Tuesday, 21 June 2016

Εσύ τι θα έπαιρνες μαζί σου; Ξεριζωμός / Borders

Τρίτη 21 Ιουνίου 2016 - Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος οργανώνει μία πολύ διαφορετική εικαστική έκθεση ζωγραφικής, γλυπτικής, εγκατάστασης και γραφής με τίτλο "Εσύ τι θα έπαιρνες μαζί σου; Ξεριζωμός / Borders".

Πρόκειται για την ατομική έκθεση της Μαρίας Μπελιβάνη η οποία πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της Ύπατης αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNHCR) στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Προσφύγων. Διάρκεια έκθεσης 9 Ιουνίου – 2 Ιουλίου. Με έργα ζωγραφικά, προσωπογραφίες σε ακουαρέλα, γλυπτά από γύψο, χάρτες, κείμενα και μία διαδραστική εγκατάσταση ο θεατής καλείται να απαντήσει ποιο θα ήταν το αντικείμενο που θα έπαιρνε μαζί του αν αναγκαζόταν να εγκαταλείψει το σπίτι και τον τόπο του, χωρίς να γνωρίζει αν θα επιστρέψει ποτέ σε αυτόν. Μέσα από την περιήγηση στην έκθεση και τη μύηση στον ανθρώπινο συλλογικό πόνο και τη νοσταλγία, ο καθένας θα αναζητήσει το προσωπικό του κομμάτι και τις δικές του άμυνες και αντοχές στην έννοια του ξεριζωμού και της εγκατάλειψης. Με στοιχεία που βασίζονται σε έγκυρες ιστορικές πηγές και αφορμή τους πρόσφυγες Μικρασιάτες, Πόντιους και Αρμένιους που έφτασαν στη Θεσσαλονίκη αλλά και στη χώρα μας γενικότερα, τους Μουσουλμάνους που ξεριζώθηκαν από αυτήν το 1922 αλλά και τους Εβραίους της χώρας που στάλθηκαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης το 1943, η έκθεση αποτελεί μία ιστορική καταγραφή και μία σύνδεση του παρελθόντος με ένα από τα πιο σοβαρά και ανεπίλυτα παγκόσμια προβλήματα που ταλανίζουν τη σύγχρονη πραγματικότητα: το θέμα του προσφυγικού.



Σε κείμενο που έγραψε η Ιστορικός της Τέχνης και Επιμελήτρια του ΜΜΣΤ κα. Θούλη Μισιρλόγλου αναφέρεται "η ιστορικός τέχνης Θούλη Μισιρλόγλου: «Το έργο της Μαρίας Μπελιβάνη διεκδικεί σταθερά την ανθρωπινότητα. Μέσα από λυρικές και ευαίσθητες καταβυθίσεις στον έσω εαυτό, τέτοιες που αναδεικνύει η διαφάνεια της ακουαρέλας ή των ακρυλικών, η ζωγράφος διατηρεί μια ενήλικη παιδικότητα, την ίδια στιγμή που ψάχνει την ανθρώπινη φωνή στο δάσος. Παρακολουθεί την ανθρώπινη ελεύθερη πτώση μέσα σε μια καταιγιστική, εσωτερική και εξωτερική, πραγματικότητα και αναδεικνύει τα σημεία αιχμής μιας ζωής σε ψυχική εγρήγορση. Το ψυχικό φορτίο που έχει ανάγκη ως καύσιμη ύλη η σύγχρονη τέχνη είναι εδώ. Με αφετηρία τις προσωπικές εμπειρίες και μνήμες που προέρχονται τόσο από το οικογενειακό, συγγενικό περιβάλλον, όσο και από το ευρύ κοινωνικό αρχείο των πόλεων, η Μαρία Μπελιβάνη συνθέτει μια νέα αφήγηση γύρω από το βίωμα του ξεριζωμού. Η πολυδιάστατη πολιτική και κοινωνική ιστορία της Θεσσαλονίκης, καθώς και η πολυπολιτισμικότητά της σ’ όλο τον εικοστό αιώνα, κυρίως όμως στο πρώτο μισό του, αποτελεί τον καμβά και την αθέατη δεξαμενή μιας νέας δημιουργίας".

Η έκθεση διαρκεί μέχρι τις 2 Ιουλίου 2016  και είναι ανοικτή Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11.00 – 15.00 & 18.00 – 21.00 Τετάρτη, Σάββατο: 11.30 – 15.00, Κυριακή. 

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ