Tuesday, 16 August 2016

Πρόσκληση ενδιαφέροντος | KODRA FRESH 2016: "Mind the Gap" (νέα)

Τρίτη 16 Αυγούστου 2016 - Το Κόδρα Fresh 2016 καλεί απόφοιτους (που δεν έχουν ξεπεράσει τα 5 έτη από το έτος κτήσης πτυχίου) και τελειόφοιτους φοιτητές Σχολών Καλών Τεχνών να υποβάλλουν portfolio, ώστε να συμμετάσχουν στην έκθεση "Mind the Gap" που θα πραγματοποιηθεί το Σεπτέμβριο στο Διοικητήριο του πρώην στρατοπέδου Κόδρα.

Η φετινή θεματική εστιάζει στη δημιουργική σχέση του ανθρώπου με τον αστικό χώρο, ως πεδίο ευκαιριών και αλληλεπίδρασης. Η πόλη, ένα υλικό περιβάλλον καθορισμένο από τις θεσμικές εξουσίες, λειτουργεί ως παράγοντας διαμόρφωσης των πρακτικών των ανθρώπων επιβάλλοντας ως επί το πλείστον δεδομένες νόρμες, οι οποίες αναπαράγονται στην καθημερινότητα. Όμως η εγγενής δημιουργικότητα του ατόμου, ποτέ δεν μπορεί να τιθασευτεί απόλυτα από την εξουσία. Όπου υπάρχει εξουσία, υπάρχει και αντίσταση. Στο σημείο που κάθε άτομο κατέχει ως έναν ορισμένο βαθμό εξουσία, διαθέτει και κάποιο βαθμό δραστικότητας που του επιτρέπει να παράγει τακτικές. Οι τακτικές αυτές είναι ανώνυμες, καθώς αποσιωπώνται από τις δημόσιες αναπαραστάσεις και παίρνουν τη μορφή καθημερινών πρακτικών μικρού βεληνεκούς.



Στη σύγχρονη συνθήκη της αυξανόμενης κρίσης, οι νέες θεσμικές δομές πιέζουν προς τον πολλαπλασιασμό φαινομένων μετάβασης, ανταλλαγής και αλληλοδιείσδυσης, αποσταθεροποιώντας τις δεδομένες βεβαιότητες και μαζί εκείνη της σχέσης μας με το υλικό περιβάλλον. Η αποσταθεροποίηση της αντίληψής μας για το χώρο και την υλικότητά του, πολλαπλασιάζει τις ευκαιρίες για τη διάνοιξη του αστικού χώρου προς απροσδόκητες επιτελέσεις και χρήσεις του εντός της καθημερινότητας. Οι επινοημένες πρακτικές διαπερνούν το χωροταξικό διάγραμμα της πόλης δημιουργώντας ρωγμή στον αστικό και κοινωνικό χώρο. Ο «ενδιάμεσος χώρος» που διαμορφώνεται αποτελεί ένα διάκενο του τόπου της υπαγορευμένης ευταξίας, στον οποίο οργανώνονται πολλαπλοί τόποι με κύριο χαρακτηριστικό το αόρατο και το άφατο. Η αναδυόμενη συνθήκη ευνοεί τη δυνατότητα διακίνησης ανάμεσα σε ολοένα περισσότερους υπό διαμόρφωση τόπους, στους οποίους το άτομο ελίσσεται εντός της αντίθεσης του ορατού και θεσμοθετημένου με το αόρατο και ανώνυμο.

Οι καλλιτέχνες καλούνται να ενεργοποιήσουν τη δημιουργική τους δύναμη και να καταθέσουν εικαστικές προτάσεις που άπτονται της θεματικής του ΚόδραFresh 2016. Δεκτές γίνονται προτάσεις που αξιοποιούν κάθε μέσο σύγχρονης τέχνης (ζωγραφική, γλυπτική, εγκαταστάσεις, video,performance,κ.α.). Κάθε καλλιτέχνης έχει τη δυνατότητα να καταθέσει περισσότερες από μία προτάσεις (μέχρι 5), στις οποίες αξιοποιούνται διαφορετικά μέσα έκφρασης. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στα performance έργα τέχνης, τα οποία θα παρουσιαστούν την ημέρα των εγκαινίων και κατά τη διάρκεια της έκθεσης.

Για την υποβολή της αίτησης απαιτούνται: 1) φωτογραφίες, video ή αρχεία ήχου των έργων, 2) σύντομη περιγραφή πρότασης, 3) portfolio καλλιτέχνη, 4) βιογραφικό σημείωμα και 5) στοιχεία επικοινωνίας.

Οι αιτήσεις αποστέλλονται στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις: kodramindthegap@gmail.com, politismos@kalamaria.gr

Καλλιτεχνική Διευθύντρια Μαρία Κενανίδου

Επιμελητές του Kodrafresh / Συντονιστές Πεδίου Δράσης Κόδρα:
Γεωργία Κουρκουνάκη - Μουσειολόγος, Υποψήφια Διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης,
Γιάννα Καλή - Εικαστικός

Τηλέωνο Πληροφοριών:  2313314572

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ