Saturday, 1 October 2016

Greek Marble Initiative: Τέχνη στον δημόσιο χώρο για το μέλλον και το παρόν

Σάββατο 1 Οκτωβρίου 2016 -  Η Greek Marble Initiative ξεκίνησε από ιδιωτική πρωτοβουλία το 2013 από τον επιχειρηματία Σταύρο Μυρωνίδη και τους συνεργάτες του, με σημαντικό footprint στον χώρο των δημοπρασιών, της αντίκας, της τέχνης και του Real Estate. Τρία χρόνια μετά η Ελληνική Πρωτοβουλία Μαρμάρου έχει δημιουργήσει το μεγαλύτερο πάρκο γλυπτικής των Βαλκανίων και ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης (με περισσότερα σχεδόν 200 μνημειακά γλυπτά, βρίσκεται στην Σουρωτή Θεσσαλονίκης και περισσότερες πληροφορίες θα δείτε ΕΔΩ), έχει συγκεντρώσει μία γύρω της μια κοινότητα μερικών δεκάδων λγυπτών από την Ελλάδα και τον κόσμο, η οποία περιλαμβάνει μερικούς από τους σημαντικότερους γλύπτες σύγχρονης τέχνης σε μάρμαρο παγκοσμίως, και έχει προκαλέσει διεθνές ενδιαφέρον, επανασυνδέοντας το Ελληνικό μάρμαρο με την σύγχρονη εικαστική δημιουργία.

Επόμενο βήμα για την Πρωτοβουλία είναι οι προτάσεις προς τρίτα μέρη να αναλάβουν χορηγίες  δημιουργίας πάρκων στο πλαίσιο ιδιωτικών επενδύσεων, οι εγκαταστάσεις σύγχρονων  μνημείων, η δημιουργία ενός Μουσείου, η Χορηγία μιας συλλογής για την απόκτηση σύγχρονων γλυπτών, η δημιουργία ενός νέου landmark... Πρωτοβουλίες που είναι μερικές μόνο από τις προσεγγίσεις με πολλαπλά επιχειρηματικά, οικονομικά, κοινωνικά και βεβαίως πολιτιστικά οφέλη για μία επιχείρηση, έναν οργανισμό, μία πόλη, μία περιοχή, ακόμα και για ένα κράτος.



Η Ελληνική Πρωτοβουλία  Μαρμάρου (Greek Marble Initiative) είναι σε θέση να παρέχει μία ολοκληρωμένη λύση για την δημιουργία Πάρκων, την παραγωγή πρωτοτυπων γλυπτών σε μάρμαρο και μπρούντζο από διεθνώς εγκαθιδρυμένους Έλληνες και ξένους γλύπτες, καθώς επίσης επενδυτικές συμβουλές στον χώρο της Σύγχρονης Γλυπτικής. Επικοινωνήστε σήμερα μαζί μας για μία παρουσίαση ή/και συνάντηση στο μεγαλύτερο Πάρκο Γλυπτικής των Βαλκανίων, αυτό της Greek Marble Initiative στην Σουρωτή Θεσσαλονίκης. Η Greek Marble Initiative βρίσκεται σε συζητήσεις με κρατικές οντότητες πέραν και εκτός Ελλάδος, αλλά κινείται ήδη και με προτάσεις προς τοπικές δημοτικές και Περιφερειακές Αρχές. Η προσπάθεια  μπορεί να έχει επιχειρηματικά θεμέλια αλλά έχει και μη παραγνωρίσιμα στοιχεία ανανέωσης και ωφέλειας του Δημόσιου Χώρου για τις περιοχές που θα υλοποιήσουν κάποιο έργο. Η Greek Marble Initiative προτείνει μία διαφορετική προσέγγιση με την δημιουργία έργων τέχνης που θα αποτελέσουν τα μνημεία κάτω από τα οποία θα παίζουν τα παιδιά μας, η επόμενη γενιά των Ελλήνων να ανδρωθεί με πλούσιες παραστάσεις τέχνης στον δημόσιο χώρο, απο έλληνες και ξένους δημιουργούς, σε Ελληνικό Μάρμαρο, σαν μια επένδυση τόσο στο εγχώριο προϊόν, όσο και σε κάτι για το οποίο η χώρα μας είναι ήδη κατά φήμη γνωστή. Παράλληλα, τέτοιες δράσεις θα δώσουν το έναυσμα σε νέους Έλληνες δημιουργούς να ξεπηδήσουν και να γίνουν γνωστοί στο ευρύ κοινό, όσο και να εργαστούν με την ασφάλεια ότι αν η δουλειά τους είναι καλή και η τέχνη τους ξεχωριστή, παράλληλα με κάθε δημόσιο έργο τέχνης θα χτίζουν και το προσωπικό τους μέλλον.



Σε εταιρικό επίπεδο η πρόταση δεν στερείται ενδιαφέροντος επίσης. Η Πρωτοβουλία εισηγείται μία προσέγγιση που δεν αρκείται στο ανταποδοτικό όφελος προς τις κοινωνικές ομάδες και τους τόπους στους οποίους λετουργεί μία επιχείρηση στο πλαίσιο της υλοποίησης ενεργειών Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, αλλά ακόμα και την εκμετάλευση της σχετικής επένδυσης για την δημιουργία σύγχρονων landmarks, εκμεταλεύσιμα για τον εμπλουτισμό του Τουριστικού προϊόντος όσο και για την ανάπτυξη του σε περιοχές που στερούνται ανάλογου περιεχομένου.  Με την τεχνογνωσία της Greek Marble Initiative τέτοια σενάρια δεν είναι πλέον ανέφικτα, ακόμα και για περιορισμένα εξαιτίας της οικονομικής κρίσης budgets. Τα δε οφέλη είναι από άμεσα μέχρι μακροπρόθεσμα και πολλαπλά. Μερικά βασικά σημεία σκιαγραφούνται στο εισαγωγικό έγγραφο που θα βρείτε ΕΔΩ.

Η  Ελληνική Πρωτοβουλία Μαρμάρου είναι σε διαδικασία roadshow, απευθυνόμενη τόσο προς επενδυτές όσο και προς την Τοπική Αυτοδίοικηση. Αν θα θέλατε να επικοινωνήσετε με τους συνεργάτες της Πρωτοβουλίας δείτε ΕΔΩ

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ