Friday, 23 September 2016

Ελεύθερη πρόσβαση & ξεναγήσεις στα Μουσεία αυτό το Σαββατοκύριακο (πλήρες πρόγραμμα)

Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου 2016 - Η Ελλάδα συμμετέχει στον εορτασμό των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς από το 1996. Πρόκειται για έναν θεσμό στον οποίο συμμετέχουν και οι 50 χώρες – μέλη της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Πολιτισμού ο οποίος έχει ως βασικό στόχο την ευαισθητοποίηση των πολιτών στην προστασία και προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς. Οι εκδηλώσεις σ’ όλες τις περιοχές της Ευρώπης πραγματοποιούνται κάτω από το γενικό σύνθημα «Ευρώπη μια κοινή κληρονομιά». Το θέμα των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά είναι αφιερωμένο στο δίπολο «Βία και Ανεκτικότητα», που είναι και ο γενικός τίτλος o οποίος θα καλύπτει τις εκδηλώσεις. Με τον εορτασμό δίνεται η αφορμή να εξετασθεί ο ιστορικός ρόλος της έννοιας της ανεκτικότητας ως καθοριστικού παράγοντα του πολιτικού και πολιτισμικού γίγνεσθαι. Η ανεκτικότητα αντανακλά την ιδανικά δημοκρατική κοινωνία ενώ η βία την αντίσταση σε αυτό το ιδανικό. Όπως κάθε χρόνο η Παρασκευή (23η Σεπτεμβρίου 2016) είναι αφιερωμένη στα σχολεία, ενώ το Σαββατοκύριακο του εορτασμού η είσοδος στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους είναι ελεύθερη για το κοινό.  Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης εμπνέεται από το κεντρικό θέμα και συμμετέχει στον εορτασμό με θεματικές ξεναγήσεις σε μόνιμες και περιοδικές εκθέσεις από αρχαιολόγους του μουσείου και «θεατρικό Αναλόγιο» σε συνεργασία με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.

ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΞΕΝΑΓΗΣΕΙΣ - ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ



ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 23 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2016 (ΣΧΟΛΕΙΑ)
Σε συνεργασία με τις διευθύνσεις της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ανατολικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης.

ΚΥΡΙΑΚΗ 25 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2016 (ΕΥΡΥ ΚΟΙΝΟ)
Ώρες ξεναγήσεων: 11:00, 12:00, 12.45, 13:00 θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

Στις ακόλουθες μόνιμες και περιοδικές εκθέσεις:
1. «Μια έκθεση για τη ζωή στην Προϊστορική Μακεδονία».
Η αντίληψη για το φαινόμενο της βίας και της ανεκτικότητας στους προϊστορικούς χρόνους. Ξενάγηση με στάσεις και σχολιασμό επιλεγμένων αντικειμένων της Παλαιολιθικής και Νεολιθικής περιόδου καθώς και της εποχής χαλκού.




2. «Θεσσαλονίκη. Μακεδονίας Μητρόπολις».
Περιήγηση με θέμα τους αγώνες που ένωσαν την ρωμαϊκή οικουμένη. Μονομάχοι και μονομαχικοί αγώνες στη Θεσσαλονίκη και τις ρωμαϊκές επαρχίες. Μια ματιά στη θεσμοθετημένη βία της αρχαιότητας.
3. «Αγρός, Οικία, Κήπος, Τόπος».
Η αντίληψη για το φαινόμενο βίας- ανεκτικότητας στους ρωμαϊκούς χρόνους μέσα από την περίπτωση των απελεύθερων, δηλαδή των δούλων που απέκτησαν την ελευθερία τους. Ξενάγηση στην υπαίθρια έκθεση του ΑΜΘ με σχολιασμό σε επιγραφικά κείμενα σαρκοφάγων και βωμών από τα νεκροταφεία της Θεσσαλονίκης του 2ου -30υ αι. μ.Χ. και αναφορές στο ρωμαϊκό δίκαιο.
4. «Ραιδεστός- Θεσσαλονίκη. Αρχαιότητες σ’ ένα ταξίδι προσφυγιάς».
Μνεία στα γεγονότα της εκκένωσης της Ανατολικής Θράκης το 1922, τότε που ο ελληνορθόδοξος πληθυσμός αναγκάσθηκε να εγκαταλείψει τον τόπο που ζούσε και να ακολουθήσει το δρόμο της προσφυγιάς. Ξενάγηση με οδηγό και συνοδοιπόρο τα λίθινα μνημεία της Συλλογής Ραιδεστού» που τον Οκτώβριο του 1922 μεταφέρθηκαν από τους θρακιώτες πρόσφυγες και παραδόθηκαν στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.

 
«ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΑΝΑΛΟΓΙΟ»

ΣΑΒΒΑΤΟ 24 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2016

Θα διαβαστούν κείμενα που αφορούν στην κακοποίηση των γυναικών.
Συγκεκριμένα:

1. «Η Απολογία του Θεόφιλου Τσάφου» του Νίκου Κούνδουρου.
2. «Φοράει κοστούμι» της Ελισάβετ Χρονοπούλου.
3. «Η ιστορία της Άννας» της Lenore Walker.
4. «Κριστέλα» της Μαρίας Τσιμά.

 Σε συνεργασία με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Τα κείμενα θα διαβάσουν οι ηθοποιοί: Μομώ Βλάχου, Χάρης Παπαδόπουλος, Πολυξένη Σπυροπούλου, Χρίστος Στυλιανού.

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.