Friday, 5 August 2016

3ο Taratsa International Film Festival

Παρασκευή 5 Αυγούστου 2016 - O Umberto Eco είπε κάποτε πως ο Αύγουστος δεν έχει ειδήσεις. Το σίγουρο είναι, όμως, πως έχει σινεμά. Ένα καλειδοσκόπιo εικόνων από κάθε γωνιά του πλανήτη, με φόντο τον νυχτερινό ουρανό της Θεσσαλονίκης. Ο αρχικός πυρήνας της οργανωτικής ομάδας του Φεστιβάλ έχει ενδυναμωθεί, έχοντας μετασχηματιστεί σε μία ομάδα έτοιμη τόσο για το τρίτο θερινό ραντεβού στις ταράτσες της Θεσσαλονίκης, όσο και για μια σειρά από events, που θα το πλαισιώσουν ως θεσμό. Φέτος, 7 ταράτσες της πόλης θα φιλοξενήσουν πάνω από 100 ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους από 37 χώρες, προσφέροντας ένα πολυδιάστατο και εμπνευσμένο πρόγραμμα προβολών για το σινεφίλ κοινό του Taratsa International Film Festival. Οικοδεσπότες σας, όλοι εμείς, οι άνθρωποι του Taratsa IFF, οι εθελοντές, συνεργάτες, χορηγοί και υποστηρικτές μας. Σας καλωσορίζουμε λοιπόν στο 3ο Taratsa International Film Festival!



24-28 Αυγούστου 2016

Οι ταράτσες του Φεστιβάλ
(Οι ταράτσες Τ1-Τ4 θα φιλοξενούν τις προβολές του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος και οι ταράτσες Τ5-Τ7 αυτές του Τμήματος Παράλληλων Προβολών)

T1 Ε.Β.Ε.Θ. (Εμπορικό Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης), Τσιμισκή 29. Χωρητικότητα: 120
T2 ΕΣΗΕΜ-Θ (Ένωση Συντακτών Ημερήσιων Εφημερίδων Μακεδονίας- Θρ), Στρ. Καλλάρη 5. Χωρητικότητα: 50
T3 TIF Helexpo (Αίθουσα Αιμίλιος ριάδης), Εγνατία 154. Χωρητικότητα: 200
T4 Δ.Σ.Θ. (Δικηγορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης), Τσιμισκή 103 & Βύρωνος (είσοδος από την οδό Ισαύρων). Χωρητικότητα: 50
T5 Secret Terrace Lounge # Anatolia Hotel Thessaloniki, Λαγκαδά 13
T6 Urania Bar, Πάικου 4 & Καποδιστρίου 7 (είσοδος από Πάικου)
T7 Καντινα Τροπικανα, Εγνατία 31

Το πρόγραμμα του 3ου Taratsa International Film Festval χωρίζεται σε Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα και Τμήμα Παράλληλων Προβολών.


Πρόγραμμα Παράλληλων Προβολών

Το 3ο Taratsa International Film Festival παρουσιάζει ένα διευρυμένο και πολυεπίπεδο Τμήμα Παράλληλων Προβολών, ανοιχτών προς το κινηματογραφόφιλο κοινό, σε συνεργασία με φορείς, κινηματογραφικούς θεσμούς, οπτικοακουστικούς οργανισμούς και δημιουργούς παγκόσμιας εμβέλειας,

Μία από τις ενότητες του Τμήματος Παράλληλων Προβολών επιμελείται το Thessaloniki International Film Festival, ως συνεργάτης του Taratsa IFF, επιλέγοντας ταινίες με διεθνή αναγνώριση, με την υποστήριξη του Αμερικάνικου Προξενείου της Θεσσαλονίκης.

Επίσης, το Τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ γιορτάζει τα 11 χρόνια του με μια συγκομιδή βραβευμένων ταινιών μικρού μήκους φοιτητών και αποφοίτων του, που παρουσιάζονται με τη συνεργασία καθηγητών του Τμήματος.

Από το πρόγραμμα αυτό δεν θα μπορούσαν να λείπουν ως συνεισφορά και τα δύο ακόμα συνεργαζόμενα φεστιβάλ, αυτά της Νάουσας και της Σύρου, με το πρώτο να επιλέγει μικρού μήκους ταινίες που συμμετείχαν και αναδείχθηκαν στο πρόγραμμα του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Νάουσας 2015, 12th NIFF, και το Animasyros International Animation Festival + Agora μ’ ένα ωριαίο πρόγραμμα ταινιών κινουμένων σχεδίων, Animapride 2016, από το αρχείο του φεστιβάλ με θεματικό άξονα την ταυτότητα φύλου και την προσωπική έκφραση.

Οι πρωτοποριακές και ανεξάρτητες φωνές του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου έχουν τη δική τους ξεχωριστή θέση στο πρόγραμμα, μέσα από την ενότητα Faith on Film/ Greek New Wave, με ταινίες που παραχωρήθηκαν από τους αντίστοιχους Έλληνες δημιουργούς.

Ως φόρο τιμής στον μεγάλο δημιουργό Κριστόφ Κισλόφσκι, και με αφορμή τα 20 χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζεται μια επιλογή μικρού μήκους ταινιών ντοκιμαντέρ του -άγνωστων στο ευρύ κοινό- σε ένα πρόγραμμα, 20 χρόνια χωρίς, που δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το Εθνικό Οπτικοακουστικό Ινστιτούτο Πολωνίας, NIna, από τη σειρά εκδόσεων “Polish School of Documentary Filmmaking’’.

Τέλος, το πρόγραμμα συμπληρώνει μια επιλογή βραβευμένων ταινιών Τούρκων δημιουργών, Τουρκία 2014, σε συνεργασία με το Γραφείο Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκικής Πρεσβείας στην Αθήνα.


Πρόγραμμα Παράλληλων Εκδηλώσεων

23.08
- Η μάνα η φόνισσα και τα σπλάτερ παιδιά της
Ορέστης Ανδρεαδάκης
@ ΕΒΕΘ (Τσιμισκή 29) | 20.30

Από πού κατάγονται οι ταινίες σπλάτερ και τρόμου, τα zombie movies και το ιταλικό giallo; Ποιος ενέπνευσε τον Τζορτζ Ρομέρο και τον Ντάριο Αρζέντο, από πού ξεπήδησε ο Φρέντι Κρούγκερ και γιατί ο Χάνιμπαλ Λέκτερ έχει τόση αδυναμία στο… συκώτι; Και τί σχέση έχουν όλοι αυτοί με την ελληνική δημοτική ποίηση, το «Γεφύρι της Άρτας», το «Τραγούδι του νεκρού αδελφού» και την «Μάνα την φόνισσα»;

Ο Ορέστης Ανδρεαδάκης παρουσιάζει μερικές από τις πιο σοκαριστικές κινηματογραφικές σκηνές της ιστορίας και αναζητά την αόρατη διαδρομή που τις συνδέει με τα ελληνικά δημοτικά τραγούδια, τα απόκοσμα όντα που συναντάμε σε αυτά και την αναπάντεχη βία που αναδύεται μέσα από τους δεκαπεντασύλλαβους στίχους τους.

- Προβολή ταινίας: The Babadook @ ΕΒΕΘ (Τσιμισκή 29) | 21.15

- Bloody Tuesday Party @ Cocktail Bar (Πολυτεχνείου 17 Α) | after 23.00

25.08
– Πάρτι Εθελοντών @ Urania Bar (Καποδιστρίου 7) | 23.30
Με μουσικές από τους παραγωγούς του Beater.gr

28.08
– Τελετή Λήξης @ ΕΒΕΘ | 20.30
Απονομή Βραβείων και προβολή βραβευμένων ταινιών Διεθνούς Διαγωνιστικού

– Πάρτι Λήξης @ Καντινα Τροπικανα (Εγνατίας 31) | 23.30

Η είσοδος στους χώρους τον προβολών, όπως και των parties είναι ελεύθερη!

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ