Tuesday, 6 September 2016

Τεχνοχώρος/Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών | Marisa Zattini: “di-segni”, o dell’ indole della Res

Τρίτη 6  Σεπτεβρίου 2016 - Η νέα  εικαστική χρονιά στην γκαλερί ξεκινάει με μία πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση,  με τίτλο “di-segni”, o dell’ indole della Res, που εγκαινιάζεται την Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2016 στις 20:00. Πρόκειται για την ατομική έκθεση της Marisa Zattini που είναι ιδιαίτερα γνωστή στην Ιταλία καθώς εκτός από πολύ σημαντική καλλιτέχνις, διατηρεί επίσης τον πολυχώρο “IL VICOLO” στην πόλη Cesena ο οποίος δραστηριοποιείται ως γκαλερί έργων τέχνης, εκδοτικός οίκος και γραφείο αρχιτεκτονικής  και design.

Η έκθεση πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών και «τρέχει» παράλληλα και στους δύο χώρους, σε μία προσπάθεια να έρθει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος του φιλότεχνου – και μη – κοινού σε επαφή με μία δουλειά που γεννά έντονα συναισθήματα και κεντρίζει το ενδιαφέρον και την προσοχή του θεατή, καλώντας τον να ασχοληθεί με κάθε ένα έργο ξεχωριστά. Οι δύο χώροι λειτουργούν ως εκθεσιακοί,  ενώ τα έργα διατίθενται αποκλειστικά από τον Τεχνοχώρο. Το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών φιλοξενεί την παλιότερη σειρά έργων της καλλιτέχνιδος, ενώ η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος έργα που δημιουργήθηκαν με βάση ελληνικά χειρόγραφα από συγγραφείς, ποιητές, δημοσιογράφους αποκλειστικά για αυτόν το σκοπό.

Η Marisa Zattini έχοντας ως βασικό άξονα και κεντρικό στοιχείο της εικαστικής της δουλειάς τη γραφή, επεξεργάζεται χειρόγραφα κείμενα τα οποία μετατρέπει με τον δικό της ξεχωριστό τρόπο σε μοναδικά έργα τέχνης. Καλώντας ανθρώπους από όλο το φάσμα της κοινωνικής και επαγγελματικής ζωής  να αποτυπώσουν τις σκέψεις τους στο χαρτί, το οποίο και χρησιμοποιεί ως πρώτη ύλη, δημιουργεί ζωγραφικά έργα εμπνεόμενα από το εκάστοτε κείμενο και το γραφικό χαρακτήρα του ανθρώπου που το έγραψε. Η διαδικασία απαιτεί μία οπτικοποίηση του συναισθήματος που προκαλείται στην καλλιτέχνιδα  από την επαφή της με τα κείμενα, και μία αποκρυπτογράφηση του οπτικού ερεθίσματος από τον θεατή, μέσα από την επαφή του με το τελικό έργο.



Η έκθεση αποδεικνύει με τον πιο άμεσο και προφανή τρόπο την παρουσία της Τέχνης σε κάθε στιγμή και τομέα της ζωής μας. Δείχνει το πώς ο καθένας μας μπορεί να συμβάλει στη δημιουργία ενός έργου και πόσο προσιτή μπορεί να γίνει η Τέχνη στο ευρύ κοινό. Η καλλιτέχνις δεν αρκείται απλώς σε κείμενα, αλλά θέλει αποκλειστικά χειρόγραφα ώστε να λαμβάνει από αυτά την ενέργεια και τη ζεστασιά που αποπνέει το αποτέλεσμα της προσωπικής επαφής του γράφοντα με το γραπτό.

Συμμετέχουν με χειρόγραφά τους, πεζά και ποιήματα οι: Αλέξανδρος Αρδαβάνης, Γιώργος Βέης, Γιάννης Ευθυμιάδης, Παύλος Κάγιος, Κατερίνα Κατράκη, Ρίτσα Μασούρα, Γιώργος Μπούτλας, Ζωή Περβολαράκη, Ιωάννα Φραγκιά και Μπάμπης Χριστακόπουλος.

Η έκθεση πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών όπου την Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου θα γίνει ξενάγηση στα έργα της Marisa Zattini από τη Δήμητρα Σιατερλή.

Τη βραδιά των εγκαινίων θα συνοδεύσει το εξαιρετικό Prosecco “The Bosca”, five stars collection.


Εγκαίνια Έκθεσης: Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2016, 20:00-23:00
Διάρκεια Έκθεσης: 14 Σεπτεμβρίου – 8 Οκτωβρίου 2016
Ημέρες και ώρες λειτουργίας:
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11:00 – 14:30 & 17:30 – 20:30
Τετάρτη, Σάββατο: 11:00 – 15:00
Κυριακή, Δευτέρα: Ανοικτά κατόπιν τηλεφωνικού ραντεβού

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ