Monday, 5 September 2016

Ανοικτή Πρόσκληση Ενδιαφέροντος | Ξεκινά σήμερα ο διαγωνισμός «Λ. Βενετούλιας»

Τρίτη 5 Σεπτεμβρίου 2016 - Ξεκινά σήμερα 5 και καταλήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2016 –με δυνατότητα παράτασης- η υποβολή έργων για το διαγωνισμό ζωγραφικής που προκήρυξε το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ, στη μνήμη ενός μεγάλου ζωγράφου της Θεσσαλονίκης, του Λουκά Βενετούλια.
Πρόκειται για τον 2ο  Πανελλήνιο διαγωνισμό ζωγραφικής με τίτλο  «Διαγωνισμός ζωγραφικής: Λουκάς Βενετούλιας», στον οποίο μπορούν να συμμετάσχουν καλλιτέχνες ως 35 ετών. Ο πρώτος διαγωνισμός έγινε το 2014, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 30 χρόνων  από τον θάνατο του Λουκά Βενετούλια και γνώρισε μεγάλη ανταπόκριση από πλευράς συμμετοχών. Οι διαγωνιζόμενοι υποβάλλουν από ένα έργο ο καθένας, με θέμα της επιλογής τους και υλικό της προτίμησής τους. Τα έργα του διαγωνισμού θα εκτεθούν σε χώρο του Ιδρύματος.  Στη συνέχεια, πενταμελής κριτική επιτροπή θα επιλέξει τρία έργα ανάμεσα στο σύνολο.  Το καλύτερο από αυτά θα βραβευτεί με συμβολικό χρηματικό ποσό και στα άλλα δύο έργα θα απονεμηθούν  ισότιμοι έπαινοι. Τα τρία επιλεγμένα έργα θα παραμείνουν στη συλλογή του Τελλογλείου Ιδρύματος.



Λουκάς Βενετούλιας (1930 – 1984)
Ο Λουκάς Βενετούλιας γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1930. Πήρε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής από τον Ν. Γ. Πεντζίκη. Ύστερα από τρία χρόνια σπουδών στην Ιατρική Σχολή του ΑΠΘ, έδωσε εξετάσεις στην ΑΣΚΤ της Αθήνας και σπούδασε ζωγραφική με δασκάλους τους Σ. Παπαλουκά και Γ. Μόραλη. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του διακρίθηκε με επαίνους και βραβεία και, μετά την αποφοίτησή του, επανήλθε στη Θεσσαλονίκη όπου και ξεκίνησε την καλλιτεχνική του σταδιοδρομία. Παρουσίασε έργα του σε 12 ατομικές εκθέσεις και σε πλήθος ομαδικών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Δίδαξε ελεύθερο σχέδιο στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων της Πολυτεχνικής σχολής του ΑΠΘ και ιστορία της τέχνης και σκηνογραφία σε ιδιωτική σχολή θεάτρου-κινηματογράφου. Έκανε σκηνικά και κοστούμια για το Θέατρο Τέχνης του Κ. Κουν και το θίασο της Α. Κατσέλη. Εκτός από τη ζωγραφική, ασχολήθηκε με τη γραφιστική και την εικονογράφηση βιβλίων και δημοσίευσε άρθρα για την τέχνη σε εφημερίδες και περιοδικά.

Ιδεολογικά συνεπής και κοινωνικά ενεργός, υπήρξε ιδρυτικό μέλος του Συλλόγου Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βορείου Ελλάδος (ΣΚΕΤΒΕ), του οποίου διετέλεσε αντιπρόεδρος ΔΣ μέχρι και το θάνατό του, και αγωνίστηκε για την ίδρυση Σχολής Καλών Τεχνών στη Θεσσαλονίκη. Έργα του βρίσκονται σε πινακοθήκες, μουσεία, ιδρύματα και σε πολλές ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Πέθανε στις 26 Αυγούστου 1984. Μετά το θάνατό του, πραγματοποιήθηκαν τέσσερις ατομικές εκθέσεις και έργα του παρουσιάστηκαν σε διάφορους χώρους με έργα άλλων καλλιτεχνών.
Αναλυτικά, οι όροι και οι προϋποθέσεις του 2ου Πανελλήνιου διαγωνισμού  ζωγραφικής «Λουκάς Βενετούλιας» ΕΔΩ.

Περισσότερες πληροφορίες: Δέσποινα Βενετούλια  τηλ. 2310991611 & Γραμματεία 2310991610 τις εργάσιμες ημέρες και ώρες 09:00 – 15:00.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ