Saturday, 25 June 2016

Beton7 | Temporarily Lost

Μαρί Μασουρίδου
Σάββατο 25 Ιουνίου 2016 - Στο πλαίσιο του «Athens Photo Festival 2016» ο χώρος Beton7 παρουσιάζει την έκθεση «Temporarily Lost». Μετέχουν οι καλλιτέχνες: Μυρτώ Στείρου, Αλέξης Βασιλικός, Μαρί Μασουρίδου, Άκης Καράνος, Em Kei, Christiane Peschek, Dominika Gęsicka, Zhao Qian, Michel Le Belhomme Επιμέλεια έκθεσης: Apostolos Zerdevas/Απόστολος Ζερδεβάς. H έκθεση βασίζεται στην κεντρική θεματολογία του φεστιβάλ (mis/displaced) και ειδικότερα πραγματεύεται την έννοια του misplaced, που μπορεί να ερμηνευθεί είτε ως κάτι το τοποθετημένο σε λάθος μέρος, είτε ως κάτι που είναι χαμένο προσωρινά από την κοινή θεά. Η διττή έννοια της λέξης αφήνει αρκετά περιθώρια στη καλλιτεχνική ερμηνεία της. Στην έκθεση οι συμμετέχοντες προσπαθούν να οπτικοποιήσουν αυτή τη διττή σημασία χρησιμοποιώντας διαφορετικές ερμηνευτικές μεθόδους με κοινό εργαλείο τη φωτογραφία. Άλλοτε αρχίζοντας από την απεικόνιση ενός υπαρκτού τόπου που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως misplaced, ψάχνοντας τόπους μέσα από μια αφήγηση μεταξύ του υπαρκτού και του φανταστικού ή ακόμα και του μυθολογικού, βρίσκοντας/ανακαλύπτοντας το προσωρινά χαμένο μέσα από εικόνες που υπάρχουν στην καθημερινότητα μας και τούς χώρους που υπάρχουν στο «ενδιάμεσο» του οπτικού μας πεδίου. Διάρκεια έκθεσης εως τις 8 Ιουλίου. 

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ