Friday, 2 September 2016

Κωνσταντίνος Βερούτης | Ο Λαβύρινθος των Αθηνών


Παρασκευή 2 Σεπτεμβρίου 2016 - Τυπικά απόψε, και, στην πραγματικότητα από τις 5 του μήνα, ξεκινά στην Αθήνα μία ενδιαφέρουσα εικαστική δράση, με τίτλο "Ο Λαβύρινθος των Αθηνών" (The Labyrinth of Athens), δίκην έκθεσης του καλλιτέχνη Κωνσταντινου Βερούτη.  Σημειώνεται στην αναγγελία της έκθεσης: "Η κάτοψη μιας πόλης δημιουργεί στο μυαλό την εικόνα ενός Lαβύρινθου . Μια εικόνα γεμάτη mυστήριο σε υπόγεια μέρη όπου ο ανθρώπινος νους φτιάχνει σκηνές σκοτεινές, με ένα συνεχή φόβο μήπως και συναντήσει τον Μινώτavrο του. Αυτό το Μινώταυρο θα κληθούν να αντιμετωπίσουν οι επισκέπτες της τριπλής ταυτόχρονης εξερεύνησης του alter ego μέσα από τα έργα του εικαστικού Κωνσταντίνου Βερούτη, σε τρία διαφορετικά σημεία της Αθήνας, στην έκθεση ΄΄The Labyrinth of Athens΄΄ που θα πραγματοποιηθεί από τη 1η έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2016".

Ο "Λαβύρινθος της Αθήνας" περιλαμβάνει progressive έργα ζωγραφικής που σκοπό έχουν να κεντρίσουν το ενδιαφέρον του ιδιαίτερου κοινού στο οποίο απευθύνονται και να το βάλουν να εξερευνήσει τον εσωτερικό του κόσμο, να αντικρύσει τον καθρέπτη του μυαλού του, να ανακαλύψει τους φόβους του, τις απόκρυφές, τολμηρές, σκοτεινές αλλά και φωτεινές πτυχές του χαρακτήρα και της ζωής του σε συνδυασμό με τα ΄΄πρέπει΄΄ και ΄΄ θέλω΄΄ του, τονίζοντας όμως τη βασική αρχή ότι ΄΄ όλοι οι άνθρωποι αποτελούν μία συμπαγή ομάδα΄΄! Οι τρείς χαραγμένες διαδρομές είναι ΄΄συν του τάγματος΄΄, ΄΄ειρήνη ΄΄ & ΄΄μεταμόρφωση΄΄ και περικλείουν τις εξής περιοχές της Αθήνας με τη σειρά : Πλατεία Συντάγματος, Πλατεία Αγίας Ειρήνης και Μεταξουργείο με διαφορετικές ημερομηνίες παρουσίασης έργων στο κοινό ως αυστηρή αλληλουχία, συνέχεια και τερματισμό σε κοινές ημερομηνίες έκθεσης και στα τρία σημεία. Η πορεία που καλούνται να ακολουθήσουν οι επισκέπτες είναι συγκεκριμένη ξεκινώντας στις 5 Σεπτεμβρίου 2016 στις 20:00 από το "Low Profile"(Βουλής 7 - στοά Μπολάνη - Σύνταγμα), συνεχίζοντας στις 12 Σεπτεμβρίου 2016 στις 20:00 στο "Rooster"(πλατεία αγίας ειρήνης 4 - Μοναστηράκι)  και καταλήγοντας στις 19 Σεπτεμβρίου 2016 στις 20:00 στο "Κλωστήριον"(Μυλλέρου 1 7 – πλατεία αυδή – Μεταξουργείο).

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ