsos.


Exhibition duration: Till November 19, 2016
Zoumboulakis Galleries, 20 Kolonaki Sq.
Working Hours: Tu., Th. & Fr. 11.00 -15.00 &17.00–20.00,
Wed. 11.00-15.00 & Sat. 11.00 –14.00
Sunday & Monday closed.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ