Monday, 1 August 2016

Καπάνι Project

Δευτέρα 1 Αυγούστου 2016 - Με φόντο το τοπίο της πιο παλιάς Θεσσαλονικιώτικης αγοράς, με τα καταστήματα όλα ανοιχτά -ψαράδικα, μανάβικα, κρεοπωλεία, μπακάλικα, ρουχάδικα-, με το παλιό και το νέο να συναντιούνται σ’ έναν χώρο γεμάτο μνήμη, ιστορίες και ανθρώπινα αποτυπώματα… έρχεται το «Καπάνι Project». Την Τετάρτη 5 Οκτωβρίου, στο Καπάνι… μέσα από μουσικές, θέατρο δρόμου, παραστάσεις, μαγειρική και δράσεις οι νέοι θα γνωρίσουν την περιοχή και την σημασία της, οι παλιοί θα θυμηθούν και θα νοσταλγήσουν. Το «Καπάνι Project» αποτελεί μια δράση πολιτισμού, πολυμορφική, πολυπρόσωπη, πολυδιάστατη, πρωτοποριακή, φρέσκια και με την προοπτική ενός ωραίου θεσμού για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Γιατί τα ομορφότερα πράγματα συμβαίνουν στις γειτονιές με ιστορικό βάθος, εκείνες που έχουν πολλά να αφηγηθούν. Σε αυτό το ολοήμερο πάρτι μουσικοί, ηθοποιοί, εικαστικοί και άλλοι… θα δώσουν τον δικό τους παλμό, θα μοιραστούν τις μουσικές τους, θα φτιάξουν έναν κόσμο γεμάτο ενέργεια και καινούργιες ιδέες.



Διατηρώντας τη διαλεκτική σχέση της καλλιτεχνικής έκφρασης με τα κοινωνικά, πολιτικά και πολιτισμικά συμφραζόμενα, η εθελοντική ομάδα του «Καπάνι Project» συνεργάζεται αρμονικά με όλους τους επαγγελματίες της Αγοράς, σε μία γιορτή που θα δανείζει και θα δανείζεται στοιχεία από τον τόπο που τη φιλοξενεί για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη. Στόχος είναι να ξαναγίνει το Καπάνι το κομβικό σημείο της πόλης. Μότο; “Να «δούμε» το μέλλον της Αγοράς. Να γνωρίσουμε το παρελθόν της. Να δούμε πόσο κοντά βρίσκονται καινοτομία και παράδοση, και φυσικά να ταξιδέψουμε την ιδέα μας σε όλες τις παραδοσιακές αγορές της Ελλάδας.” Το συγκεκριμένο project έχει σκοπό να συμβάλλει στην αναζήτηση μίας νέας, σύγχρονης ταυτότητας για το Καπάνι που θα εμπνέεται από γεύσεις, μυρωδιές, χρώματα, αρώματα, παραδόσεις και κοινωνικές πρακτικές. Το πολεοδομικό υπογάστριο της Θεσσαλονίκης είναι οι ανοιχτές αγορές της. Δαιδαλώδεις και μυστηριακές γεμάτες γεύσεις, χρώματα και αρώματα ανατολίτικα και λεβαντίνικα, στεριανά και θαλάσσια. Το Καπάνι είναι η πιο παλιά αγορά και λειτουργεί ως παράδειγμα τοπικής οικονομίας της Θεσσαλονίκης. Συνεπώς το «Καπάνι Project» φιλοδοξεί να ανανεώσει το ενδιαφέρον των νέων για την τοπική κουζίνα και την τοπική επιχειρηματικότητα που δοκιμάζεται. Η συμμετοχή πολλών νέων δημιουργών και ειδικών επί της γαστρονομίας -για τον κοινό αυτό σκοπό- γίνεται σε συνεργασία με τους αυθεντικούς ανθρώπους της αγοράς.

*Το αναλυτικό πρόγραμμα του «Καπάνι Project» θα ανακοινωθεί προσεχώς, καθώς άνθρωποι της μουσικής και των παραστατικών τεχνών της πόλης θα εμπλακούν ενεργά διαμορφώνοντας ένα σπουδαίο μωσαϊκό δράσεων για τους επισκέπτες.

Info: Το «Καπάνι Project» θα φιλοξενηθεί στις παράλληλες δράσεις των φετινών «Δημητρίων» και η είσοδος για το κοινό θα είναι ελεύθερη.

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να αντλήσετε από την σελίδα των διοργανωτών, ΕΔΩ.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ