Wednesday, 26 October 2016

Έκθεση με 80 σχέδια του Νικολάου Γύζη στην Casa Bianca

Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2016 - Αν βρεθείτε στην Θεσσαλονίκη μη παραλείψετε να επισκεφτείτε την Casa Bianca, η οποία φιλοξενεί την έκθεση "Νικόλαος Γύζης: Τα σχέδια". Στην έκθεση παρουσιάζονται ογδόντα έργα που προέρχονται από τη συλλογή της Δημοτικής Πινακοθήκης Θεσσαλονίκης - δωρεάς της οικογενείας Γύζη και από ιδιωτική συλλογή.

Πρόκειται για σκίτσα, σχέδια και χαρακτικά των ετών 1886 - 1899, τα οποία αναπτύσσονται σε πέντε ενότητες που αποτελούν ένα ιδιαιτέρως πλούσιο θεματικό σύνολο, που γοητεύει με το δυναμισμό της γραφής και το ρυθμό της σύνθεσής του, την αρτιότητα της τεχνικής, τη συνθετική αξία και τον σπάνιο χαρακτήρα της έκφρασης που ταυτοποιείται από την εναλλαγή φωτός και σκιάς και την παλμική κίνηση. Μεταξύ αυτών, η ενότητα για τη Διαφήμιση, των προσχεδίων αφισών και ένθετων για περιοδικά, τα οποία ο Γύζης υπέβαλε σε σχετικούς  διαγωνισμούς ή φιλοτέχνησε για τη διαφήμιση εταιριών και προϊόντων, καταδεικνύει τη μεγάλη συμβολή του Γύζη στη διαμόρφωση της αφίσας στη Γερμανία , η ενότητα με τα προσχέδια για το έργο "Εαρινή Συμφωνία", που ολοκληρώθηκε το 1888, και η ενότητα Άνθρωποι και Τόποι, που περιλαμβάνει σχεδιαστικές απεικονίσεις από τα ταξίδια του καλλιτέχνη, στην Ελλάδα, το 1872-74, στη Μ. Ασία, το 1873 και στο Τιρόλο το 1883.



Επιμέλεια: Δρ.Κωνσταντίνος Διδασκάλου, Ιστορικός τέχνης

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης και εντός του εκθεσιακού χώρου θα προβάλλονται οι ταινίες
τεκμηρίωσης "Νικόλαος Γύζης", "Ελλάδα, Δέκα Ζωγραφικές Εποχές" και "Οι Ζωγράφοι της
Σχολής του Μονάχου", από το Αρχείο της ΕΡΤ.

Διάρκεια έκθεσης : 3 Οκτωβρίου έως 30 Δεκεμβρίου 2016
Ημέρες και ώρες λειτουργίας :
Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή και Σάββατο: 10.00 - 17.00
Πέμπτη : 10.00 - 20.00, Κυριακή και Δευτέρα : κλειστά

Είσοδος ελεύθερη.

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.