Wednesday, 13 July 2016

Ξεναγήσεις στην έκθεση Ai Weiwei at Cycladic (πλήρες πρόγραμμα)

Rebar & Case, 2014
Huali wood, marble and foam, dimensions variable
(Photo Paris Tavitian © Museum of Cycladic Art)
Τετάρτη 13 Ιουλίου 2016 - Τέσσερις ξεναγήσεις για το κοινό στην έκθεση «Ai Weiwei at Cycladic» οργανώνει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Ιούλιο. Ειδικότερα, τις Πέμπτες 14, 21 και 28 Ιουλίου και ώρα 18.30, οι επισκέπτες, με το εισιτήριο εισόδου,  θα έχουν την ευκαιρία να ξεναγηθούν στην έκθεση του διάσημου καλλιτέχνη και ακτιβιστή.

Παράλληλα, στο πλαίσιο της έκθεσης, ξεκίνησαν οι προβολές του ντοκυμαντέρ της Alison Klayman «Αi Weiwei:Never Sorry», που το 2012 σάρωσε τα διεθνή βραβεία και κέρδισε κοινό και κριτικούς. Στο ντοκυμαντέρ-καταπέλτη, η κάμερα ακολουθεί τον Ai Weiwei σε κάθε του βήμα, καταγράφοντας τη ζωή και το έργο του. Πρόκειται για ένα κινηματογραφικό πορτρέτο του μεγάλου Κινέζου καλλιτέχνη και ακτιβιστή που αποκαλύπτει την πολυετή προσπάθειά του να ξεσκεπάσει τη βαρβαρότητα που κρύβεται πίσω από την επίφαση  «δημοκρατίας» στη σύγχρονη Κίνα. H ταινία, που θα προβάλλεται επαναλαμβανόμενα τις ώρες λειτουργίας της έκθεσης,  φέρνει στο προσκήνιο την αφοσίωση του Ai Weiwei στην τέχνη και την υπεράσπιση των θεμελιωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων - ακόμα και με κίνδυνο της ζωής του –αναδεικνύοντας έναν μεγάλο επαναστάτη των καιρών μας.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως για την καλύτερη εξυπηρέτηση των επισκεπτών της έκθεσης διατίθεται  πλέον και ηχητική ξενάγηση μέσω QR Codes, ενώ στον αέρα είναι και το σχετικό microsite,  στο Aiweiwei.cycladic.gr.



Η έκθεση «Ai Weiwei at Cycladic» που θα διαρκέσει μέχρι  τις 30 Οκτωβρίου,  είναι η πρώτη μεγάλη έκθεση του δημοφιλούς καλλιτέχνη και ακτιβιστή στην Ελλάδα αλλά και η πρώτη παρουσίαση έργων του Ai Weiwei σε αρχαιολογικό μουσείο παγκοσμίως. Σκοπός της έκθεσης είναι να μυήσει το κοινό στην καλλιτεχνική προσέγγιση του Ai Weiwei, μέσα από πολλά και σημαντικά έργα του ενώ έμφαση δίνεται στις δράσεις που ανέπτυξε ο καλλιτέχνης τους τελευταίους μήνες που πέρασε στην Ελλάδα, καταγράφοντας την προσφυγική κρίση. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το γεγονός ότι ορισμένα από τα έργα του Ai Weiwei εκτίθενται ανάμεσα στα φημισμένα αρχαιολογικά εκθέματα της μόνιμης συλλογής του Μουσείου.

Μεταξύ  των πολλών δημοφιλών έργων του που φιλοξενούνται, συμπεριλαμβάνονται τα Divina Proportione (2012), Mask (2011), Cao (2014) και Grapes (2011).Ένα από τα νέα έργα που δημιουργήθηκαν ειδικά για την έκθεση είναι το Standing Figure (2016), ένα γλυπτό το οποίο παραπέμπει άμεσα στα ειδώλια τύπου Σπεδού που κυριαρχούσαν κατά την Πρωτοκυκλαδική Περίοδο (2800-2300 π.Χ) ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα νέα έργα που εμπνεύστηκε ο καλλιτέχνης κατά την παραμονή του στη Λέσβο.

Υπενθυμίζεται ότι το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης θα διαθέσει το 10% των συνολικών εσόδων της έκθεσης, απευθείας σε δύο ΜΚΟ: στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα (MSF) και στην ελληνική οργάνωση ΜΕΤΑδραση, που συμβάλλουν σημαντικά στην αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης.


Ξεναγήσεις στην έκθεση «Ai Weiwei at Cycladic»
Πέμπτες 14, 21 και 28 Ιουλίου
Ώρα: 18.30
Είσοδος: 7 € (Ελεύθερη είσοδος για τους Φίλους του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης)
Θα τηρηθεί σειρά προτεραιρότητας
Οι ξεναγήσεις θα πραγματοποιηθούν στα ελληνικά


Έκθεση «Ai Weiwei at Cycladic»
Διάρκεια: μέχρι 30 Οκτωβρίου
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (ΜΚΤ)
Νεοφύτου Δούκα 4, Βασιλίσσης Σοφίας και Ηροδότου 1, 106 74 Αθήνα

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ