Sunday, 4 September 2016

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Γιώργος Καραφωτιάς: Τέχνη με επίκεντρο τον άνθρωπο

Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου 2016 - Ζωγράφος με μεγάλης ιδιαιτερότητα ήθους και ύφους ο Γιώργος Καραφωτιάς εκπλήσει τον θεατή των έργων του με την επεξεργασία περισσότερο παρά με το θέμα τους. Ο νεαρός κολορίστας καλλιτέχνης παρουσιάζει δουλειά ενδιαφέρουσα συνθετικά, έργα ανθρωποκεντρικά, με "μεγάλη θεατρικότητα στην αναπαράσταση", όπως λέει και ο ίδιος ξεναγώντας στην μανιέρα του, "ώστε να προκληθεί το συναίσθημα της εκάστοτε κατάστασης". Το corpus του έργου του αποτελείται από ελαιογραφίες, δεν λείπουν όμως και οι πειραματισμοί ή μικτές τεχνικές και υλικά, όπως τα ακρυλικά και το κάρβουνο, η κιμωλία και οι σκόνες. Η ιδιαίτερη και πολύ χαρακτηριστική εξπρεσσιονιστική προσέγγιση του καλλιτέχνη παρέχουν την δυνατότητα στον θεατή να τον αναγνωρίσει παντού μετά από την θέαση ακόμη και σχετικά λίγων έργων του, προτέρημα σπάνιο, όταν συνδυάζεται με φρέσκια ματιά, και μια τεχνική ιδιατερότητα: οι ύλες που απλώνονται στην ζωγραφική επιφάνεια δεν περιορίζονται σε αυτές που αποδίδουν την φόρμα ή που συμβάλλουν στον φόντο, αλλά εκετείνονται στην χρήση του βερνικιού με τέτοιο τρόπο ώστε να ολοκληρώνεται το έργο.  Τον Ιανουάριο του 2017 εχουμε την χαρά να παρουσιάζουμε σειρά έργων του ζωγράφου στην πρώτη του ατομική έκθεση στην Θεσσαλονίκη, στην Κεντρική Αίθουσα της Myrό Gallery, και ο γράφων σεμνύνεται διπλά, τόσο διότι χαίρει της εμπιστοσύνης της γκαλερί ως Επιμελητής της, όσο και επειδή χαίρει της εμπιστοσύνης του καλλιτέχνη του οποίου θα επιμεληθεί την έκθεση και την παρουσίαση στην πόλη. Πριν από το νέο έτος, έχετε την δυνατότητα να δείτε παλιότερα έργα του καλλιτέχνη στην 51η Τακτική Δημοπρασία του Myrό Antiques House, στον τομέα Σύγχρονης Τέχνης της, ΕΔΩ. Αδράξτε και τις δύο ευκαιρίες: θα γνωρίσετε έναν εξαιρετικό και ανερχόμενο νέο Έλληνα δημιουργό.

Συνέντευξη στον Πάρη Καπράλο

Πότε και με ποια αφορμή συνειδητοποίησες ότι θέλεις να γίνεις καλλιτέχνης;
Από μικρό παιδί θυμάμαι τον εαυτό μου να ζωγραφίζει τετράδια,μπλοκ,θρανία κλπ. Είχα βέβαια και αρκετές επιρροές από την οικογένειά μου,κυρίως από τον πατέρα μου με τον οποίο παρακολουθούσαμε μαζί συχνά εκθέσεις. Στο δημοτικό διακρίθηκα σε ένα σχολικό διαγωνισμό ζωγραφικής από όλα τα σχολεία του Πειραιά και έτσι παρότρυνε η τότε δασκάλα μου τους γονείς μου να παρακολουθήσω μαθήματα ζωγραφικής. Τελειώνοντας το σχολείο δηλαδή γυμνάσιο-λύκειο, πλέον η ιδέα αυτή γύριζε πολύ έντονα στο μυαλό μου.

Θεματογραφικά που κινούνται τα έργα σου;
Τα θέματά μου είναι ανθρωποκεντρικά, είτε περιέχουν φιγούρα είτε δουλεύω επάνω στο χρώμα προσπαθώ να είναι περιγραφή μιας κατάστασης ή μιας ιστορίας. Αφορούν τον άνθρωπο και ιδιαίτερα το εκάστοτε συναίσθημα που με ενδιαφέρει να αποδώσω. Αγαπώ πολύ να συνθέτω το χρώμα και να κάνω την ερευνα μου γι'αυτό μέσω της ζωγραφικής. Επίσης τη σπουδή στους μεγάλους καλλιτέχνες, την γνώση της παράδοσης και τη σπουδή στο μοντέλο τα θεωρώ απαραίτητα εφόδια και εργαλεία που πάντα θα με βοηθούν και θα με εξελίσσουν.

Ποιά είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχει θέσει στον εαυτό του ως ζωγράφος;
Η μεγαλύτερη πρόκληση για τον εαυτό μου είναι να ‘’πάρω’’ την όλη διαδικασία της ζωγραφικής, της δουλειάς μου δηλαδή και με επιμονή και δουλειά να δω πόσο μακριά μπορώ να την πάω. Ωστόσο, οι καταστάσεις που ζούμε δεν είναι ούτε εύκολες ούτε βοηθούν, το αντίθετο θα έλεγα μάλιστα. Αλλά θεωρώ πως με επιμονή και σοβαρή δουλειά πάντα θα υπάρχει κάποιου είδους δικαίωση, άλλοι το ονομάζουν«αναγνώριση»και άλλοι «εμπορικότητα».




Ποιό είναι το μέτρο της επιτυχίας; Και ποιός ο ρόλος της επικοινωνίας τους έργου σου και του 
σχολιασμού των θεατών του;
Το μέτρο της επιτυχίας για μένα είναι απλό, όταν μπορείς να ζήσεις, να βιοποριστείς κάνοντας αυτό που αγαπάς, αυτό είναι επιτυχία και όσο πιο αξιοπρεπώς ζεις από αυτό, τόσο πιο μεγάλη είναι η επιτυχία. Αν και στις εκθέσεις μου, λατρεύω να ακούω να μου λένε οι επισκέπτες τι βλέπουν ή τι τους θυμίζει το κάθε έργο, τις περισσότερες φορές διαλέγω να δώσω πιο άμεσα το εικονιζόμενο θέμα. Μου αρέσει επίσης η συζήτηση επί των θεμάτων αλλά με ενδιαφέρει περισσότερο να ακούσω από κάποιον κάτι που ίσως δεν του άρεσε ή θα το φανταζόταν αλλιώς. Εκεί πιστεύω ότι υπάρχει μια ειλικρινής συνομιλία πάντα με τον θεατή.


Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του Διαδικτύου στην δουλειά σου (σε επίπεδο παραστάσεων, αλλά και επικοινωνίας);
Τα μέσα επικοινωνίας και διαφήμισης εξελίσσονται πλέον μέσα από το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τα πράγματα στη διαφήμιση και την διάδοση της πληροφορίας είναι πολύ πιο΄΄έντονα΄΄αλλά και πιο ΄΄ευρεία’’. Χρησιμοποιώ τα παραπάνω για να δω με ποιο τρόπο γενικά λειτουργεί το έργο μου και παράλληλα με πολύ ενδιαφέρον παρακολουθώ τις εξελίξεις παγκοσμίως σχετικά με την τέχνη μου, κάτι που κάποτε θα ήταν αδιανόητο. Οπότε μπορώ να πω πως μόνο θετικά αντιμετωπίζω το διαδίκτυο.

Από ποιούς ζωγράφους και άλλους καλλιτεχνικούς δημιουργούς σε κάθε μορφή και έκφανση των Τεχνών θα έλεγες ότι έχεις επιρροές;
Από ξένους καλλιτέχνες θα αναφέρω τους Karoly Ferenczy, Jean-Michel Basquiat, Andrey Rublev, Peter Paul Rubens, ενώ από Έλληνες τους Δομήνικο Θεοτοκόπουλο, Θεοφάνη τον Κρητικό, Μιχάλη Οικονόμου.

Επιδιώκεις συνέργειες με άλλους εικαστικούς καλλιτέχνες, και την αλληλεπίδραση που μπορούν αυτές να επιφέρουν;
Oι συνεργασίες έχουν πάντα μεγάλο ενδιαφέρον από άποψη αποτελέσματος, ειδικά όταν οι καλλιτέχνες βάζουν ο καθένας το δικό του πολύ μοναδικό τρόπο προσέγγισης, αλλά θεωρώότι μέχρι και εκεί μπορεί να πάει όλο αυτό. Την ιδιοφυία του, το ταλέντο και την πρωτοτυπία του θα τη δείξει ο καθένας μόνος του εντός της τέχνης του,μέσω των δημιουργημάτων του και του συνολικού έργου του.

Υπάρχουν άλλα είδη τέχνης ή παραγωγής πολιτιστικού περιεχομένου (κινηματογράφος, πεζογραφία, ποίηση, θέατρο, μουσική, κλπ) που σε επηρεάζουν ή/και σε προκαλούν να συνδιαλεχθείς μαζί τους στο έργο σου;
Η πεζογραφία,η μουσική,το θέατρο και η φωτογραφία θεωρώ ότι είναι με προταιρεότητα είδη τέχνης τα οποία με επηρεάζουν αμεσα. Το να βλέπω εικόνες δυνατές και να συνθέτω στο μυαλό μου, να παρατηρώ και να δημιουργώ συνθέσεις είναι από τα βασικά στοιχεία στη ζωγραφική μου.


Αν ένας έφηβος σου πει ότι θέλει να γίνει εικαστικός, τι θα τον συμβούλευες να προσέξει/κάνει;
Όταν συναντώ νέους που θέλουν να γίνουν εικαστικοί, η αρχική μου συμβουλή είναι να δουλέψουν πολύ και με πειθαρχία ώστε να δημιουργήσουν έργο σε πρώτη φάση ...το να σταθείς στην Ελλάδα σαν νέος καλλιτέχνης είναι δύσκολο και επίπονο. Οπότε θα πρέπει να προσέξουν τις επιλογές τους ώστε να μην μετανιώσουν αργότερα. Αν και πάντα αξίζει να κυνηγάς το όνειρό σου, αν και το κόστος της θυσίας του καθενός γ’ αυτό θα το κρίνει ο καθένας ξεχωριστά και σίγουρα θα φανεί στη δουλειά του.

Σύντομο Βιογραφικό
Ο Γιώργος Καραφωτιάς είναι Πειραιώτης ζωγράφος, μαθητής των Βασίλη Τάγκαλου και Νίκου Στέφου, από το 1993 έως 2013 μαθήτευσε δίπλα στον ζωγράφο Ηρακλή Παρχαρίδη. Έχει δείξει την δουλειά του σε ομαδικές και ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτετικά. Έργα του ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ