Tuesday, 16 August 2016

Πρόσκληση ενδιαφέροντος | KODRA FRESH 2016: "Mind the Gap" (νέα)

Τρίτη 16 Αυγούστου 2016 - Το Κόδρα Fresh 2016 καλεί απόφοιτους (που δεν έχουν ξεπεράσει τα 5 έτη από το έτος κτήσης πτυχίου) και τελειόφοιτους φοιτητές Σχολών Καλών Τεχνών να υποβάλλουν portfolio, ώστε να συμμετάσχουν στην έκθεση "Mind the Gap" που θα πραγματοποιηθεί το Σεπτέμβριο στο Διοικητήριο του πρώην στρατοπέδου Κόδρα.

Η φετινή θεματική εστιάζει στη δημιουργική σχέση του ανθρώπου με τον αστικό χώρο, ως πεδίο ευκαιριών και αλληλεπίδρασης. Η πόλη, ένα υλικό περιβάλλον καθορισμένο από τις θεσμικές εξουσίες, λειτουργεί ως παράγοντας διαμόρφωσης των πρακτικών των ανθρώπων επιβάλλοντας ως επί το πλείστον δεδομένες νόρμες, οι οποίες αναπαράγονται στην καθημερινότητα. Όμως η εγγενής δημιουργικότητα του ατόμου, ποτέ δεν μπορεί να τιθασευτεί απόλυτα από την εξουσία. Όπου υπάρχει εξουσία, υπάρχει και αντίσταση. Στο σημείο που κάθε άτομο κατέχει ως έναν ορισμένο βαθμό εξουσία, διαθέτει και κάποιο βαθμό δραστικότητας που του επιτρέπει να παράγει τακτικές. Οι τακτικές αυτές είναι ανώνυμες, καθώς αποσιωπώνται από τις δημόσιες αναπαραστάσεις και παίρνουν τη μορφή καθημερινών πρακτικών μικρού βεληνεκούς.



Στη σύγχρονη συνθήκη της αυξανόμενης κρίσης, οι νέες θεσμικές δομές πιέζουν προς τον πολλαπλασιασμό φαινομένων μετάβασης, ανταλλαγής και αλληλοδιείσδυσης, αποσταθεροποιώντας τις δεδομένες βεβαιότητες και μαζί εκείνη της σχέσης μας με το υλικό περιβάλλον. Η αποσταθεροποίηση της αντίληψής μας για το χώρο και την υλικότητά του, πολλαπλασιάζει τις ευκαιρίες για τη διάνοιξη του αστικού χώρου προς απροσδόκητες επιτελέσεις και χρήσεις του εντός της καθημερινότητας. Οι επινοημένες πρακτικές διαπερνούν το χωροταξικό διάγραμμα της πόλης δημιουργώντας ρωγμή στον αστικό και κοινωνικό χώρο. Ο «ενδιάμεσος χώρος» που διαμορφώνεται αποτελεί ένα διάκενο του τόπου της υπαγορευμένης ευταξίας, στον οποίο οργανώνονται πολλαπλοί τόποι με κύριο χαρακτηριστικό το αόρατο και το άφατο. Η αναδυόμενη συνθήκη ευνοεί τη δυνατότητα διακίνησης ανάμεσα σε ολοένα περισσότερους υπό διαμόρφωση τόπους, στους οποίους το άτομο ελίσσεται εντός της αντίθεσης του ορατού και θεσμοθετημένου με το αόρατο και ανώνυμο.

Οι καλλιτέχνες καλούνται να ενεργοποιήσουν τη δημιουργική τους δύναμη και να καταθέσουν εικαστικές προτάσεις που άπτονται της θεματικής του ΚόδραFresh 2016. Δεκτές γίνονται προτάσεις που αξιοποιούν κάθε μέσο σύγχρονης τέχνης (ζωγραφική, γλυπτική, εγκαταστάσεις, video,performance,κ.α.). Κάθε καλλιτέχνης έχει τη δυνατότητα να καταθέσει περισσότερες από μία προτάσεις (μέχρι 5), στις οποίες αξιοποιούνται διαφορετικά μέσα έκφρασης. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στα performance έργα τέχνης, τα οποία θα παρουσιαστούν την ημέρα των εγκαινίων και κατά τη διάρκεια της έκθεσης.

Για την υποβολή της αίτησης απαιτούνται: 1) φωτογραφίες, video ή αρχεία ήχου των έργων, 2) σύντομη περιγραφή πρότασης, 3) portfolio καλλιτέχνη, 4) βιογραφικό σημείωμα και 5) στοιχεία επικοινωνίας.

Οι αιτήσεις αποστέλλονται στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις: kodramindthegap@gmail.com, politismos@kalamaria.gr

Καλλιτεχνική Διευθύντρια Μαρία Κενανίδου

Επιμελητές του Kodrafresh / Συντονιστές Πεδίου Δράσης Κόδρα:
Γεωργία Κουρκουνάκη - Μουσειολόγος, Υποψήφια Διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης,
Γιάννα Καλή - Εικαστικός

Τηλέωνο Πληροφοριών:  2313314572

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.