Saturday, 3 September 2016

The Alpha Bank Collection. Greek Art from 1950 until today

Saturday, September 3, 2016 - On Friday, 16 September 2016 at 20.00, an Exhibition of works from the Alpha Bank Art Collection will open at the Museum of Contemporary Art of Crete in the city of Rethymnon.  The Exhibition showcases 60 paintings and prints dating from 1950 to today, that depict the evolution of contemporary Greek art at a time of radical change.

The Exhibition highlights works by avant-garde artists of that time Yannis Gaitis,  Vlassis Caniaris, Panayotis Tetsis, Nikos Kessanlis, Dimitri Perdikidis, Theodoros Stamos and Mario Prassinos as well as artists who have since defined Greek art’s international presence, such as Yannis Psychopedis, Chryssa Romanos, Yannis Bouteas, Chryssa (Vardea),  Stephen Antonakos, Niki Kanagini, Vassilis Sperantzas, Kyriakos Mortarakοs, Jason Molfessis and Alecos Levidis. It further includes works by representatives of more modern tendencies, namely Marilena Zamboura, Manolis Zacharioudakis, Nikos Alexiou, George Lappas,  Daphne Angelidou and Maria Giannakaki. At the same time, the highly interesting development of Greek printmaking is unraveled through the works of Vasso Katraki, A. Tassos (Alevizos), Costas Grammatopoulos, Tonia Nikolaidou, George Varlamos, Rena Tzolakis, Michalis Arfaras, Dimitra Siaterli, Vicky Tsalamata and Konstantinos Papamichalopoulos.

The Exhibition’s main section includes paintings dating from 1920-1940, by preceding prominent artists Konstantinos Parthenis, George Bouzianis, Theophrastos Triantafyllidis, Nikiforos Lytras, Spyros Papaloukas and Gerassimos Steris. These works, that accurately portray the tendencies prevailing at the time, had a profound impact on the ideas of the next generation of artists.

The Alpha Bank Collection, one of the greatest art collections created by banking institutions and foundations in Greece, comprises 5.500 works of primarily modern Greek art. It is the result of the gradual merger, between 2000 and 2014, of the individual art collections formerly owned by Credit Bank, Ionian Bank, Popular Bank, Emporiki Bank and Citibank.

Apart from organising exhibitions and being active in the field of publishing, the Collection further participates in joint exhibitions, events and sponsorship programmes concerning Greek art. As part of its programme of presenting its works around Greece, in the summer of 2016 the Exhibition was initially presented at the Modern Greek Art Museum on the island of Rhodes, before going on display at the Museum of Contemporary Art of Crete.

The Alpha Bank Collection. Greek Art from 1950 until today
Museum of Contemporary Art of Crete,
Rethymnon 32, Messolongiou Street,
741 31 RETHYMNON Exhibition

Dates / opening hours:
17 September - 20 November 2016
Tuesday to Friday 9.00 – 14.00 and 19.00 – 21.00                                        
Saturday and Sunday 10.00 – 15.00  

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ