Thursday, 25 August 2016

Florina – Φλωρεντία: Ασχολούμεθα με το ωραίο (Αλ. Παπαδιαμάντης)

Πέμπτη 25 Αυγούστου 2016 - Το Διοικητικό Συμβούλιο της Στέγης Φιλοτέχνων Φλώρινας μας προσκαλεί στα εγκαίνια της έκθεσης «Florina – Φλωρεντία – Ασχολούμεθα με το ωραίο (Αλ. Παπαδιαμάντης)» αύριο Παρασκευή 26 Αυγούστου 2016, στις 7:30 μ.μ. στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Φλώρινας, Ταγμ. Φουλεδάκη 8, στην πόλη της Φλώρινας.

Στην ανακοίνωση της διοργάνωσης τονίζεται, μεταξύ άλλων:  "Η έκθεση ουσιαστικά αποτελεί την ελάχιστη ανταπόκρισή μας στη συνεργασία που έχει αναπτύξει το Μουσείο από το 2008 με φορείς των εικαστικών τεχνών, που δραστηριοποιούνται στη Φλωρεντία. Συγκεκριμένα τα έργα που θα φιλοξενηθούν στους χώρους του Μουσείου συγκροτούν δύο ενότητες. Η πρώτη παρουσιάζει τις δωρεές έργων καλλιτεχνών της Φλωρεντίας στο Μουσείο της Φλώρινας, από το 1996 μέχρι σήμερα. Η δεύτερη ενότητα απαρτίζεται από έργα φοιτητών των σχολών εικαστικών τεχνών, που εδρεύουν στη Φλωρεντία. Αποτελούν τέσσερις συλλογές έργων, όπως αυτές ενοποιήθηκαν στα πλαίσια των διοργανώσεων ArtClash, που έλαβαν χώρα στη Φλωρεντία. Επιγραμματικά, η εν λόγω διοργάνωση αποτελεί μία εξαιρετική προσπάθεια των σχολών της Φλωρεντίας να επικοινωνήσουν μεταξύ τους σε διαγωνιστικά πλαίσια και να αποδώσουν το έργο τους στο κοινό των εικαστικών τεχνών".



Η τιμητική συμμετοχή του Μουσείου της Φλώρινας εξελίχτηκε σε δύο επίπεδα, ως εκπρόσωπος της εικαστικής παραγωγής του τόπου μας αλλά κυρίαρχα ως δυνατότητα και δυναμική συμμετοχής και αλληλεπίδρασης των νέων καλλιτεχνών της Φλώρινας αλλά και του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Στα πλαίσια της δεύτερης αυτής διάστασης, πέντε φοιτητές των εικαστικών τεχνών της πόλης μας συμμετείχαν τιμητικά στις διοργανώσεις του ArtClash τα τελευταία χρόνια.

"Η εμπειρία μας τα τελευταία σαράντα περίπου χρόνια έχει επαληθεύσει, σε κάθε περίπτωση, ότι κάθε διοργάνωση αποτελεί πρωτοβουλία, ιδέα, επιθυμία, κόπο και μόχθο αλλά στο τέλος προσφορά συγκεκριμένων ανθρώπων. Η παρουσίαση που εγκαινιάζεται στο Μουσείο μας, ως ένας σταθμός της συνεργασίας, όπως περιληπτικά αναφέρθηκε, πρέπει να αποδοθεί στον καθηγητή κ. Παναγιώτη Καντζά, Φλωρινιώτη που ζει και δραστηριοποιείται στη Φλωρεντία και στην εικαστικό και καθηγήτρια κ. Marsha Steinberg του διεθνούς προγράμματος του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, στην ίδια πόλη", επισημαίνει ο Πρόεδρος του ΔΣ της Στέγης Φιλοτέχνων Φλώρινας κ. Ανδρέας Ν. Τσώκας. 

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.