Tuesday, 20 September 2016

Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης | Η επανάσταση του χρώματος

Ιβάν Κλιούν, Χρωματική κλίμακα, δεκαετία 1920 (;), μελάνι και ακουαρέλα σε χαρτί, ©ΚΜΣΤ -Αρχείο Γ. Κωστάκη
Τρίτη 20 Σεπτεμβρίου 2016 - Μια έκθεση-ταξίδι στην ιστορία, τη μελέτη και τους πειραματισμούς των Ρώσων καλλιτεχνών πάνω στο χρώμα από τα πρώιμα χρόνια της πρωτοπορίας στις αρχές 20ού αιώνα ως τη δεκαετία του 1930 και την επιβολή του σοσιαλιστικού ρεαλισμού. Από την επιρροή του Δυτικού μοντερνισμού ως τη δημιουργία μιας νέας, εικονοκλαστικής γλώσσας από τους Ρώσους Κυβοφουτουριστές ποιητές και εικαστικούς, από τη βυζαντινή παράδοση ως την απομόνωση του χρώματος ως μόνου κυρίαρχου εκφραστικού μέσου από τους Σουπρεματιστές και από τον ιδεολογικό ενθουσιασμό της επανάστασης του 1917 στην υλιστική χρήση του χρώματος ως βιομηχανικό στοιχείο στην εποχή της ΝΕΠ, (Νέα Οικονομική Πολιτική), η ιστορία του χρώματος στη Ρωσική πρωτοπορία αφηγείται τις καταβολές, τις καταιγιστικές μεταλλαγές, το συλλογικό χαρακτήρα και την ριζοσπαστική διάσταση μιας δριμύτατης καλλιτεχνικής κίνησης που άλλαξε τους όρους και τον ρόλο της τέχνης στην κοινωνική και πνευματική ζωή. Στην έκθεση παρουσιάζονται πάνω από 100 έργα (ζωγραφική και σχέδια), ενώ εκτίθεται για πρώτη φορά σημαντικό μέρος του αρχείου του Γιώργου Κωστάκη, μετά την πρόσφατη δωρεά της οικογένειας του συλλέκτη προς το μουσείο (2008). Καθόλη τη διάρκεια της έκθεσης θα πραγματοποιούνται ξεναγήσεις από τους ιστορικούς τέχνης-επιμελητές του ΚΜΣΤ, καθώς και εκπαιδευτικά προγράμματα, ειδικά σχεδιασμένα από τους μουσειοπαιδαγωγούς του ΚΜΣΤ. Η έκθεση εντάσσεται στο πρόγραμμα δράσεων για το Έτος Ελλάδας-Ρωσίας 2016.

Η έκθεση θα είναι ανοικτή μέχρι τις 5 Νοεμβρίου 2016.

Επιμέλεια: Αγγελική Χαριστού, Ιστορικός Τέχνης-Επιμελήτρια συλλογής Κωστάκη στο ΚΜΣΤ

Πληροφορίες
Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Μονή Λαζαριστών, Θεσσαλονίκη
Τρίτη-Σάββατο 10:00-18:00
Κυριακή, Δευτέρα κλειστά
Ανοιχτές ξεναγήσεις για το κοινό: κάθε Σάββατο στις 12:00 (με το εισιτήριο εισόδου)
Εισιτήρια: 3€ ολόκληρο, 1,5€ μαθητικό-φοιτητικό-μειωμένο, 1€ ομαδικό. Ισχύουν ατέλειες.
T. 2310 589141 & 143
www.greekstatemuseum.com

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ